Hej!

Hur ska man tänka/planera när man ska ställa ett högskåp med ugn och mikro och en lucka där uppe och två lådor där nere bredvid en kyl + frys som har skåp ovan.

Jag har mätt lite på befintlig kyl + frys och mäter jag från golvet till överkanten på skåpet ovanför kylen så är det 2200 mm. Sen sitter det ett ventilationsgaller högst upp mot tak på ca 140 mm.

Kollar jag på högskåpet så verkar det vara 2100 mm högt utan golvsockel och fot som vanligtvis bygger 14-16 cm.

Det betyder att överkanten på hågskåpets översta lucka hamnar på 2100 + 160 vilket inte blir i våg med överkanten på det skåpet över kyl och frys.

Hur ska man tänka här egentligen, vilka delar är snyggast om de hamnar i våg? Resten kan man ju lösa med passbitar, men efter att ha kollat i diverse kökskataloger verkar det som om de allra flesta vill att överskåpens översida är i våg. Men för oss kommer det att skilja 60 mm.

En sista fråga. Måste man tänka på något speciellt när man placerat ett högskåp sida vid sida med en kyl/frys. Frysskåpets gångjärn hamnar på den sida högskåpet stå, kommer man att kunna öppna dörrarna utan problem?

/S
 
Vi löste det på det viset att vi köpte skåp från en tillverkare som inte har något standardsortiment utan allt görs anpassat till våra mått. Vi har inte en enda passbit.

Protte
 
Hej!

Har suttit och fnulat lite, och det går nog att lösa om jag gör golvsockeln på högskåpet 13 cm istället för i övriga köket 16 cm. man kan ju skruva på benen till högskåpet och justera. Högskåpet står på en helt annan vägg borta från de andra bänkskåpen som har 16mm sockel, så man kommer inte att se någon skillnad.

Sen blir jag inte klok på varför just den mikron vi har valt (Electrolux, Husqvarna) anges med höjden 45,9 cm medans alla vi har kollat på, Bosch, AEG, Siemens) har 45cm. Kan dessa 9 mm spela någon roll? Högskåpet vi har valt har max 45 cm för mikro.

Urfånigt!!!!!!! Det är sånt sm gör att man blir lite uppgiven. Det är tusentals mått att hålla reda på vid planeringen ändå.

/S
 
Hej!

Har kollat runt lite mera och det verkar som om den mikron med höjd 459 mm endast är tänkt att passa Electrolux egna sentenskök, där är utrymmet för mikro angivet som max 459 mm. I alla andra högskåp vi kollat på är det 450 som gäller. Någon som kan motbevisa detta?

Då blir det att ta en mikro med höjden 371mm och såga till en passbit med galler istället. Inte så snyggt men vad gör man? Passbiten kommer inte heller att vara i vit högglans för det verkar inte finnas.

Hur gör man generellt sett med passbitar vid mikron, det kommer ju att bli en spånskiveskarv på någon av sidorna, jag antar att den skarven skall vändas upp så den inte syns?

/S
 
En fråga till jag kom på, har googlat länge men inte fått något svar. Ska man sätta en täcksida från golv till tak mellan högskåpet och frysen? Eller kan de sättas kant i kant? Tänker mest på att kylskåpsdörren ska kunna öppnas riktigt och så... sen kanske det blir snyggare också med lite mellanrum?

/S
 
Det blir inte snyggare med en täcksida.
Är inte kylskåpet gjort så att ett högskåp kan stå direkt mot, är ju ingen ovanlig lösning, jag ska ha det så.

Protte
 
Hej!

Vet inte om det är gjort så eller inte, kylskåpet är ca 8 år gammalt. Borde fungera kan man tycka.

/S
 
Hej, skall du komplettera med bara ett högskåp, förstår inte riktigt problemet annars? Snyggast blir annars att stommarna livar i ovankant. Electrolux har inget specialmått på sin micron för att passa Sentens kök nej, dessa har inget med varandra att göra. Sentens har samma mått som tex Marbodal. Man kan med fördel sätta en stödsida mellan kylskåp och högskåp som gärna skall gå ned till golvet då.
 
Hej!

Har fått tänka om lite, och skulle gärna vilka ha synpunkter på denna planering.

Det ska sitta en täckundersida vid fläkten också men jag lyckades inte få dit den i planeringsprogrammet,

kk1uk.jpg

Vi har tänkt på alternativet att ha utan väggskåp vid fläkten, men då takanslurningen sitter så pass långt ut i rummet 34 cm, hade vi behövt en specialplåt "keps" som tänkte slangen, och det hade sett ganska konstigt ut. Därför passbiten mot tak som på ett bra sätt döljer fläktslangen. Och vitrinskåp med belysning på båda sidor.

Färger, kakel etc är inte så vi vill ha det... bara lade dit något för syns skull. Vitrinluckorna är inte heller de vi skala, vi ska ha vedums nova vitrin

http://www.vedum.se/kok/malade_miljoer/nova

Jag är helt novis på att bygga kök... så alla synpunkter tages emot. Vi har valt att skippa dekorlist under skåpen och ska istället ha en spotligt-platta, alltså en målad täckskiva med infrästa spottar. Då får man lite mer arbetsyta och det ser inte fullt så instängt ut.

/S
 
För att förtydliga, det jag söker kommentarer kring är väggskåpen runt fläkten... Tycker ni det ser bra ut med två 40-skåp på var sida om fläkten, eller går det att göra smartare. Vi har även tänkt på att ta bort skåpen helt runt fläkten, men då känns hela köket "vänstertungt"... med mycket skåp på vänstra sidan...

/S
 
Ursäkt, men jag TYCKER det ser urlöjligt med dessa fria fläktar öht.
Vi satte skåp hela vägen och fläkten under.
Skåp är ofta en bristvara i kök.

Protte
 
Går det att spegelvända alltihopa? Det ser plottrigt ut just nu, fönstret hamnar snett. Min idé är att ha spisen och fläkten där diskho och diskmaskin är, låta den via överdelen till fläkten gå även över fönstret och sedan heltäckande skåp över diskho och diskmaskin.

Diskmaskinen sätter du lämpligen i princip rakt under fönstret, tar du den i hörnet kommer den ju att vara ivägen för dörren, och det är bra att inte ha överskåp över diskmaskinen, så att du inte behöver sträcka dig när du ska ställa in saker där med öppen diskmaskin.

Du får då också automatiskt en bra arbetsyta mellan spis och diskho.
 
Tack för bra synpunkter. Jag håller med att det ser plottrigt ut. Förmodligen hade det sett bättre ut med ett fläktskåp och en underbyggd fläkt, MEN jag har inte lyckats hitta någon med bredden 70 cm.

Huset är bara 8 år så vi har inte tänkt göra några stora åtgärdet som du beskriver i form att spegelvända allt, utan mer försöka optimera det som finns utan att riva för mycket...

Köket ser idag ut ungefär som det på bilden, ersätt fläkten med skåp + underbyggd fläkt och det högra väggskåpet med ett 60-skåp istället för som på bilden 40.

Allt detta orsakat av att vi kastar ut den gamla spisen på 60 cm och sätter en en 71 cm induktionshäll....

Så ligger landet, det är lite som att spela domino just nu känns det som. Man ändrar en sak och vips behöver 10 andra saker också ändras. Möjligtvis klarar vi oss med en 60 fläkt till 71 cm häll, men ingen vi pratat med rekommederar det. Vi lagar mycket mat med stora wok-pannor så de extra 10 centimetrarna behövs verkligen.

/S
 
Vi har precis köpt en Franke 600 som är 70 cm, fast vi har en 60 cm häll.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.