Här följer en liten historia om hur jag kunde ha haft en bränd källare på grund av ett elfel i en värmepump.

En dag blinkade inomhusgivaren till värmepumpen rött. Inget ovanligt, jag har konsekvent problem med luft i brine-slingan, vilket leder till att brine-pumpen kaviterar och pumpen stannar för dåligt brineflöde.

Men denna gång var felet ett annat. Utlöst motorskydd stod det på displayen. Motorskydd är ju bra att ha, men samtidigt en komponent som inte sällan felutlöser, så jag provade en återställning av motorskyddet och återstartade pumpen. Allt verkar fungera, men efter sådär en kvart löste motorskyddet igen. Nu blir det felsökning innan jag vågar återställa igen. En snabb koll med multimetern sa att det fanns spänning på alla faser nere vid kompressorn. Men nu är ju detta en trefasmotor så det säger egentligen inte så mycket. Strömtången gav bättre information - ström på bara två faser, en ström som låg precis vid motorskyddets utlösningsström. Alltså måste det vara avbrott i en fas på väg mellan motorskyddet och kompressorn. En lätt lukt av bränd kabel leder mig till en delbar plint nere i kompressorrumet i pumpen. Mycket riktigt så har en av faserna brunnit av i plinten.
En undersökning av plinten visar att kabeln troligen har skalats för kort och isolering har följt med in under skruven. Gnistbildning mellan den fria ledaren och plinten, innanför skruven har gjort att plinten blivit varm och kabeln har som tur brunnit av så motorskyddet löser.
CTC vill inte kännas vid att de kan ha skalat kabeln fel, men erbjöd sig storstilat att skicka ett nytt kablage, trots att pumpen är några år gammal. Jag avböjde - det räcker med en kabelbrand, utan ersatte deras usla kablage med en rejäl plint och såg till att kabeln skalades till rätt längd och försågs med ändhylsor.

Här kunde historien slutat, om det inte vore för att jag en dag satte mig och tittade igenom insatsbilder på brandstationen där jag jobbar. En bildserie känns märkligt bekant. En precis likadan värmepump som min har brunnit, branden har startat i samma delbara plint. Ägarna till denna pump hade dock inte samma tur som jag. De fick en kolsvart tvättstuga som resultat.

Så har ni en CTC Ecoheat av vit modell dvs en sådär 8 år gammal - var vaksam på utlösta motorskydd eller bränd doft...
 
  • Brand värmepump.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Borde int ctc informeras om ett misstänkt seriefel som kan leda till att människoliv går till spillo?
Det brann i vår NIBE också. Det blev dock varken någon utryckning eller försäkringsärende. Jag tänkte spontant att jag bryr mig väl inte om jag sparar någr kW om familjen nrinner inne. Nej, jag hoppar nog vp i mitt nya hus.
 
Jodå, CTC informerades. Svaret var ungefär att pumpen var för gammal för att omfattas av garanti och att det är helt normalt att plintar åldras och kan bli varma... Att pumpen var för gammal för garanti visste jag, och jag åberoppade inte heller någon garanti, men jag trodde ju att CTC var intresserade av att veta att det var problem med en av deras produkter. Men så var det ju tydligen inte.

Som tur är har vi en myndighet för att hålla koll på farliga elprodukter. De är informerade.
 
Kanon! d^_^b
 
mariatherese skrev:
Borde int ctc informeras om ett misstänkt seriefel som kan leda till att människoliv går till spillo?
Det brann i vår NIBE också. Det blev dock varken någon utryckning eller försäkringsärende. Jag tänkte spontant att jag bryr mig väl inte om jag sparar någr kW om familjen nrinner inne. Nej, jag hoppar nog vp i mitt nya hus.
Vad ska du ha då?.... Kallt? elpatron enbart går ju inte och sen är det ju el i dem också som kan brinna. Bäst att inre köra bil, bensin brinner ju.

Trist när det brinner men tyvärr händer sånt ibland. Det viktiga är att ingen blir skadad, allt annat går mer eller mindre att ersätta.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
Råkade också ut för en synnerligen obehaglig händelse med frånluftsvärmepump Nibe 310P som hade många havererade kompressorer i början av 2000-talet pga det nya "miljövänliga" köldmediat R290 propan. När kompressorn byttes efter 4 år så råkade servicekillen smälta fast elanslutningskabeln till kompressorn i det tunna vätskeröret vid rörlödningsarbetet utan han såg det. Kabeln var av typen RKK 3X1 och det var bara den inre pvc-isoleringen kring elledarna som precis hade klarat sig. Såg detta i samband med att fläkten skulle demonteras för den årliga rengöringen skovlarna några månader senare. Tänk om det blivit överslag, gnista och bränt hål i köldmediekretsen med ½ kg propan... Med brandfarliga köldmedia borde extra höga krav ställas på eldragningen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.