Hej

Det är så att föräldrarna har ändrat tv-abonnemanget. Dom har bytt från parabol till det marksända tv-nätet. Dom har en boxer, som kan ta emot hdtv. Problemet är antennen, vilken ska dom ha. Den bästa lösningen vore att få tag på en tv antenn som man kan fästa på hus-väggen(utomhus) och koppla på dom nuvarande antenn kablarna som vi har. Jag har sökt lite på google men utan resultat så jag frågar er. Vilken antenn borde dom skaffa, som dom kan ha på väggen (om det finns för hdtv)?

//
 
HD-kanalerna sänds på VHF (kanal 5..10, gamla analoga TV1) i vissa områden, så det bästa är nog att uppsöka en lokal hemelektronik-handlare, så kan du nog få hjälp med antennvalet. Har du tur och har en hög signalstyrka kan det funka med en inomhusantenn.
 
UHF/VHF-kombiantenn anpassad för digital-TV (DVB-T/DVB-T2) Nedis DAT-HD KOMBI+F2411305 Art.nr: 143806

nedis-dat-hdkombif2411305%28143806%29-Large.jpg
compare.gifJämför med andra produkter

Produktbeskrivning Teknisk spec.

rating.gif




openRatingsHistogram.gif


Här har du ett mycket bra alternativ från netonnet är antenn kablarna i huset gamla så byt även dem till bra kvalitetskabel uttag likaså annars så blir det ingen HD kvalite.

Kolla även dessa och dom kan du även ringa dom är riktigt duktiga. http://www.digitaltvexperten.se/


Läs alla 3 recensioner
Skriva en recension





UHF/VHF-kombiantenn perfekt anpassad för mottagning av marksänd digital-TV (DVB-T/DVB-T2). Högklassig antenn som anpassar signalen till optimerad nivå. Förstärkaren som är av extrem lågbrustyp sitter inbyggd i antennhuset. Nätdel medföljer. 990:-
 
Den verkar bra men det är en sådan modell som ska sitta på taket, en bit över. Det jag menade var en antenn av modell som kan sättas på väggen (ungefär som en parabol), har sett att grannen har en sådan. Fast det kanske bara är för vanliga marknätet? Hoppas att ni förstår vad jag menar.

Edit: Var inne och kollade på digitatvexperten och hittade en antenn som verkade lovande.
http://www.digitaltvexperten.se/produkt.php?p=2951 .

 
Redigerat:
Det här är en vass antenn som är liten och smidig, behöver ej sitta över tak. En aktiv antenn som förstärker 38dB, som iofs kan vara en nackdel ibland. En annan nackdel med aktiva antenner är att man måste skicka spänning upp till antenn, vilket kräver lite mer "tänk" när man installerar. Men i övrigt, en liten och diskret antenn som jag har monterat ett flertal utav med gott resultat, både utseendemässigt men framför allt mottagningsmässigt.

http://jrs.se/antenner/antenn-patch-88-860mhz-dvbtfm

EDIT: Såg nu att det var samma som 1alexander länkade till.
Samt ett väggfäste

http://www.kjell.com/sortiment/ljud...riel/fasten-stativ/vaggfaste-aluminium-p30963
 
Redigerat:
Om du inte har plåttak så sätt antennen på vinden om du har någon vind. Det är helt ok dessutom är den skyddad för väder o blåst.
Den antenn som [SKPG]Zamora föreslår, står det inget om DVB-T2 vilket är den standard som används för marksänd HD TV
http://www.byggahus.se/forum/medlem/99332
 
G
cecar33: dvb-t2 är bara en sorts komprimering/sändningsteknik, det bryr sig inte antennen om. Dock kan vissa sändare använda vhf-frekvenser för dessa sändningar (tidigare analoga kanal1) så man bör kolla vilket frekvensomfång man behöver.
 
Gnor skrev:
cecar33: dvb-t2 är bara en sorts komprimering/sändningsteknik, det bryr sig inte antennen om. Dock kan vissa sändare använda vhf-frekvenser för dessa sändningar (tidigare analoga kanal1) så man bör kolla vilket frekvensomfång man behöver.
Ja, information finns på teracoms hemsida.
(Däremot har jag inte hittat någon billig (under 500kr) T2-box än. Någon som kan tipsa om sådan eller vet när det kan dyka upp ett mer omfattande utbud?)
 
Hade samma problem, löste det på enklaste sättet möjligt, Biltema VHF antenn art. 24125 samt filter 24128 för att koppla ihop den med min befinterliga Gitter UHF antenn, fungerade grymt bra :)
har då 2,5 mil till masten och monterat båda antennerna inne i vinden.
 
Redigerat:
[SKPG]Zamora;1452197 skrev:
Det här är en vass antenn som är liten och smidig, behöver ej sitta över tak. En aktiv antenn som förstärker 38dB, som iofs kan vara en nackdel ibland. En annan nackdel med aktiva antenner är att man måste skicka spänning upp till antenn, vilket kräver lite mer "tänk" när man installerar. Men i övrigt, en liten och diskret antenn som jag har monterat ett flertal utav med gott resultat, både utseendemässigt men framför allt mottagningsmässigt.

[länk]

EDIT: Såg nu att det var samma som 1alexander länkade till.
Samt ett väggfäste

[länk]
En trevlig egenskap hos patchantenner är att dom är väldigt okritiska när det gäller injustering mot sändaren. +/- 30 grader fel spelar i prinicip ingen roll. Jag skulle absolut provat att montera denna antenn på väggen och slippa rör och takfästen.
 
Tackar för svaren

zamora: Det var en bra länk du skickade, det verkar vara samma antenn fast billigare. Det enda jag behöver förutom den antennen är då ett väggfäste, som finnes på kjell samt en antenn splitter/fördelningsdosa då vi har 3st kablar/tv-apparater som ska få signalen. Antenn kablarna som sitter just nu är inte många år gamla, så dom behöver vi inte byta. Där antennen ska sitta så är det ett fönster, ca 1,5 meter ifrån så att få ström tror jag inte blir några prob.
 
Tänk då på att splittern du skaffar har dc-pass, eftersom antennen behöver strömmatning. Sätter du nätdelen "innan" splittern kan du strunta i det. Och som Gnor skriver, T2 är bara en komprimeringsteknik, huvudsaken är att antennen klarar både vhf/uhf (beroende på sändare)
 
Jag har nyligen beställt en antenn, fast ifrån digitaltvexperten. Jag beställde därifrån för att dom hade även en splitter, jag köpte en vanlig splitter för utomhusbruk. Sen hur det blir med kopplingen osv får jag kolla upp när jag får det. Tänkte på det med Dc matningen, går det via en coax kabel eller en vanlig 2-delad el kabel?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.