Hur gör jag dessa gamla lister snygga? De är målade ett antal gånger skulle jag gissa och färgen har nu lossnat på en del ställen.

Är det varmluftspistol för att skrapa fort all färg på hela listerna eller är det enklare att köra med lite snickerispackel där färgen har lossnat?

mccayo.jpg


Sedan har jag en fråga ang att måla fönster.
Har flera fönster att måla, och alla ser ut som på bilden

fbx0sk.jpg

Det gröna visar var "skarven" mellan fönster och ram är när man öppnar fönstret.

Hur målar jag om fönsterna på ett enkelt sätt nu när det är så kallt ute, eller bör jag vänta?
Vill gärna måla karmen innan jag sätter dit lister mm.

Fönsterna är vanliga delningsbara med 2-glas. Använder man vanlig snickerifärg på insidan? Var går man i så fall över till fönsterfärg för utsidan?

Vilka verktyg föreslår ni och tillvägagångssätt för att det inte ska bli allt för jobbigt och omständigt?
 
Ang snickerierna, så spackla går alla gånger snabbast, är dom däremot helt krackelerade så skulla jag ta värmepistolen.
Vänta med fönstrena tills det är några plus ute iallafall, Du kan givetvis måla dom med en vanlig snickerifärg innedelen, men det går lika bra med fönsterfärgen runtom.
jag är en alcrofantast själv och kan rekommendera deras genuin fönsterfärg om du vill ha en oljebaserad, Men även deras bestå fönsterfärg funkar fint (V- baserad).
Fråga efter lämpliga penslar där du köper färgen:)
Lycka till / Mange
 
Vilket underarbete krävs i båda fallen?
Är det målartvätt och slipa eller finns det några genvägar?
 
Listerna skulle jag personligen byta ut till nya. Men om du ska renovera dom så tvätta med målartvätt som du köper hos färghandlaren, sen slipar du av dom med ett 120 papper. spackla slipa måla.
Ang fönstret så kör på Manges linje. Lycka till.
 
Vi har bytt på alla ställen där det är ny gips, men där de här listerna sitter har vi bara kört på med renoveringsväv på väggarna.

Tack för tipsen. Då vet jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.