Är nyinflyttad i en villa från 2004 med 5-ledarsystem till centralen. Det sitter en gemensam JFB direkt efter huvudbrytaren, JFB matar sedan grupperna. Antar att det är korrekt standard-installation.

Idag när vi kom hem från en shoppingrunda när den första snön föll så kom vi hem till ett becksvart hus... JFB hade löst ut för en trasig ytterbelysning :(

Har läst att det smartaste vore att ha 4 st JFB för:
1. Värmepannan
2. Kyl/Frys
3. Ytterbelysning/uttag/motorvärmare/carport etc
4. Övrigt inomhus

Undrar nu hur stort ingrepp det skulle varit att komplettera med t ex endast en extra JFB i centralen och flytta matning av vald(a) grupp(er) för utomhusbrukare till denna... Det finns plats brevid den befintliga (se bild). Mina frågor är:

a) Måste nollskenorna efter båda JFB vara separerade?
b) Kan man istället köra på PSA som matas direkt från huvudbrytaren?
c) Några andra "fenomen" om man delar upp grupperna på separata JFB? Se bilderna för hur grupperna är fördelade. Utebelysningar och uttag är idag matade från grupperna 15, 21, 22.

Tacksam för tips...

/doc

1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om du monterar en jordfelsbrytare endast för en enda grupp, till exempel värmepumpen, så behövs ingen separat nollskena för den gruppen eftersom den enda nolledaren kan kopplas direkt till jordfelsbrytaren.
Om säkring 24 inte används (som det ser ut i förteckningen) så kan du då byta ut säkring 23+24 mot en personskyddsautomat och då givetvis kapa av fasskenan till lagom längd eftersom personskyddsautomaten ska ha fas+nolla (och absolut inte två faser), så får den plats utan att ta upp utrymme upptill.

Om det är en vanlig enfasgrupp (treledare) till kyl-frys så funkar detta också till kyl-frys. Ett tips där är att det finns "personskyddsautomat" att köpa som är en kombinerad jordfelsbrytare och automatsäkring, en sådan tar bara två platser i centralen och sparar alltså en plats jämfört med två platser för enfas jordfelsbrytare + en till plats för säkringen. Om nu plats 24 faktiskt används så kan du flytta den säkringen till "plats 36".

Då borde det få plats en fyrapolig jordfelsbrytare för värmen och en tvåpolig till utomhuselen ifall all utomhusel kan samsas på samma fas. Om det behövs en fyrapolig till utomhuselen och plats 24+34+35 faktiskt används så blir det trångt. Det finns huvudbrytare som bara tar två platser, det verkar som om din tar tre platser, men det kanske inte räcker att byta.

Liten glidning från ämnet: plats 34 och 35 saknas i förteckningen men verkar ha säkringar med anslutna ledningar i verkligheten.

Ämnesglidande tips: det finns tydligen skyddshylsor att köpa att montera över den utstickande fas-tungan på fasskenan som sticker ut vid "plats 36". Vad jag förstått är det inte nödvändigt men klart trevlig grej om man ska meka med strömmen påslagen.


Ett tips kan vara att om möjligt koppla enstaka "säkra" grupper på samma jordfelsbrytare som t.ex. värmepumpen och kyl&frys, så att ni direkt märker att "lampan i hallen funkar inte" och upptäcker att jordfelsbrytaren löst ut. Det är iofs inte jättelätt att "få loss" sådana säkra grupper, takbelysningen i hallen kan tänkas gå på samma grupp som t.ex. ytterbelysningen.
 
Det finns personskyddsautomater som bara tar en modul. De har en sladd för att ansluta inkommande nolla, skruv (kompatibel med skena) för fas och två skruva för utgående fas+nolla. T.ex. har jag för mig att ABB har sådana.
 
Tack för tipsen!

Det stämmer, 34 och 35 används men är inte märkta i gruppförteckningen. Samma verkar vara för 24.

Problemet är ju att ytterbelysning/uttag utanför vard.rummet är skarvade från vardagsrummets dosa på ytterväggen. Samma gäller entre-belysning i hallen. Är det inte "best practise" att separera dessa grupper?

Överlag tycker jag att bostads-el ofta är rena vilda västern där elektrikern gör som han vill och tar de genvägar han hittar, rätt eller fel? Det handlar ju inte om många tusingar extra för att göra saker "grundligt"/smart från början när man bygger kåken. En liten summa i sammanhanget tycker jag. Men då gäller det ju såklart att vara påläst som uppdragsgivare...

/doc
 
Och vill man "spara" utrymme finns det automatsäkringar som har två olika säkringar i en "kapsling" som bara är en modul bred.
Ps.
Jag tror det handlar mer om att se på lite olika på saker och ting. Tex. en felande ytterbelysning är knappast fel i en installation utan en brist på underhåll.
 
Redigerat:
Tänkte mest på att man struntat i att märka upp säkringarna och allmänt hur man projekterar anläggningen.

Det var inte min mening att kasta skit på elektrikerkåren på något vis. Är väl "skadad" från min egna bransch (industriautomation) där man gärna inte gör ingrepp utan att dokumentera.
 
Mikael_L
Man kan resonera på många vis med JFB.
En del anser att det öht är relativt lite problem med felaktiga utlösningar, så det inte motiverar merkostnad att sektionera upp med flera JFB.
Och det är inte någon helt dum ståndpunkt, ty många råkar betydligt oftare ut för elavbrott än löst JFB.

Andra sektionerar hejvilt, man sätter en egen JFB (eller PSA) för allt man önskar skydda.
Då blir det egen JFB till kylen, till frysen, till elpannan, till utomhuselen, till datorn, till ...

Sen kan man fokusera på problemtyngda grupper, istället för skyddsvärda, så har jag gjort.
Därmed har jag en JFB till utomhuselen, och resten på den andra JFB'n. Dvs två JFB sitter det i vårt skåp. Sen en i garagets egen central givetvis.
 
dr_house skrev:
Problemet är ju att ytterbelysning/uttag utanför vard.rummet är skarvade från vardagsrummets dosa på ytterväggen. Samma gäller entre-belysning i hallen. Är det inte "best practise" att separera dessa grupper?
Absolut. Har svårt att tänka mig att någon idag skulle komma på iden att nalla ström till uttag utomhus från vardagsrummet, inte ens 2004.

dr_house skrev:
Överlag tycker jag att bostads-el ofta är rena vilda västern där elektrikern gör som han vill och tar de genvägar han hittar, rätt eller fel? Det handlar ju inte om många tusingar extra för att göra saker "grundligt"/smart från början när man bygger kåken. En liten summa i sammanhanget tycker jag. Men då gäller det ju såklart att vara påläst som uppdragsgivare...
I en villa från 2004 där det alltså är krav på JFB så borde man ha sektionerat lite mer förnuftigt. Med läsglasögon på sig skulle kan faktiskt kunna hävda att det bryter mot punkt 314.1 i elinstallationsreglerna som säger att man skall sektionera, av flera skäl dessutom, t.ex för att minska olägenheter vid fel.

Möjligen kan det också vara efterhandskonstruktioner, dvs att ytterbelysningen inte fanns från början? Där blir det ofta "fusk" pga kostnaderna för att dra fram nya gruppledningar eller vad som nu skulle behövas.

Men mer troligt är nog att hustillverkaren valt den billigaste lösningen som gått att få utan att vara direkt fel.
 
Bo det är fortfarande väldigt många stora husfabrikanter där man tar ström till ytterbelysning och vägguttag från närmsta punkt...
 
Står det i deras reklam tro ;)
 
Nä det tror jag inte... :)
Framförallt blir de lite besvikna när de upptäcker att ytterbelysningen ligger på 3-4 olika grupper och det blir lite omständigt att tända alla på en gång, eller ivarje fall onödigt kostsamt att fixa till..
 
Inte bara husfabrikanter utan även konsulter ritar ofta ytterbelysning från närmaste "strömkälla". Och är "kunden" en "ödmjuk och fin" människa tippsar jag gärna om fördelarna med gemensam tändning av ytterbelysningen. Är han däremot en arrogant besservisser säger jag inget, utan han får i sinom tid själv upptäcka husets "brister".
 
petersv:
Just ja, de har jag till och med sett på bild iaf, att jag inte tänkte på dem. Med sådana så är ju problemet med plats i centralen egentligen löst här.

dr_house:
Bättre än inget är väl att lägga entre-hall och vardagsrum-uteplats (?) på "utomhusgrupper". Då kommer åtminstone resten av "inomhus" klara sig ifall en utomhuslampa råkar bli fuktskadad eller om nån doppar motorvärmarkabeln i en snödriva.

Jag ändrar mig på det jag skrev, och föreslår istället såhär:
Om du vill en separat jordfelsbrytare, vanlig som tar fyra platser, som matar värmesystemet. Kapa fasskenan nertill och låt den jordfelsbrytaren mata värmen. För att slippa två kapade fasskenor behöver du då flytta trefasbrytaren till värmen så att den sitter längst ut åt ena sidan, så att fasskenan kan mata alla andra säkringar på samma rad.

Byt plats på grupp 21 och 24, kapa fasskenan så att 22-23-24 inte är kopplad till befintlig jordfelsbrytare och byt ut 22-23-24 mot kombinerade personskyddsautomater.
Givetvis blir det sämre än om du haft separata grupper för allt utomhus, men det är ändå bättre att övervåning, kyl/frys, värme o.s.v. klarar sig ifall det blir fel utomhus än att hela huset slocknar.

Om jag minns rätt från andra trådar så kan man dra två 10A enfasgrupper i samma rör/slang och klara sig med vanlig 1,5mm2 FK-ledning när man har moderna automatsärkingar (men inte med de äldre propparna), så om du verkligen vill dela upp grupperna på inom/utomhus så kan du troligtvis dra in fler FK-ledningar i slangarna. Problemet är om du behöver dra fler FK genom en slang som redan har rätt många FK, t.ex. om du har trappkopplingar eller flera tändtrådar till ett gäng lampor.

Men, eftersom du säger att grupp 24 och 34+35 faktiskt används fast de inte finns med i förteckningen så kan det nog vara läge att undersöka hur bra förteckningen faktiskt stämmer.
(Jämförelse: förteckningen i lägenheten jag bor i - med central bytt 2005 - var fel trots att det hade varit så löjligt enkelt att få rätt. Det var bara tre grupper för elektrikern att hålla reda på, spis, "södra halvan" med badrum+sovrum och "norra halvan" med hall-vardagsrum-kök, och ändå hade ett av rummen hamnat fel. Om man inte gör en sån grej rätt - vad ska man då med en förteckning till?).
En gissning är att du kan antagligen lita på att spis, bastu och värme är rätt, eller i värsta fall växlade med varandra men inte med något annat - det ska till rätt stor otur om man lyckas förväxla trefasgrupper med enfasgrupper.
Om du kollar upp att förteckningen stämmer så kolla verkligen varje uttag/apparat och inte bara "rum 1, rum 2, rum 3" o.s.v., eftersom det antagligen är rätt vanligt att el som sitter på var sida av samma vägg är kopplat på samma grupp medan el på motstående vägg i samma rum kan vara kopplad på en annan grupp.
(Trots att det bara är totalt fyra grupper som matar all belysning i min stuga så har jag ändå inte mindre än två rum där olika delar av elen matas från olika grupper).
Undrar för övrigt varför "värmepumpen" står i bestämt form medan allt annat som "sovrum" o.s.v. står i obestämd form. Allt utom "värmepumpen" från en färdig mall? :)
 
Med några få ord kan man säga att det är ingen stor operation att möblera om och dela upp denna central lite med extra JFB(er) och/eller PSAer. Någon timmes jobb.

a) Ja, en N-skena per JFB
b) Ja, det kan dessutom undvika behovet av en N-skena.
c) Nej...kommer inte på vad för slags (negativa) fenomen som skulle kunna inträffa.
 
"huvudbrytar och jordfelsbrytar" :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.