Betonggolv i lägenhet är ju inte att jämföra med gjuten platta på mark precis. I min lägenhet låg det parkett på ett tunt lager sand direkt på betongen...
Lägg foamen på betongen och laminatet ovanpå. Så gjorde jag. Jag bodde i.o.f.s. på fjärde våningen med en uppväärmd lägenhet precis under mig..
 
Vad skall jag använda för slipmaskin/metod när jag slipar bort pappen+tjäran?
Tjäran är helt snustorr (har suttit där i över 40år) och pappen verkar släppa relativt lätt.
Skall jag använda en betonggolvslip med vanliga slippapper eller skall jag använda någon slags hårdmetallskiva eller liknande? Högvarvig eller lågvarvig?
Jag vill inte att det bara geggar ihop sig när jag slipar bort det.

 
Var ju drygt 2 år sen denna posten var aktiv, jag är i samma sits som ollesthlm var i.

ollesthlm: Hur löste du problemet? Har det kommit någon lukt efteråt?

Någon annan som vet något bra sätt att göra för att få bort lukten?
Går den att kapsla in med en betonggolvfärg?
Jag ska lägga parkettgolv och skulle ju absolut vilja slippa tjärlukten från denna asfalt som sitter kvar i golvet.
 
Kan vara asbest i svarttjärlim till
gammal golv matta.

Mvh Putte
 
Inget att göra åt nu, jag hade i alla fall andningsskydd då jag tog bort golvet.... Hela golvet är helt borta nu och kvar är betonggolvet som i stort sett bara har lukten av tjära kvar i sig, är även svart såklart. Men det är inte minsta kladdigt alls.

Men det är just lukten som jag gärna slipper ha kvar då jag lagt det nya golvet...
 
Jaha, denna tråd återupplivades efter två år förut, så varför inte prova igen efter tre till?

Den första som frågade i denna tråd talade ej om hur han löste problemet, och inte heller den förra som återuppväckte tråden, vad jag kan se...

Jag är såklart i samma sits som de som tidigare stött på detta. Drog bort linoleum och en dålig lukt uppstod, och något svart intorkat blev exponerat på spånskivorna som ligger på sandgolvet.

Funderar på att flytspackla ovanpå och då måste man lägga primer på fick jag höra, så nu skall jag se om spärrfärg fungerar som primer, för det har vi på tapeten i ett par rum sedan tidigare för att få bort lukt.

Eventuellt har jag en kille som kommer in för att jämna sanden under golvet i vardagsrummet och sedan lägga nya spånskivor, men jag skulle gärna undvika kostnaden för att han ska göra detsamma i hallen.

Och sedan är det köket kvar som jag tänkte göra samma sak, eftersom där de gamla köksskåpen står då finns inga mattor och spånskivorna syns... men jag kanske hittar spillbitar av nytt linoleum och slänger dit istället och bara lägger laminatgolvet ovanpå... men jag vill gärna vara grundlig.
 
Jag ska riva ett gammalt golv och det låter lite på som vi har samma, har du några bilder kvar på det gamla golvet?
 
Uppdatering från mig:

Det "svarta", tjocka limmet under mina linoleummattor var mer brunt än svart och två stycken proffesionella hantverkare (en sanerare och en golvläggare) har nu sagt att det troligtvis inte är svartlim eller tjärlim eftersom det enligt dem är mer brunt än svart och inte tillräckligt mörkt.

Lukten är dessutom borta, trots att det nu gått mer än en månad och vi faktiskt ej har lagt något nytt golv ovanpå, så nästa steg är att pröva att flytspackla lite och se om det fäster för att sedan täcka över det med nytt laminatgolv.
 
Har samma problem med lukten. Ni andra, hur ni löste problemet? Jag är inte så sugen att asbestsanera. Vill bara lägga nytt laminat och blir klart med köket. Förbannade lukten....
 
Tja en gammal tråd men så här gjorde jag.

Skulle byta hall golvet 10m2 i min lägenhet bygg på 50-talet. efter att jag tagit bort en garderob,
efter som det inte varit någon matta där garderoben var så tänkte jag riva ut allt. så det hamnar i samma nivå.

Rev undan det fult lagda laminatgolvet, såg då att del låg en plastmatta under laminatgolvet. Skar då med kniven konstaterade att den var limmad på en linoleummatta som i sin tur låg löst på någon form av grå/svart papp den pappen satt fast men något svart på betongen.
blev lite fundersam om det var asbest med i bilden, så jag skar ur en bit genom alla lager ner till betongen ock lämnade in på analys, fick svaret att det inte innehöll någon asbest:) men den nyare matta från 80-talet innehöll glasfiber... så rådet var att skära ut mattan inte riva sönder den.

samtalade med min golvläggaren och ALLT svart ska bort innan spackling, om han ska garantera ett bra jobb.

så här låg lagren på mitt golv

laminatgolv, foam, plastmatta, lim, linoleummatta, grå papp med tjära? på baksidan, betong.


På Cramo hyrde jag mattstripper, luftrenare, samt en betongslip (flexmaskin)
inhandlade tejp och plast samt sopsäckar och engångsoverall,
Pullman damsugare, andningsskydd p3 mask+ hörselskydd hade jag sedan tidigare.

Tejpade in rummet med all nödvändig utrustning
Skarvsladdar ( det går inte att köra all utrustning på samma säkring / uttag)
verktyg, kniv, spackelspade
hink med vatten samt trasa & mopp
sopsäckar
tejp.
Givetvis andningsskydd & hörselskydd (det dammar och låter mycket)

och började riva ut mattorna. mattan skar jag med med kniv i stora ark som gick ned i sopsäckar,
då återstod bara gråa pappen på golvet.

den gråa pappen satt löst efter kanterna, men där alla har gått under årens lopp verkar den ha fastnat i betongen.

körde bort pappen med mattstrippern. pappen delade på sej så jag var tvungen att köra två gånger på samma ställe, samlade allt skräp i säck och dammsög golvet, kvar var tunna svarta rester av tjäran? Det såg ej ut som pappen varit limmad utan fastnat av att man gått på golvet? vet ej hur det lades på den tiden.

tog sedan betongslipen och slipade av hela ytan så betongen blev ren från allt svart.
det gick mycket lättare än jag trodde, jag trodde det svarta skulle smeta vid slipning.
och golvet ser ut att vara nygjutet.

Kostnad
Asbestanalys 500kr
hyra luftrenare, betongslip (flexmaskin), mattstripper 1450kr
tejp, plast & sopsäckar 250kr
soptipp = bensinkostnad. gratis inlämning för privatpersoner där jag bor.

Summa 2200:- för 10m2

Tid för allt.
arbete började 11:00 var klar med allt 18:00 inklusive städning och rengöring av utrustning.
svettades som en gris i overallen samt inget att dricka i rummet, samt det kändes som jag var helt slut, värre än gymmet:D

ett tipps låt luftrenaren gå ett tag efter ni är klara med rivningen/slipningen, undertiden luftrenaren går så torkar ni av utrustningen, utsidan sopsäckar, väggar, golv och plasten ni tejpat för dörrarna med vatten och trasa samt mopp., då har ni minimalt med damm i resten av bostaden.

tveka inte att göra asbest analys då sover man bättre.
jag tror nästan med min metod att det har gått att sanera asbest, men jag ville inte städa hela bostaden från damm. därför tejpade jag in mej.

Enklast har varit att inte rivit garderoben struntat i att byta golv. men nu är det gjort och det känns bra.
 
Redigerat:
  • Gilla
Disneygrisen
  • Laddar…
Hade vart intressant att se några bilder på golvet då jag ska hjälpa en med samma sak i ett 50tals hus.
 
Jag glömde det viktigaste verktyget, KAMERAN:surprised:
Ska snart göra samma procedur med golvet i köket, då kommer kameran att vara med.:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.