Tjena, har en helt ny elinstallation hemma, men de är inte på alla grupper som jfb går när jag lägger nolla och jord mot varandra. typ 3 av 10 grupper går ej jfb, nån aning? Har kollat central, alla grupper har varsin nolla och jord in på rätt ställe, alltså ingenting "utanför" jfb`n

MVH /
 
Det är helt "normalt" det beror tex. lite på hur "lasterna" ligger.
 
Kör igång en dammsugare och testa slå ihop nolla och jord och se om det händer lite oftare. :)

//Patrik
 
Nolla ihop med PE är ett jordfel, och då skall JFB bryta.
 
mycke_nu skrev:
Nolla ihop med PE är ett jordfel, och då skall JFB bryta.
Det beror på hur mycket ström som flyter mellan nollan och jord.
Tänk på fallet att du kopplar ur allt i systemet och kopplan ihop jord och noll direkt efter jordfelsbrytaren, då lär det inte hända ett smack och det bör det inte heller eftersom ingen ström flyter "fel" väg
 
mycke_nu, det måste bli en felström på ca 30 mA innan brytaren löser. Det är den felströmmen som är avgörande inte om jord eller nolla ligger ihop, att nolla och jord ligger ihop är bara förutsättningen för att en felström kan flyta inte orsaken.
 
Som bonus för att röra till det lite så antar jag att olika jordfelsbrytare har olika mycket spänningsfall, så att koppla ihop nolla och jord på en grupp som inte har nån belastning kan kanske lösa en JFB av ett fabrikat men kanske inte konkurrenten, med samma last på övriga grupper till centralen, eller?
 
emilm skrev:
Det beror på hur mycket ström som flyter mellan nollan och jord.
Tänk på fallet att du kopplar ur allt i systemet och kopplan ihop jord och noll direkt efter jordfelsbrytaren, då lär det inte hända ett smack och det bör det inte heller eftersom ingen ström flyter "fel" väg
elmont skrev:
mycke_nu, det måste bli en felström på ca 30 mA innan brytaren löser. Det är den felströmmen som är avgörande inte om jord eller nolla ligger ihop, att nolla och jord ligger ihop är bara förutsättningen för att en felström kan flyta inte orsaken.
Och jag som trodde att säkringarna flyger som popcorn ur centralen om man gör kortis med huvudbrytaren avstängd.. :rolleyes:

Självklart måste det flyta en ström som är stor nog för att lösa ut JFB, trodde inte jag skulle behöva skriva det explict.
 
Och det jag vill säga är att det inte är säkert att det flyter ström från nollan till jord bara för att dom ligger ihop (och löser JFB) det beror på belastningen i anläggningen. Jag känner till många fall där nolla och jord legat ihop och JFB inte löst förrän timmar och tom dagar efter "anläggningen" blivit spänningssatt.
 
Självklart, det löser ju inte förrän det är maximalt olämpligt. :)
 
elmont skrev:
Och det jag vill säga är att det inte är säkert att det flyter ström från nollan till jord bara för att dom ligger ihop (och löser JFB) det beror på belastningen i anläggningen. Jag känner till många fall där nolla och jord legat ihop och JFB inte löst förrän timmar och tom dagar efter "anläggningen" blivit spänningssatt.
Just, eller snarare, när det är som mest olämpligt. Om jag däremot så mycket som råkar snudda nollan mot det jordade chassiet vid byte av exv. en fast installerad belysningsarmaturså kan man däremot ge sig fanken på att hela huset slocknar. Varje gång... :)

Det finns en särskild krets i JFBn som i tveksamma fall känner av hur pinsamt/olägligt det skulle vara att bryta och gör det ifall oläglighetsvärdet är tillräckligt stort! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.