Jag behöver hitta en belysning att montera bredvid dörren (i ett hörn) i bastun. Strömmen kommer ur väggen här och jag vill ha en armatur som ansluts bakifrån och alltså täcker hålet där matningen kommer ut. Tillgänglig bredd där jag kan fästa lampan är bara 70 mm. Väggen i hörnet är kaklad. Att hitta någon belysning som är avsedd för bastu verkar svårt, IFÖ Electrics fina med porslinssocklar är som minst 92 mm i diameter.

Den som skulle passa perfekt verkar vara Svedbergs Eclipse: http://www.badshop.se/svedbergs-eclipse-vagglampa/14803-0

Den har IP44 och får alltså monteras över badkar om jag förstått det hela rätt. Här är det ju inte tal om att den ska sitta i närheten av så fuktig miljö (och inte heller uppe under taket i bastun).

Min fråga till er allvetande är om det skulle funka med IP44 i bastu? Eller ska man leta en armatur som har IP67? Eller har IP-klassning inget med bastutålighet att göra?

/Förvirrad i mörkret
 
jag tror ip-klassningen har mindre betydelse i bastu, visst om man ska hälla vatten på lampan ja men annars så tror jag det finns någon sorts värmeklassning för det är ju trots allt hög värmeexponering
på komponenterna som styr vilken lampsort man får montera.....
//
M
 
Första siffran talar om hur stort motståndet är mot inträngande av fasta partiklar, allt från fingrar till damm. Högre siffra har mindre öppningar.

Andra siffran talar om hur stort motståndet är mot inträngande vatten. Allt från att den inte tål vatten alls till att den tål droppande vatten ovanifrån till att den tål nedsänkning i vatten.

Med andra ord så har IP-klassen inget specifikt att göra med en bastu.

Så långt var det fakta, härefter kommer mitt tyckande och tänkande.

I en bastu är troligtvis värme största problemet. Då omgivande luft är varmare så försämmras värmeöverföringen från lampan till luften vilket kan leda till att lampan överhettas. Detta kan lösas antingen genom en lampa som tål den högre temperaturen eller en lampa som inte alstrar lika mycket värme. Det kan annars mildras genom att man använder en armatur med väldigt god luftgenomströmning.

I de bastuer som jag har sett så har det suttit en vanlig glödlampa i en sådan där glaskula. Det verkar inte ha varit några problem med vare sig temperatur eller luftfuktighet.

Det andra problemet skulle eventuellt vara vattenångan i luften. Det skulle en armatur som är gastät förmodligen hjälpa mot. Då bör du leta efter en som är explosionsklassad (Ex) dom bör vara gastäta. Dock så är ju det belysning för arbetsplatser så utseendet är därefter.

Jag skulle helt enkelt ta en vanlig armatur med IP-klass nog eller något steg högre än för ett badrum.
 
http://www.ifoelectric.com/laddahea.htm
Keramisk armatur med en glaskupa funkar.

SJälv ha jag belysningen på sidan, helst skulle jag vilja ha den bakom mitt huvud, absolut inte sitta o glo in i lampan när jag bastar.
 
Tack för svaren! (har forumet slutat med notifieringsmail eller har jag glömt kryssa i någon ruta?)

Ja, såklart snaggletooth. Att jag inte tänkte på att googla :). Men om du läser ursprungsinlägget så är inte problemet att hitta en bastuarmaturer utan att hitta en med diameter under 70 mm på den delen som sitter mot väggen.

Ja fresve, det var därför jag gillade http://www.svedbergs.se/index.php?option=com_virtuemart&page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&parent=36074&subcat=&category_id=30582&product_id=36639 - den har en skärm som man kan vrida för så man slipper stirra in i lampan. Ska ha två ljuskällor till; en IFÖ Electric av något slag hamnar på väggen bakom huvudet på badarna och en "vanlig" bastuarmatur under lavarna. Dimbart och med svaga lampor i de två som inte sitter under laven.

Belaruz. Lampan här ovanför uppfattar jag som att glaskupan är öppen uppåt och då borde den ju knappast kunna bli för varm?
 
Jag är rätt säker på att min morfar har en sådan här lampa.

e7510013.jpg

En med porslinsarmatur och en glaskupa. Dom har ju inga större springor åtminstone och jag har aldrig hört talas om några problem med sådana och glödlampor. Hur det är med lågenergilampor vet jag inte tyvärr.

Ingen av länkarna verkar fungera men jag tror inte det är något problem med överhettning, speciellt inte om kupan är öppen uppåt som du säger.
 
bastuarmaturen ska klara 125 grader ock kabeln 170 grader av silikontyp,
ovanstående material klarar Elsekerhetsverkets krav.
Lycka till...
 
Jag glömde IP klass ska vara minst IP24.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.