Hej.

Vi har ett två plans timmerhus från mitten av 1800-talet som står på en torpargrund, golven är isolerade på 70-talet med sågspån (vilket har sjunkit ihop till ca 10-15 cm). Väggarna på plan 1 är oisolerade och har tretex invändigt och ytterpanel (kanske vindpapp) utvändigt. Plan 2 är ett tomt vindsutrymme med endast timmer väggar och oisolerat tak (halvvalmat).

Vi har tänkt värma huset genom att använda oss av eldning, huset har en mycket fin och renoverad mur stock med tre öppna spisar. Vi har tänkt använda 2 av dem, men primärt 1 med en spiskassett. Eventuellt köpa en till.

Då vi kommer att flytta in där senare det här året och har inte råd att isolera båda golven och taket på en gång, så har vi tänkt så här:
1. Vi börjar med att isolera vindsgolvet med 195 mm mineralull (lambda 37) efter att ha tagit bort allt gammalt sågspån (som sannolikt är fullt med mus avföring eftersom det är lite möss i huset efter att det har stått tomt ett tag). Vinden får stå tom så länge.
2. Senare göra samma sak med golvet på plan 1.
3. Innerväggarna på plan 1, där vi skall bo, har vi planerat att riva ner tretexen så att timret kommer fram i huset. Men då kolla alla springor osv. och dreva om mellan timmer + knutar med lindrev. Som jag har förstått det så har timret en mycket bra isoleringsförmåga i sig självt. Senare tilläggsisolera utvändigt med asfaboard eller något liknande.

Tänker vi galet här? Hur skulle ni göra med våra förutsättningar och i vilken ordning borde vi renovera?

Uppskattar alla svar!
 
Hej,

Jag är också nyfiken iallafall gällande väggarna.

Sannolikt kommer jag inte tilläggs isolera på utsidan och står nu i valet och kvalet att bara dreva timmret och sen regla upp och sätta OSB+Gips, eller om man ska köpa vital eller linisolering och stoppa in.
 
Inflyttad i somras i 1800-talshus så har jag haft liknande funderingar men lyckats hålla mig från att börja riva i väggarna så här långt... det framgår inte hur omfattande renoveringsbehovet är av respektive del, men jag tror det är smart att låta det styra. Går det att flytta in och bo i huset ett tag så är det ett bra sätt att få en bild av vad som är vettigt att börja med. Behöver väggarna åtgärdas, riv, bättra eventuellt på isoleringen lite, och bygg upp igen. Men gör det inte för att i första hand isolera, utan för att du ska göra i ordning det rummet med nya fina tapeter. Mer isolering på vinden är ju såklart bra, men gamla hus är inte täta i vilket fall så se först hur mycket ved ni gör av med, hur inomhusklimatet är etc. Tofflor behövs oavsett om du lägger mer isolering i golven :)

Kanske ett tråkigt råd (jag tyckte det i alla fall när jag fick det!) för man vill ju alltid sätta igång direkt med ett nytt hus, men om huset är beboeligt så bo i det ett år först så kommer svaren på vad som behöver göras komma av sig själva.

Jag skulle inte ge mig på utsidan på huset bara för att tilläggsisolera om det inte är så att panelen är i dåligt skick och absolut måste bytas eftersom det förändrar karaktären på huset, men det beror såklart på huset, och på ägaren hur man vill ha det. Invändigt är bättre, men tilläggsisolera av rätt anledning, dvs för komforten, och bara om det inte räcker att dreva och täta.

Kombon vi har hos oss, ett par kaminer och kakelugnar och en luft-luftvärmepump funkar väldigt bra för att fördela värmen i huset. Jag kommer isolera kattvindarna på övervåningen inom kort, men det är för att de ändå ska göras i ordning till garderober och då är det lika bra att lägga in lite cellulosafiber i snedtaket så inte kläderna är iskalla på morgonen ;)
 
Om man säger såhär då:

Om man inte tänker tilläggsisolera på utsidan är det värt pengarna att lägga i 95 vital/linisolering i väggarna om man har lindrevat och satt vindpapp?
 
Tack för råden!

Min pappa har bott där tidigare, så vi vet på ett ungefär hur det är där. Kalla golv, halvfungerande elradiatorer från 80-talet + hög elräkning pga att all värme flyr uppåt :)
 
Isolera hellre vinden med Cellulosa typ Ekovilla, är lösull som du blåser på plats. Passar bättre i ett sånt hus.
Antar att ni har planer på att inreda vinden framöver, det av lösullen som är för mycket är bara att använda tex i taket.
Tilläggsisolering på utsidan kan oxå göras med lösull, man reglar först upp och sedan sprutar man på lösullen.
Låter nog som om jag är försäljare, men inte det, är bara såld på den typen av isolering så jag kommer att använda den mer själv framöver. :)
 
Tack för inlägget! Jag har faktiskt bestämt mig för just lösull, men problemet just nu är var jag skall köpa det och var jag kan hyra en sprutmaskin. Huset ligger i Mora.
 
K-rauta vet jag säljer, men om dom finns i närheten av dig var ju en bra fråga.
Hursomhelst så fick jag låna en blåsmaskin av dem när jag köpte ullen, ingen hyra för maskinen alltså.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.