Hej.
Går det att skriva ut från en laptop som är uppkopplad till reuter trådlöst.
Finns usb-uttag o nåt mer på reutern. Tänkte nån sladd från reuren till skrivare om det går.
 
En nätverksskrivare gör jobbet. Finns trådlösa sånna.
 
Det beror på vad det är för router, en del har stöd för skrivare på USB-porten.
 
Om routern klarar av det behöver du förmodligen installera drivrutiner för routerns USB-port på din dator. De gör så att datorn tror att routerns USB-port sitter på datorn (typ). Kolla upp dokumentationen för din router eller tillverkarens hemsida (eller posta åtminstone routerns modellbeteckning här så kanske någon vänlig själ kan kolla).
 
Beteckningen på routern är "Thomson TG870" (hyrd hos telia) och skrivaren är en "HP laserjet P2015".
Hoppas på positivt svar.
/Thomas
 
I manualen som man lätt hittar med Google står det hur man kan ansluta en hårddisk till USB-porten och komma åt den från nätverket, men det står inget om skrivare. Tolkar det som ett negativt svar - förmodligen får du köpa en nätverksskrivare.
 
Ett annat sätt är att ansluta skrivaren direkt vid de tillfällen du behöver den. Eller kanske har du en stationär dator som du kan ha skrivaren ansluten i och från denna dela ut skrivaren i nätverket.
 
Det räcker väl att köpta till en skrivarserver för några hundralappar som du kopplar in mellan routern och skrivaren?

Jag är inte helt säker på alla tekniska detaljer men i princip är det väl så enkelt.
 
Korvgubbe
Kapar tråden lite!
Skulle det fungera att koppla in en Canon PIXMA MP610 med en D-Link DIR-635 router och nå den trådlöst via laptop och övriga datorer i nätverket? På vissa modeller hos NetOnNet står det att det går att koppla in skrivare, på vissa står det ingenting. Tittar man dock på deras "routerskola" så står det:

Fördelen med att ha USB-ingång i en router är att du enkelt kan koppla din externa hårddisk eller skrivare till nätverket. På så sätt kan alla enheter som är ansluta till nätverket ta del av filer och även skriva ut dokument eller foton från skrivaren.
Vilket jag tolkar som att alla modeller med USB klarar av en skrivare, har jag fel då?
 
Detta med skrivarserver lät ju kanonbra. Vill ju slippa alla kablar runt om i huset. Finns nog av såna. Men sökt runt lite på nätet om dessa apparater, o som vanligt blir jag förvirrad (är ganska kass på datorer o dess tillbehör). Vad skulle passa till de apparaterna som jag har? Vore tacssam för lättfattlig guidning av kunnig till okunnig som jag.
/Thomas
 
+1 på den. Skrota/sälj den gamla skrivaren istället för att investera mer i föråldrad teknik och onödig komplexitet. Nya skrivare är mycket billiga.
 
Fast tyvärr är inte en trådlös laserskrivare med inbyggd scanner sådär jättebillig än.
Med tanke på hur sällan det skrivs ut nåt hemma så blir det rätt dyrt att behöva byta bläckpatron varje gång man ska skriva ut för att patroneländet har torkat.
Nu har jag iofs gett upp och scannar och skriver ut allt på jobbet istället men liiite jobbigt är det när man vill skriva ut nåt på helgen hemma
 
Nu står ju skrivaren där. Fungerar ypperligt till de svart/vita utskrifter som vi gör ibland. Tänkte behålla denna "föråldrade" teknik och vara lite vrång. Så om nån vet nåt som skulle passa oss vore all info önskvärd.
/Thomas
 
Din router stödjer uppenbarligen inte skrivare om man kollar i manualen.

Vissa varianter av 2015 är nätversskrivare, är din det?

Saxat ur manualen: "The HP LaserJet P2015n, HP LaserJet P2015dn, and HP LaserJet P2015x printers can connect to
networks through the HP internal networking port. External network print servers are available for the
HP LaserJet P2015 and HP LaserJet P2015d printers. The following table identifies what is required to
add networking to any HP LaserJet P2015 Series printer."

Är den inte det får du skaffa en skrivarserver, eller router med inbyggd skrivarserver eller ansluta skrivaren till en annan dator på nätverket och låta den datorn agera skrivarserver. Eller köpa en ny skrivare som går ansluta via nätverk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.