Hej!

Vi har precis köpt lägenhet. Lägenheten är på 60m^2 och nu sitter vi och planerar en del förändringar. Tänkte jag skulle dra nytta av era erfarenheter och kunskaper eftersom jag själv inte har mycket tidigare erfarenhet av dessa frågor nedan.

Kolla skisserna nedan och, ja, jag kommer söka tillstånd för allt av styrelsen, ser många som påpekar detta i andra inlägg så jag tänkte nämna det här redan :)

Som ni ser på den nya och gamla beskrivningen så vill vi flytta köket till den centrala "innerhallen/bibloteket" i lägenheten. Vattnet måste således dras om från det gamla köket (antar detta blir billigare än att dra det från badet då vi inte skall göra något med badet). Alltså skall vatten dras om från punkt A till B (se den nya planritningen). Vi har några antagande och frågor kring detta som jag vill verifiera.

1. Finns det uppenbara hinder/problem med att bila upp en fåra i betonggolvet och dra rören från punkt A mot B (tvärs igenom det gamla köket, blir ca 2m) och sedan ta det genom väggen in till det nya köket fram till B (vill inte bryta upp fiskbensparketten i det nya köket).
2. Hur bra kan man gömma rören i betongen, kommer man kunna gömma kopplingen från gamla till nya rör vid punkt A helt så att allt går under golvet? Jag förstår att något kommer troligen bli synligt före den går genom väggen innan punkt B. Hur löser man detta på bästa sätt, kanske en vanlig garderob med lite hembyggd bottendel som extra skydd för rören?
3. Uppskattningsvis vad tror ni kostnaden blir för att ha en hantverkare (bor i centrala Stockholm) att bila upp och dra om rör samt gjuta igen. Tänker nu alltså för endast omdragningen och allt det innebär. Kommer det redan här att va en "väldigt kostsam lösning"?

Tackar på förhand!

Orginal lösning
orginalg.jpg


Ny lösning
nyfloorplan.jpg
 
O
tja... inte för att jag förstår varför man inte vill ha köket som tänkt är, är det inte tråkigt att behöva gå igenom köket varje gång man skall någonstans?
tja att bila ner ett rör i golvet är inte säkert att det fungerar... hur tjock är betongsulan? Betänk att du skall bila ner ett 50mm rör i golvet, det lär inte vara det lättaste... lär helt klart kosta en del. frågan är om det är praktiskt möjligt? oavsett är det nog ganska stora kostnader.
Dessutom är det inte säkert att föreningen godkänner ombyggnationen.
 
Jag håller med Odjuret om att det skulle kännas konstigt att man måste ha köket som genomgångsrum, speciellt som det ser ut som ett arbetskök.

Men om ni nu vill flytta det kanske det finns andra alternativ. Kanske kan ni dra vattnet / avloppet till badrummet istället och skapa en mer "öppen planlösning" (sånt är ju populärt) mot vardagsrummet. Och plugga ledningarna i befintligt kök (har hört om en del föreningar som ej tillåter det så man får ju kolla). Men det är ju inte så stort så då får man nog trolla med kvadratmetrarna...
 
Hej. Tack för synpunkterna. Är inte helt säker på vad du menar med arbetskök McGonagall, men orsaken varför vi vill flytta köket är.

A. Bredden på rummet i det nuvarande köket är mindre än bredden för platsen där vi vill lägga köket. Djupet är såklart kortare, men djupet i det "nya" köket är drygt 3m (totalt 6m bänklängd när man använder båda sidor)
B. Köket skulle ju bli en öppen planlösning mot vardsgsrummet i en "L" form. Köket skulle inredas med tanke på detta och vi skulle göra det stilren och "kvadratsmart" för att få en bra övergång mellan vardagsrum och kök rent designmässigt.
C. Det är brist på 3 rums lägenheter, eller mini-3:surprised:r, i Stockholm och ur ett rent investeringsperspektiv skulle värdet antagligen stiga ifall man fick ett till rum som kan användas som kontor/barnrum. Vi tänker inte bo på 60m^2 resten av livet så försöker också tänka långsiktigt.

Håller dock med Odjuret att det inte är optimalt att varje gång gå genom köket. Men å andra sidan är jag av den åsikten att köket idag ofta blir en central "träffpunkt" i lägenheten oavsett var det är beläget så jag tycker nödvändigtvis inte detta är en dealbreaker om det bara görs snyggt och smart.

Vet inte hur tjock betongsulan är, men låt oss anta den är tillräckligt tjock. Föreningen i huset lär vara jätte tillmötesgående då det gäller reparationer. Så vi kan också anta att föreningen godkänner det. Så när du säger "lär kosta en hel del" menar du vad ungefär? Kan du ge ett antagande på 10k när? Personligen så tänker jag att bilning + rörläggning + gjutning inte kan ta mera än 2 arbetsdagar (vi pratar om att bila en fåra för rör som är 2m lång). Isf tror man väl sig kunna landa på under 10k efter rot? Är jag helt ute och cyklar på denna punkt eller?
 
Du kommer tappa massor i värde på lägenheten om du skulle göra en sådan lösning.
Nuvarande planlösningen verkar ju vara riktigt bra.
 
Nimajneb, som jag har uppfattat det när vi letat lägenhet i centrala Stockholm så är slutpriser på 3-rummare runt 60m^2 jämfört med 2-rummare på 60m^2 en bra bit högre. Kanske jag har fel, men vad är det som gör att den "nya" planlösningen skulle tappa värdet på lägenheten? Kan du utveckla ditt resonemang lite?
 
Att ha köket som genomgångsrum kommer att göra lägenheten mindre attraktiv gentemot andra 3or.
Så om du mot förmodan skulle få OK till jobbet så kommer nog dom 200k som du kanske får lägga på renoveringen vara bortkastade.
 
Förstår dina synpunkter. Dock är jag inte helt 100 på att jag håller helt med. Köket som finns där idag MÅSTE bort, totalrenovering krävs. Så jag kommer lägga ner en hel del cash på renoveringen oavsett var köket läggs.

Vidare kan jag hålla med om att planlösningen inte är optimal. Dock är mini-treor sällsynta här över huvudtaget och man kan inte riktigt jämföra med normalstora treor då priset där går upp över en halv miljon direkt och oftast har andra spekulanter.

Kunde man tänka sig att lägga in en dörr i andra sidan av sovrummet också för att då få en mera "lättillgänglig" lösning. Tredje rummet skall va kontor i dagsläget. Sitter här och skrapar mig i huvudet och försöker komma på någon smart lösning som skulle va bästa lösningen användningsmässigt och investeringsmässigt men vet inte riktigt vad jag skall göra. Tar gärna emot förslag av de med mera erfarenhet.
 
Kan du inte förstora sovrummet o använda en avskärmad del som kontor i detta.
Tänk även möblering när du funderar på dörrar tex då dessa gör det mer svårmöblerat.
 
O
Risken är som sagt att ni riskerar att tappa en del spekulanter genom att göra ett genomgångskök.

Det är inte säkert att föreningen godkänner förändringen utav avloppssystemet. Se till att kolla upp att inte resten av huset blir lidande av den förändringen. Alltså koppla in en riktigt duktig VVS:are.
Att föreningen godkänner repartioner är inte samma sak som att godkänna så stora förändringar som det handlar om, framför allt VVS men du måste även tänka på ventilationen. Den ventilationen du har i köket idag måste då flyttas till ditt nya kök, Den längden kan påverka ventilationen i din lägenhet. att sätta en fläkt är inte ett alternativ, för då kommer dina grannar att drabbas av ditt matos.

Oavsett, tänk igenom detta ordentligt innan du sätter igång... Framförallt, det är inte alls säkert att värdet på lägenheten höjs så mycket som du tänkt dig!
 
Jag tycker du skall kontakta mäklaren som sålde lägenheten och fråga vad hans erfarenheter är om lgh som har kök som din nya lösning. Kontakta gärna flera mäklare dom har trots allt erfarenhet från vad som går att sälja.


Pär
 
Hej igen,

Med "arbetskök" menar jag ett beredningskök utan sittplatser. Du har ritat in ett parallellkök om jag tolkar din ritning rätt.

Min synpunkt är att det skulle kännas mer OK att gå igenom ett öppet kök med matplats, än ett rent beredningskök. Visst hänger det på hur man gör det m avs på finish, detaljer etc. Men faktum kvarstår att när du har gäster måste alla passera genom matlagningszonen för att komma till vardagsrumet, och samma sak när de ska gå hem. Och där finns disken, de tomma vinflaskorna, fläckarna av den utspillda såsen att beskåda i all sin vanliga sjaskighet (om inte ni är extremt duktiga undanplockare) oavsett hur snygga detaljerna är. Det är så med öppna planlösninrgar också men då passerar man inte på riktigt så nära håll som det blir här.

Sen förstår jag ändå din idé om att en trea kan attrahera fler potentiella köpare än en tvåa. Men då måste det göras väldigt smart. Om du däremot gör det för att DU/NI ämnar bo där och att den föreslagna planlösningen passar DIG/ER bäst, så är det en annan femma, tycker jag. Men i Stockholm kan man sällan tänka så utan måste tänka på det bestående värdet.

Vill du ändå köra mini-trea vägen kan ju professionella arkitekter ha mycket kreativa lösningar, kanske kan det vara värt några tusenlappar på att få några goda idéer från någon som är van att tänka "out of the box". Vi ritade en del själva men tog sedan hjälp av en arkitekt med en "sanity check" på ett par timmar och fick genast mycket konstruktiva förslag, som vi följde en del av.

Kan ändå inte låta bli att spåna på alternativ placering. Om utrymmet räcker till så inte sovrummen blir för små kanske ett L kök (eller till och med U) med "innersta" sidan mot den vägg där den är idag kunde funka. Då kunde ni ha matplats vid väggen mot toaletten som kunde förlängas (vrida på bordet) om ni blir många. Köket är ändå lite "off" i ett hörn så man passerar det inte direkt. Ni kan säkert använda befintliga stammar för VA men ventilationen måste man nog se närmare på.

Kul med planlösningar... :)
 
Måste vara jobbigt att ställa en enkel fråga och bara bli påhoppad av tyckare kring planlösning och värde när det enda du vill ha är råd om en eventuell ombyggnad :)
Mina råd är att det är svårare än man tror att dra avloppsrör i ett lägenhetsgolv av betong. Dessa golv är ofta tunna och det finns gott om armering. Armeringen är ofta det som ställer till det. Hur gammalt är huset?

Om det går så får du nog räkna med att det tar flera dagar och kostar bra med pangar, uppskattar kanske 30k utan att ha en susning...
 
Det jobbiga är att det inte räcker med 50mm avloppsrör... 75mm ska det vara till diskbänksavlopp som gjuts in...
 
Hej. Tack för alla svar och synpunkter. Har själv börjat fundera över om man borde hålla den gamla planlösningen som de flesta tycks mena. Är dock jättebra med ärliga synpunkter för ibland så blir man lite insnöad i eget tankesätt.

Kostnaden för att flytta köket kommer ju landa en hel del över vad det skulle kosta att endast göra om kök på befintlig plats. Tror att mellanskillnaden kan va svår att få tillbaka vid en försäljning efter att ha funderat en stund.

Nästa problem vi kommer ha om man lägger ner idén med 3-rummare är ju om man vill bygga ut köket helt eller ha kvar matrummet och göra något annat av det. Vi funderar lite på att ta bort de två garderoberna som står mot varandra i gången till hallen och bygga ut kök ända dit. Då skulle man kunna ha matrummet lite löst möblerat så att det i ett senare skede eventuellt kunde fungera som barnrum, kontor eller något annat man har behov för, typ mingelhörna för köket med liten tv. Man får helt enkelt sätta sig ner å börja fundera då igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.