Jag ska dra om avloppet i min bostadsrätt för att jag ska flytta lite på köket. För att göra detta skulle jag behöva lyfta upp plankan längst in mot väggen. Huset är byggt 1897 och det är furugolv med ca 15 cm breda plankor.

Hur ska jag gå tillväga? Jag vill ju gärna inte skada plankan så att jag kan lägga tillbaks den sedan. Om det inte går att få upp den så får man såga/borra/fräsa sönder den och sen ersätta med en ny planka, men denna kommer ju inte att se exakt likadan ut som resten av golvet.

Några tips?
 
golv.jpg

Så här ser det ut. De markerade plankorna måste lyftas.
 
C
Bara en fundering... Det ser inte ut som något lämpligt ställe att dra ett avloppsrör på om jag skall vara riktigt ärlig.
 
Varför är det inte lämpligt? :-?
Tanken är att dra från badrummet (som är bakom den snea väggen) till köket som skall vara till höger i bilden. Genom att lyfta endast de markerade plankorna kan jag dra avloppet hela vägen utan att pajja hela golvet.
 
Man kan skruva i ett par franska träskruvar i plankorna och lyfta i dessa med kofot. Sedan plugga igen hålen.
Hans
 
Bra tips det där med träskruvarna. Hoppas bara att det inte sitter för många spikar i spånten så att man pajjar allt.

Nån som vet vad plankan närmast tröskeln ligger på? Balkarna går ju i samma riktning som den så plankan måste ligga på något annat. Eller ligger den på en balk hela längden?
 
C
gunne skrev:
Varför är det inte lämpligt? :-?
Min fundering var vad som händer om det blir ett läckage någonstans. Inte kul att få ut vatten i vardagsrum, etc. Normen är väl att avlopp ansluts till stam i samma rum som avloppet är placerat. Vet dock inte om det finns något krav på detta. En dold skarp 90-gradersböj på avloppsröret känns inte heller bra... Sen kan man ju fundera på om omständigheterna tillåter att röret förläggs med tillräckligt fall.
 
gunne skrev:
Varför är det inte lämpligt? :-?
Tanken är att dra från badrummet (som är bakom den snea väggen) till köket som skall vara till höger i bilden. Genom att lyfta endast de markerade plankorna kan jag dra avloppet hela vägen utan att pajja hela golvet.
Då kommer en rent teknisk fråga...Från badrummet skall där vara en toalett? Då betyder det 110 MA rör..Kök brukar vara utrustat med 70 MA men det har du säkert kollat iom att du är inne i palnering av rivningen...

Hmm jag läste bakochfram där....
 
Vad säger bestämmelserna? Stammen är som sagt i ett annat rum. Sträckan det handlar om är ca 3 meter. En meter - 90 grader - 2 meter. Givetvis måste det vara ordentligt fall på röret, annars samlas det vatten i kröken = :(. Har man fall så finns det väl ingen anledning att vara orolig för läckage i kröken? I värsta fall (hehe) kan man ha en liten inspektionslucka på 15x15 cm i hörnet.

Kommer dra ett 50-rör från badrummet. Tar inte så mkt plats i golvet. Vattenlåset är ändå begränsande med sina 50mm.

Så här är tanken:
ror.gif

handfat.jpg

Jag vet inte exakt hur det ser ut under golvet i badrummet. Det är stambytt för typ 5 år sen så det är nya grejjer i alla fall. Jag ska bila upp lite runt handfatets avlopp så jag kommer ner tillräkligt djupt. En T-koppling där och sen 50-rör ut under golvet till blivande köket.
 
Bara ett tips dra 70 istället så lång sträcka är ingen höjdare med 50 rör... Problemet uppstår då iofs när du skall gå på befintligstam och skall sätta ett gren där.. Finns risk för att du eventuellt måste bli mer polare med grannen...
Risken med 50 rör är att du kommer få stopp i röret förr eller senare med 70 är risken berydligt mindre... I 90 böjjem använder du dubbla 45 graders istället för en 90 böj allt för att minimera risken för stopp. Läckage är det misnta bekymmret förövrigt..

 
Om man koller i boverkets byggregler kap 6:6 (här) så hittar i alla fall inte jag något som säger att stam ska vara i samma rum.

Jag skulle såklart helst vilja sätta dit ett 70-rör, dock begränsar utrymmet under golvet rörets storlek. Sen vill jag helst inte bila upp hela badrumsgolvet pga problem med fuktspärren. Badrummets väggar ska behållas intakta och det är knepigt att få till fuktspärren i skarven vägg-golv. Om man bara bilar upp vid handfatetär risken mycket mindre eftersom det är 2,5 meter från duschen.

Jag har inte tillträde till lägenheten ännu. så jag kan inte undersöka så mkt. Har man tur så är det 70 fram till handfatet och sen en reducering upp genom golvet och då är enda problemet dragningen i bjälklaget. Som tur är är den längsta sträggan utmed bjälklaget.

Vet någon hur plankan längst in mot tröskeln ligger? Den är ju längs med bjälkarna. Ligger den dikt an mot en regel hela vägen?

 
Hmm svårt att svara på bjälklaget...och att såga å härja i gamla bjälkar e ju inget man gör bara sådär heller med tanke på hållfasthet och dylikt.
BBR reglerar inte saker såsom var stammen skall vara placerad bara dess funktion. Ganska vanligt att kök är kopplat på WC-stammen....Bara en lityen fundering... Du skall alltså ha ett nytt kök där du avslutar det hela det är då ett trix att dra avloppet i sparklådan för att slippa härja i bjälkarna samt att du då sparar rivning...
Bara en fundering så skulle jag göra iaf...

 
Köket är idag kopplat till WC-stammen, men i ett annat rum. Till vänster i planskissen.

Självklart kan jag dra avloppet under bänkskåpen, men först måste jag ju komma över till andra sidan dörren! Inte så kul att ha en rör liggandes tvärs över dörröppningen :D

Nåt sånt här är det tänkt att det ska se ut:
kok2.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.