Har nu plockat ihop vad jag tror kommer bli min beställning, om inte någon kommer med någon invändning. Har jag missat något? Tänkt fel någonstans? Hur mycket reläer och motstånd behöver jag? Och vilka värden på motstånden i så fall? (Tänker väl främst för dubbelbalansering.) Är jag för snål när jag väljer Flex 20 i stället för Flex 50? Framtida utbyggnad är väl, om det blir aktuellt, larmning av garage och kanske en eller två PIR till.

galaxy_alarm_tobbe.png
 
Redigerat:
Galaxy använder 1kOhm för serie och parallelmotstånden och 12kOhm för antimask om man använder det.
 
J
Motstånden följer vanligtvis med i förpackningen, tänk på att larmkabel i UK vanligtvis är 0,2mm vilket delvis förklarar varför den är billigare än 0,5mm kabel i Sverige.

Sen kan du säkert spara ca 13£ £ på att välja Texecoms rökdetektorer istället, á 17,50£ istället för 24£ (detektor + sockel) för Apollo .
 
Ok, är det någon praktisk skillnad på 0,2 och 0,5mm?

Ska kolla på texecoms brandvarnare, tack för tipset.
 
Kom på en sak till... Hur är det med åska? Antar att larmet är rätt känsligt. Hur åskskyddar jag det? Åskan tog en router för mig för några månader sedan, det kan jag leva med, men det blir lite jobbigare om den tar hela larmcentralen...
 
Åska är alltid ett problem. Larmet har ju minst en ingång för åskan, dvs 230 matningen. Har man problem sedan tidigare bör man se över sitt skydd. Saknar man åskskydd är detta något man bör investera i. Bor man utsatt så har man alternativen koppla bort allt som är känsligt vid åska eller skaffa ett skydd som hjälper till viss del. Åskskydd är inte 100%igt men det är bra mycket bättre än inget.
 
Suck, där steg investeringskostnaden med några tusen till... :)

Jaja, åskskydd är ju generellt bra att ha, inte bara för larmets skull! :)

Men hur var det med de där larmkablarna? Är det värt att köpa tre gånger så dyrare kabel för att få 0,5mm-ledare i stället för bara 0,2mm? Vad kommer jag märka för skillnad?
 
tlundberg skrev:
Suck, där steg investeringskostnaden med några tusen till... :)

Jaja, åskskydd är ju generellt bra att ha, inte bara för larmets skull! :)

Men hur var det med de där larmkablarna? Är det värt att köpa tre gånger så dyrare kabel för att få 0,5mm-ledare i stället för bara 0,2mm? Vad kommer jag märka för skillnad?
Om bara strömmatningen anses vara källa för överspänning borde det väl gå att minska riskerna avsevärt för några hundralappar, typ överspänningsskydd från Mediamarkt eller liknande? (...coh ett sådant ska väl kopplas in i ett jordat uttag...)

Sen har jag inte förstått om man bör eller inte bör jorda centralen, till mitt PC1864 följde det med skruvar o grejer för att koppla centralen till skåpet och att skåpet då ska jordas på nåt vis.

Gällande dimension på kablar så får nog nån räkna på det här med spänningsfall, resistanser och längder. Till sirener misstänker jag att 0.2 mm kan vara lite klent, men som sagt - nån som vet hur man räknar bör nog förklara mer. :)
 
Där jag ska sätta centralen finns inget jordat uttag. Gammalt hus...
 
DSC själva säger 0,2 till 0,8 mm i area.
med 0,2 får en sektion inte vara längre än 551 meter
med 0,8 så är det ok med 2,3KM (tror inte det är aktuellt i ett bostadshus :) )
Till sirenen vill jag gärna ha 0,5 eller grövre dock. (3A i max 4 min)

De där små åskskydden man hittar i köpladan är bra för en lägenhet eller så.
Normalt har man grov mellan och finskydd (köpladevarianten).
De små skydde är helt enkelt för veka för att ha en chans att rå på en ordentlig åskträff
 
Redigerat:
Jambalaya skrev:
Sen kan du säkert spara ca 13£ £ på att välja Texecoms rökdetektorer istället, á 17,50£ istället för 24£ (detektor + sockel) för Apollo .
Jag hade tänkt ha en brandvarnare i köket, en i hallen utanför sovrummet och en i pannrummet. Den brandvarnartyp som snabbast larmar för brand är en ioniserande brandvarnare, men den ger också rätt ofta falsklarm om den är felplacerad.

Så min tanke var följande:
I köket: Ioniserande brandvarnare skulle larma så fort man rostade bröd, så här vill jag ha en optisk brandvarnare. Gärna kombinerad med någon slags värmeavkänning.

I hallen: Ioniserande brandvarnare för att så fort som möjligt få larm om brand

I pannrummet: Här är det både rökigt och dammigt, så här vill jag ha en brandvarnare som varnar vid hastigt stigande temperaturer och även vid en fix maxtemperatur. (Fläkten i vår panna startar när panntemperaturen når 60 grader. Det behöver brinna ca 15min innan tempen når dit, så jag vill ha så låg maxtemp som möjligt på brandvarnaren.)

Texecom har generellt snyggare brandvarnare än Apollo tycker jag, men de har bara en brandvarnare som passar i köket.

Apollo har brandvarnare till alla tre rummen. Tyvärr ingen kombinerad optisk/värme till köket utan bara optisk. Här skulle alltså en Texecom vara bättre. Och billigare. Men frågan är om det inte är snyggast att ha brandvarnare som ser likadana ut överallt. Sen är det ju enklare också om alla är från samma tillverkare. De kopplas in på samma sätt och tack vare den lösa basen kan man byta och flytta runt som man vill...
 
Så har jag då äntligen fått hem mitt larm! :)
alarm_boxed_small.jpg
alarm_unpacked_small.jpg

Måste verkligen varna alla för http://www.securitywarehouse.co.uk jag tycker de skötte min beställning väldigt väldigt dåligt!

Beställde tillslut från http://www.e-fireandsecurity.co.uk/ det gick helt smärtfritt och jag har nu alltså alla grejer hemma som jag beställde. Nu ska jag bara skruva upp larmet också!
 
ajdå. Jag handlade från securitywarehouse utan problem men då ska jag ta dem under förnyad granskning innan de får en ny order
 
Agility med trådlös I/O modul kommer att lösa alla dina krav på ett billigt och bra sätt. Enkelt och relativt billigt nu när Teletec sänkt priset på Agility Grundpaket.
 
Redigerat:
Lite mer info om hur det är att försöka handla från securitywarehouse...

Jag gjorde min beställning 1 februari, på förmiddagen. Redan samma dag fick jag ett mail från securitywarehouse där de sa att de inte kunde fulfölja min order, då faktureringsadress och leveransadress inte stämde överrens. De var tvungna att vara samma. Grejen var att de var samma, det var bara deras datorsystem som inte kunde hantera åäö i formuläret där man fyllde i leveransadress. Men faktureringsadressen hade gått bra. Så faktureringsadress var typ "kråkvägen", men leveransadressen var "krďż˝kvďż˝gen". Det gick alltså med lite fantasi se att de egentligen var samma... Jag bad dem då använda faktureringsadressen som leveransadress.

En dag senare, den 2 februari, fick jag svar, och då klagade de på att min order var "unverified" och adressen "unconfirmed". De gav mig två val. Antingen kunde de annullera ordern och ge mig pengarna tillbaka, eller så skulle jag kontakta paypal för att verifiera mitt konto där.

Jag ville inte annullera ordern, utan jag verifierade mitt konto på paypal, vilket tar ca tre dagar. Så den 5 februari kontaktar jag återigen securitywarehouse och frågar om de nu kan skicka ordern.

Den 6 februari svarar de att de har annullerat min order för att de inte kan läsa min leveransadress. Detta trotts att jag tidigare inte ville få min order annullerad, och att jag bett dem använda min faktureringsadress som leveransadress. Jag ber dem återigen att inte annullera ordern, men de säger då att det redan är för sent för dem att ångra det.

8 februari får jag tillbaks mina pengar. Jag ser då att jag fått tillbaks ca 200kr mindre än jag betalade. Jag mailade dem och påpekade detta samma dag. Det hade nu gått en vecka sen jag beställde larmet, och jag var ganska sur på securitywarehouse, så tonen i mitt mail till dem var inte elak, men jag sa att jag tyckte de hade betett sig oacceptabelt.

10 februari hade jag fortfarande inte fått något svar, så jag mailade dem igen. Den här gången i en mycket vänligare ton och frågade om vi inte kunde komma överrens om något så att vi båda skulle bli nöjda.

17 februrari svarar de äntligen! Nio dagar sen jag klagade på att jag inte fått tillbaks alla pengar! Helt sanslöst! De skyller bara på avgifter och växlingskurser utanför deras kontroll. Och att de bara hanterar beställningar i brittiska pund.

Jag tyckte de kunde erbjudit mig 200kr rabatt på min nästa order hos dem, eller 10% rabatt eller liknande. Men inget sådant.

Därför bestämde jag mig för att handla någon annanstans. Och där var det inga problem! Så nu har jag sedan några dagar tillbaks som sagt larmet hemma! :) Har ändå gått på mindre än 5000kr totalt, så jag är nöjd!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.