Har lite problem med "sne" belastning, vilket resulterar i att jag tappar en fas med jämna mellanrum, när man tex. använder torktumlare, spis, motorvärmare samtidigt.
Funderar på att be en elektriker komma och åtgärda problemet, och i samma sväng byta ut centralen, har idag en central med 6x3 10A säkringar.
Nån som har en aning om vad ett sånt jobb skulle komma att kosta?
 
Ta hem en elkille så du får ett totalpris, kostnaden beror bland annat på hur mycket som behöver byggs om och vad den nya centralen ska innehålla men satsa på kända fabrikat och undvik Biltema och liknande. Passa på att sätt in jordefelsbrytare när du bygger ny central, om möjligt uppdelad med en brytare för kyl/frys och en för resten av huset.
 
hmm skulle tippa på ett takpris på max 4000 tusen... eller vad tror ni?
 
Lägg på några tusen så är man nog närmare verkligheten med tanke på att det tar en stund med att lägga om och byta centralen samt att materialet kostar en del. En gissning 6-7 kkr men den är antagligen i underkant.

/Kent
 
Hos oss är det så att många "förbrukare" sitter på samma ledning vilket ger sned belastning.
Har ni likadant och vill fixa så tillkommer ju en del kabeldragning utöver centralen.

En duktig och flink elektriker byter centralen ganska snabbt.
 
Vi kan säga så här ge mej 4500 så fixar jag det en helg.... 8)
 
Lägg inte frys och kyl på en jfb och resten på den andra.

Dela istället huset på två segment med kyl och frys på respektive segment. Så förlorar man bara hälften av maten och har lite ljus och ev värme kvar när en jfb löser
 
mats_o skrev:
Lägg inte frys och kyl på en jfb och resten på den andra.

Dela istället huset på två segment med kyl och frys på respektive segment. Så förlorar man bara hälften av maten och har lite ljus och ev värme kvar när en jfb löser
Hmm är verkligen inte vanligt att man gör på det viset idag. JFB´n ska inte lösa så ofta annat var det förr när man kunna bränna av en morgonfis o JFB´n klickade i centralen :)

O alla som påstår att man måste dela upp det ! Hur mycket är ni hemma egentligen ??
 
En elektriker gav mig ett pris på ca 5500:- för att byta min central, med bland annat 1 jordfelsbrytare och 5 säkringar. ( bor i lägenhet )
 
5500 lät lite dyrt nästan eller? För fem säkringar & jfb?

Jag trodde det kanske var priset för en normal villa med fler säkringar....
 
Bytte vår central förra våren. Knappt 5000 kr för komplett treradig central, jordfelsbrytare och sex timmars arbete för elektrikern.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.