Idalind: Har ni valt lösningen Ytong visar på sin hemsida, där de lyfter hela väggen på plats på en gång? Jag tycker den verkar jäkligt intressant! Har du någon ungefärlig kostnad för den lösningen?

Övriga: Ni som planerar / har byggt i egen regi, hur mycket räknar ni med att spara på detta, i runda slängar?
 
hasse_f -> Hur mycket har du tänkt hinna göra på den månaden som du tar tjänstledigt?

Jag är tveksam till att det räcker med en månads ledighet om man ska göra så mycket själva som vi skall. Jag har 45 semesterdagar att ta ut i år (min sambo har 25), plus att vi kommer att jobba på kvällar och helger, ändå räknar vi med att bygget kommer att ta x-antal månader...

Exakt hur mycket vi kommer att spara på att bygga själva kan jag inte svara på då vi aldrig ens har tänkt tanken att lämna bort allt jobb till någon annan.
 
Självklart har vi fått ordentliga konstruktionsritningar att utgå ifrån. Samtidigt är vi noga i val av entreprenörer.
Vi har också ett gäng offerter som vi nagelfar. Prisskillnaden är enorm! Fredells är dyrast hittills.
Jag tror definitivt att vi tjänar på att ha Lisa på bygget på heltid. Jag har en hyfsad lön som kan försörja oss båda under tiden. Det blir inga utlandssemestrar men det hade det inte blivit i alla fall. ;)

mvh
David
 
cams skrev:
Jag har lite svårt att förstå att man kan tjäna 500000:- att göra allt själv.. Vårt hus är på 155 m2 1,5 plan, det kanske beror på storleken på huset?
Det har nog med storleken på huset vad det kostar att stomresa och också hur komplicerad konstruktionen är.
Samma sak gäller för el. Det blir dyrare om du väljer t ex att ha ett IHC system och ett data nätverk.

Dom priser som du anger är det med moms eller utan?

Men håller med att det låter mycket att kunna spara 500000kr!
 
Vi betalade 210000:- för snickarna och det gällde stomresning, allt yttre och alla snickerier invändigt.
Jag förmodar att 210000:- är enbart för arbetet. Är det ett bygge i lösvirke eller prefabricerat?
 
Det vi har räknat att spara på arbete är mellan 150-200tkr.
 
Mitt exempel på en månads ledigt var just det; ett exempel, mest för att förtydliga. Självklart tar det längre tid än en månad om man är ensam. Men om man antar att man behöver lägga 210000 (som cams gjorde) får man för samma summa 15 månaders motsvarande "egen arbetstid"! På 15 månader hinner man med en hel del! Låna upp motsvarande extra pengar så gör du ingen ekonomisk förlust.
Ja ja, jag vet att en del arbete kan/får/vill man inte göra själv, se det som ett exempel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.