Hade byggsamråd med kommunen för några dagar sedan. Något modfälld när man kommer därifrån.

Handläggaren påstår att vi måste ha ett färdigställandeskydd FÖR HELA BYGGET innan vi får göra någonting alls. Vi försöker förklara att vi har delad entreprenad och bara ska försöka hinna göra grunden i år, att vi inte har en aning om vem som kommer att hjälpa oss med själva träarbetet nästa år och året efter det, och att alla entreprenörer vi tecknar kontrakt med självklart SKA ha färdigställandeskydd, och att inget delmoment av arbetet ska påbörjas utan att alla handlingar kommit in till kommunen.

Men det är tvärstopp - i alla fall som det lät i tisdags.

Och jag BEGRIPER inte. Hur ska vi göra?

Hela tanken med projektet var ju att bygga lite i taget i den takt vi orkar med, och göra så mycket vi kan själva, och ta hjälp när vi måste. Om vi nu måste teckna färdigställandeskydd för rubbet, måste vi ju i praktiken ta in offerter för hela resten och bestämma leverantör NU. Det känns helt orimligt. Vi vet ju inte vilka steg vi kommer att utföra nästa år ens, och nu ska vi få entreprenörer att skriva kontrakt för det? Och för arbeten under 2013? Allt detta bara för att börja med GRUNDEN?

Byggfelsförsäkringen tillåter ju att man tecknar försäkringen på ett huvudbelopp och sedan kommer in med entreprenörer efter hand. Mao finns det stöd där för att utföra ett bygge på detta sätt.

Kan kommunen verkligen neka oss att göra på det här sättet?

Hittar inget stöd för någon sida egentligen i lagen om byggfelsförsäkring.

Någon som kan hjälpa oss?
 
FärdigställandeSkydd tecknas av företagen som ska bygga åt er. ni kan inte teckna det själva. kommer inte ihåg siffrorna nu men tex: en entreprenör för 300 000 kräver FS men om du tar tex 5 entreprenörer för 60 000 kr st = samma belopp men premien blir oskäligt dyr jämfört med vad man kan få i ersättning så då behövs inte FS. enklast är nog att säga att man ska bygga allt sj och att det då inte går att få någon sådan försäkring hur gärna man än vill.

Och komunen har inte rätt att kräva FS på entreprenörer som ej är upphandlade ännu.
 
Tack,

Betyder det att kommunen inte heller kan kräva ATT vi upphandlar alltihop nu? För det är ju egentligen det vi måste göra enligt vår handläggare.

För mig känns det absurt att handläggaren kan kräva att vi upphandlar alla moment innan vi börjar med del A. Men det är precis så han säger.

Kan han verkligen ställa det kravet?
 
Jag har just ställt frågan till Boverket. Återkommer...
 
Hemmakatten
Vi hade precis samma situation. Delade entreprenader och många. Vi behövde inte någon färdigställandeförsäkring. De två förstaentreprenörerna (de dyraste) avseende grund o mark och stomrestning hade vi redan avtal med och kunde visa upp att ingenting betalas i förskott, dvs. alla fakturor från dessa två företag debiterades i efterhand. Med detta lät sig kommunen nöjas.
 
Får man fråga vilken kommun du byggde i, Hemmakatten?
Detta är Nacka...
 
Hemmakatten
Vallentuna
 
Hej, lite återkoppling.

Vi fick vårt startbesked till slut. Vet ej varför kommunhandläggaren ändrade sig för jag är säker på att vi tolkade honom rätt. Jag misstänker att han helt enkelt glömde vad han sa tidigare. Men vi har inte påmint honom eller frågat "sa du inte att vi skulle ha..?" utan bet snällt ihop och satte igång :)

Vi har nu gjutit grunden och murat källarväggarna, strax sätter själva träbyggandet igång.

Tack alla för feedback.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.