Nästa av mina uppgifter blir räcke på loft/övervåningen… Har försökt läsa mig till hur man gör detta på själv på bra sätt, men går lite bet på det.

Tanken att att göra själv med rostfria stålpinnar (se http://www.byggahus.se/forum/moebelsnickeri/108274-ekskivor-till-bra-pris.html) från IKEAS grundtal.
Så som jag tänker nu, botten blir typ120x45, topp 95x45 (vilket jag tycker är lite tjockt) frågan är hur ofta man behöver ha stolpar.
Hade tänkt göra det 1 meter högt.

Några synpunkter och byggtips?

Huset är litet och det är öppet över vardagsrumsdelen, trappan upp slutar ungefär där den blå linjen är på bifogade ritningen. Som vi ser är det inte full takhöjd där uppe och snedtak.

/pewa
 
  • räcke.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har en gäststuga med ganska lika dimensioner. Jag använde mig av spaljévirke och sedan en färdig överliggare från K-rauta. Då blir resultatet detta. Enkelt, billigt, snabbt och bra!
 
  • 2010-02-07 22.08.34.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
spalje virke? vad är det :)
Vi lär oss helt tiden och jag är stolt över att har lärt mig skilja på vad som är vad 45x45, 45x70 etc.

Just nu är det rätt tomt i huvudet på hur jag skall fixa detta. Mannen i familjen anser att han har fullt up med andra sysslor och är just nu inte öppen för veldiskussioner med mig.

Inte för att det spelar någon egentlig roll, din räckesbild, ger ändå inspiration, men vår trappa går parallet bakom, och man kommer upp med huvudet riktat åt kortändan, lite innan mitten.
Den delen framför trappar är i allrumet en vägg, resten är öppet "innåt".

Åter till trappa, jag har kollat på K-rauta men inte hittat något där som inte kändes väldigt dyrt... Anser att 3-4 meter räcke inte får kosta över 5000 kr. Gärna väldigt mycket mindre. Därav försöket att göra något själv.
 
pewa skrev:
spalje virke? vad är det :)
Spaljé virke kallar de tydligen virket man gör spaljéer av på brädgården, i alla fall på vår lokala XL-bygg här ute. Dimensionen är 22 x 45 eller något i den stilen. Jag hade hellre haft lite grövre virke, typ 32 x 50 eller något sådant, men hittade aldrig något vettigt.

Jag tog inspirationen från de flesta standardtrappor, där ser räcket ut precis så här. Det är ju väldigt enkelt och lättbyggt, inga trassel med fästen, stolpar o s v... bara att kapa längder och skruva fast i kanten på loftet. Kanske inte värdens roligaste och snyggaste, utan väldigt standard. Vårat räcke är 90 cm högt och ståndarna (eller vad det heter) sitter med en tolv centimeters cc mått.

Har ni trappan parallellt bakom loftkanten, så får ni vad jag förstår inga vinklar i räcket? Det gör i sig att räcket inte blir lika stabilt då vinklarna ger bra stadga. Men det blir säkert bra ändå.

Drog mig väldigt länge för att bygga räcke, för jag visste verkligen inte hur jag skulle göra, kändes väldigt svårt att få till något snyggt. Färdigt räcke är som du säger väldigt dyrt. Det gjorde att vi hade flyttkortonger som barriär i ett års tid(!).

Nu har jag dravlat färdigt om mitt räckesbygge som glad amatör!

Lycka till, och posta gärna en bild på resultatet när ni väl bestämt er och byggt klart räcket :)
 
Redigerat:
mmm, trappa bakom framkanten... så det är rakt, funderar mycket på hur man får det stabilt.
Jag har tänkt att sätta kraftigare stolpar med jämna mellanrum, frågan på vilket avstånd.

Bara att inse att det skall göras och försöka göra så gott man kan.

Kom gärna med mer tips och förslag, jag samlar på info ett tag till. Till helgen blir det nog materialinköp :) och då bör vi bestämt hur det skall vara.

/pewa
 
Nu ett bra tag efteråt såg jag att jag hade fått ett PM hur blev det... När bygget är klart så är detta forum inte längre lika frekvent besökt.

Vi är väldigt nöjda med resultatet, och kostnaden som blev väldigt rimlig.
Vi var lite osäkra på om det skulle bli stabilt, men det är oerhört stabilt.


/Pewa - nöjd klar stugbyggare
 
  • loftUppe.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • loftNere.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
TiborK och 3 till
  • Laddar…
Snyggt!!
 
Snyggt!! Vart hittade du "stålpinnarna"? Var de från Ikea?
Är i färd med att bygga ett räcke i trappan, kort bit på ca 120cm. Har letat efter dessa pinnar men inte hittat några bra...
 
gadu^ skrev:
Snyggt!! Vart hittade du "stålpinnarna"? Var de från Ikea?
Är i färd med att bygga ett räcke i trappan, kort bit på ca 120cm. Har letat efter dessa pinnar men inte hittat några bra...
Japp pinnarna är från Ikeas Grundtal vägghylla, 120 cm. den kostar 179 kr och då får man 6 st "pinnar". Helt klart oerhört mycket billigare än alla andra alternativ vi hittade.
Vi använde inte hela längden utan sågade ner dem till dryga metern.

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00011428/#/70022763

Lite pilligt var det att få dit pinnarna, Många hål att borra där det gällde borra rakt och lika på både uppe och nere.
Hålen i övre lejdaren gjorde vi lite djupare så vi kunde trycka upp den för att sedan släppa ner dem i det undre hålet. Det fungerade väldigt bra. Lite kreativa fick vi vara på något ställe så det var tur att vi planerat måla det vitt :) då syns inte spacklet vi fick fylla med.

Ps... Det syns på bilden var vi fick vara kreativa, eftersom vi på bilden har kvar tejpen som skulle hålla dem raka medans saker torkade :) mäta rätt är bra
 
Redigerat:
Tackar! Blir att åka en sväng till Ikea alltså...
 
Det där blev ju riktigt bra, har haft lite problem att komma på hur jag ska göra med mitt eget trappräcke. Det är enbart en rak längd på 3.5meter så det borde inte vara några problem. Vad har du använt för dimensioner på virket?
 
I botten är det en 120x45. Stolparna är 90x90 limträ balk. Överliggaren 95x45.
 
Tackar för tipset om Grundtal-pinnarna...spenderade ledigheten med att bygga ett lofträcke enligt den här modellen, dock med 80cm pinnarna, och 45x70 uppe och nere, men med en 21x33 list som hållare för pinnarna så sluthöjden på räcket är ca 90 cm. En hel del pilla och mäta och spackla i delarna under snedtaket, men annars ganska enkelt och snyggt resultat. och en totalkostnad på ca 1500 kr för rostfria stänger, virke, skruv, färg och latexfog....
 
Tack för tippset med rör"pinnarna" från Ikea. Villken ytter diameter har de ?
 
Lennart st skrev:
Tack för tippset med rör"pinnarna" från Ikea. Villken ytter diameter har de ?
16mm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.