kodrod skrev:
Har du köpt till volym rattarna eller hur kommer du kunna ändra volymen?
Berätta gärna mer om hur du tänkt dig koppla ihop prylarna.
Volymratt ska jag bara ha på terrassen, resten styrs endast trådlöst via Sonos.

Edit: Du ville veta hur jag tänkte koppla också :)

Till vardagsrummet (5.1) kommer jag summera frontljud och ljud från ena sonosen, samma för in-wall-subben (den får både .1-ljudet och ljud från ena sonosen). Subben kommer ha http://www.parts-express.com/pe/showdetl.cfm?Partnumber=300-812 som förstärkare och alla andra högtalare kommer ha http://www.parts-express.com/pe/showdetl.cfm?Partnumber=300-815.

Om det i framtiden upplevs som störigt att det går spela på Sonos OCH HTPC'en samtidigt i vardagsrummet (jag är skeptisk till att det kommer vara ett problem) så får jag koppla in auto-switchar som automatiskt slår över till HTPC om den börjar låta.

Kök, kontor och terrass kommer gå på den andra Sonosen. Ute på terrassen kommer en separat volymkontroll finnas, men endast där. I regel vill man nog inte spela för grannarna (bor som sagt i bostadsrätt) så det är bra att kunna slå av ljudet ute utan att gräva i mediagarderoben.

Fler frågor? :)
 
Redigerat:
A
Tycker 12 kanals förstärkaren verkar grymt bra. (I alla fall på pappret). Du får gärna berätta lite när du testat den lite.

Vad kostade det att få det skickat till Sverige?Åkte du på någon tull?
 
kodrod skrev:
Tycker 12 kanals förstärkaren verkar grymt bra. (I alla fall på pappret). Du får gärna berätta lite när du testat den lite.

Vad kostade det att få det skickat till Sverige?Åkte du på någon tull?
Det jag beställde blev totalt sex kollin (65kg totalt).

Beställde förstärkare (12-kanals multizone + subförstärkare), in-wall subwoofer och utomhushögtalare från parts-express, frakt $238 (fedex).
Beställde sex in-walls, två in-ceilings, HDBase-T-HDMI-över-cat6-extender, rulle cat6-kabel, rulle högtalarkabel, volymkontroller för terrassen och patchpanel från monoprice, frakt $239 (UPS).

Så typ 3500kr i frakt totalt.

Tull+svensk moms på hela fadderullan. Rätt så ovidkommande när en dylik förstärkare går på typ 20 papp här. Om man ens hittar en. Tror chansen att slippa tulla på sånt här är så gott som obefintlig och det var inget jag ens hoppades på.

Totalkostnaden blev väl någonstans runt 15tkr inkl frakt och svensk tull+moms. Kolla gärna upp vad totalkostnaden för motsv inköp skulle bli i Sverige, det är löjligt.
 
A
Jo det är nästan lite oroväckande billigt..
Därför är jag väldigt nyfiken på vad du gillade 12-kanals multizon förstärkaren?

Har du någon koll på vad mycket ström den förbrukar i standby?
Funderar också på hur väl den fungerar med auto på/av?
Och naturligtvis hur den låter.. :)?
 
Ska testa den idag (testade den andra stärkaren igår), men jag testar med högtalarna som ska sitta ute på terrassen så det är ju inte särskilt välljudande grejer jag testar med.

Förstärkaren jag ska ha till subbasen hade iaf auto-on som verkar fungera som den ska, och den är seriöst helt brusfri. Jag drog upp volymen till max och satte örat (ja, det var lite otäckt :)) mot högtalaren. Knäpp tyst.

Har packat upp 12-kanalaren nu på morgonen och satan vad tung den är. Ska kolla så att alla kanaler fungerar men jag tror inte man behöver bekymra sig om ljudkvaliteten i den (bägge är av samma märke). Framförallt inte om man ska ha den till inbyggnadshögtalare.
 
A
Det låter ju lovande,antar att du kan rekommendera ett köp av 12 kanalaren?

Hur har du tänkt att dra kablar? Är själv inne på att försöka få upp dom på vinden och sedan rakt ner i takhögtalare.
 
I dagsläget kan jag göra det iaf, har testat den nu och alla kanaler fungerade (och alla högtalare). Men eftersom jag testade med högtalarna i knäet så låter det ju inte direkt bra :) Men märkte inte av några konstigheter.

Eftersom jag bor i en bostadsrätt som är en vindsvåning så kan jag inte göra annat än att dra "på vinden" (finns inget ovanför lägenheten :)), jag ska dra bakom golvlisterna och väggarna.
 
hur har det gått funkar det bra?
 
Har fortfarande inte börjat riva loss alla golvlister, börjar nog nu till helgen. Kommer ju bli lite kaotiskt :)
 
A
Har du fått igång grejerna?
 
Nej, men lägenheten blir i ett allt sämre och sämre skick :) Väggarna är inte så fina just nu... Kommer eventuellt, om min rygg återhämtar sig (small till nyss när jag plockade undan, ajaj!), hinna börja sätta upp högtalarna i vardagsrummet (5.1) imorgon.
 
Igår kom första högtalaren upp i väggen :)
bilder: https://plus.google.com/u/1/107342768249294833663/posts/Y77jitYWFg8

Svårt att säga något om basresponsen då väggen är öppen nedtill, men i övrigt är det ett väldigt rent, klart ljud från högtalaren (och mycket mer lättdriven än logitech-satelliten den ersätter!).
 
A
Härligt att se, mycket jobb men lätt värt det när allt är klart.
Har själv beställt lite inbyggnadshögtalare från Tyskland som jag hoppas ska komma under veckan.

Sitter fortfarande och klurar på om jag ska beställa 12-kanals förstärkaren. Har du hunnit koppla in den ännu?
 
Bara på test (den fungerade och är helt brusfri, går ha på max volym och sätta örat direkt mot högtalaren utan att höra ett knyst, samma med subbas-stärkaren). Frontar och sub är på plats i väggarna nu, likaså ethernet till uttag bakom TVn + coax (via uttag med F-kontakt från digitaltvexperten) från comhem-uttaget. Sanslöst mycket kabel att dra, hade köpt för lite högtalarkabel så jag fick köpa mer (på classes) igår, är nu uppe i 253m högtalarkabel. I en trea :) Sen tillkommer ethernet+coax på det då.

Testade även att köra HDBaseT-extendern över ethernetkabeln till TVn i helgen, fungerade direkt, både HDMI + IR. Var grymt skönt. Så saker har ju börjat flytta in i mediagarderoben; modem, router och patchpanel är på plats :) Fick bättre wlan-täckning när jag satte routern i den garderoben än när den stod på golvet bredvid soffan, sjukt. Men bra.
 
Kul att följa ditt projekt! Får man fråga vad du köpt för in-wall- och in-ceiling-högtalare/sub?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.