Det här riskerar att bli ett långt inlägg men jag vill försöka att förklara förutsättningarna så långt som möjligt.
Jag funderar på att göra i ordning fritidshuset för permanentboende och startar därför upp några trådar i olika ämnen och hoppas att få råd från detta kunniga forum.
För uppvärmning idag finns endast direktverkande el.radiatorer, bekvämt, bra (för det mesta utom när Dagmar regerade i 36 timmar från annandagen) och DYRT, Fortum har dessutom x-tra höga nätavgifter i området. Min tanke är att ha en vedeldad gjutjärnskamin som basvärme (separat tråd), men för bekväma dagar och för uppvärmning när vi inte är hemma och eldar så tror jag att det vore bra med en luft/luftvärmepump (förkortar man LLVP?).

Nu till problemet. Huset är så att säga byggt i vinkel, två små huskroppar med en (smal) anslutningshall mellan, dvs den mest olämpliga planlösningen för värmespridning. Rummet där jag vill placera inomhusdelen till LLVP är ca 22 m2. När jag byggde "vinkelrummet" för några år sedan, så förberedde jag för värmeförflyttning med termostat, fläkt och luftkanal till den "gamla huskroppen". Tanken är alltså att installera vedkaminen i detta rum.

Nu till frågan. Är det någonting som hindrar att jag utnyttjar samma värmeförflyttningssystem även för LLVP? Eller är LLVPs luftflöde så stort att värmeförflyttningsfläkten inte hinner ta undan med resultat att rummet (22 m2) blir för varmt? Eller finns det andra nackdelar?
Jag kan väl tillägga att med lite snickeriarbete så bör det vara möjligt att montera ytterligare en fläkt parallellt med den befintliga och på så sätt fördubbla kapaciteten.
 
Krävs mycket luft för att förlytta värmen när temperaturdifferensen bara är några få grader. Värt att prova med en extra värmeförlyttare. När det gäller LLVP i läge underhållsvärme är det extra viktigt med god luftspridning vid den låga temperaturen kring +8C. Skulle satt en extra bords-/golvstativfläkt monterad så högt det går (i rummet med LLVP innerdel) och som trycker luften in genom den smala passagen till den andra delen då huset står tomt.
 
Tack för svar. Som jag förstår så bör det alltså vara möjligt att trycka in värme med hjälp av fläktsystem, det underlättar.
 
exerg. Ja, jag börjar förstå det nu, men kanske värt ett försök i alla fall.
 
Var har du toaletten placerad? Är den placerad i den delen ditt du vill få värmen kan du placera en fläkt i frånluftskanal på toaletten som suger ut luft och sedan en tilluftsventil i utrymmet med LL-pumpen så bör du kunna få ett luftflöde genom huset.
 
AndersS. Ja, toaletten är faktiskt placerad ganska långt från den tänkta placeringen av LLVP och där finns redan en fläkt men med begränsad kapacitet. Och väldigt nära där LLVP skall sitta så finns ett friskluftsintag.

Jag tror att det blir en del experimenterande med olika lösningar när det blir dags.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.