Någon som har prislista på Frölings pannor?

Mest intresserad av pelletspannan med tillbehör.
 
Ok. Tack för tipset.

Behöver råd till våran investering av värmekälla till vårat nybyggda hus.

Förutsättningarna är följande. Vi har golvvärme i plattan och 4 st plana solfångar kopplat till en 750 liters ack tank med tappvattenautomat och även värmeväxlare på solsidan(Solex mini).Allt detta inne i huset.
Huset är väldigt välisolerat (Villa varm).Kommer att ha värmekällan i garaget med kulvert in i huset.Vi vill ha biobränsle som värmekälla.

Har länge sökt efter en kombinerad ved/pellets anläggning pga att vi inte vill binda oss till ett bränsle.Men har mer och mer svängt över till enbart pellets.
Känns lite som att investeringen av fler tankar i garaget,hantering av ved och att oftast verkningsgraden på kombinerat verkar bli lite sämre på båda håll.Tänker lite att om man har en pelletspanna med mkt bra verkningsgrad och att huset är väldigt välisolerat så kommer inte åtgången bli så stor att det kanske inte är värt att hålla på med ved.

Sen har man detta med olika kvaliteter på pannor som jag har väldigt dålig koll på.Rörmokaren har rekommenderat en Pellmax UB med viking bio brännare som hamnar på ca 45 000 kr.När jag då ser priserna på tex Frölings pannan så blir man ju lite chockad.Är det värt pengarna?
 
Fröling och de andra tyskarna/österrikarna har grym kvalitet och prestanda på sina pannor. Ett hantverk gjort av löner som vi själv förväntar oss här hemma. Sedan om det är värt priset måste man själv bilda sig en uppfattning av. Finns många som köper nya köksluckor för 150 tusen, eller kakel i badrummet för överpriser, byter ny bil titt som tätt. Men då det gäller en viktig sak som värmekällan i huset så ska oftas varenda krona ränta av sig.

Finns många bra vedpannor på marknaden som har samma effektivitet som en ren pelletspanna så har jag varit er så har jag skaffat en vedapanna med pelletsmöjligheter. Men viktigast är att läsa på, lära sig hur saker och ting fungerar, och bilda sig en egen uppfattning om det behov man själv har.

Den lokale rörmokaren vill oftas 9 gänger av 10 sälja det han har i garaget för stunden. Det är då min erfarenhet, och många andras..
 
Börjar bli mer och mer sugen på en Frölings pelletspanna.
Är det någon som har erfarenhet av denna panna?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
Har man inte gratis ved så är det nog inte värt besväret enligt mig.
Jag skulle vilja ha en pelletspanna med vedmöjlighet, helst utan avkall på pelletsverkningsgraden.

Ska man ha ett nytt system så får man skapligt med pellets för acctankens pris. I.a.f. om man som jag funderade på att ha stor tank för att kunna elda mer flexibelt, när man vill.

Det är ju en hel del hantering med ved, vebod mm.

Med pellets så åker man till byggmax och får ett par pallar på släpet och åker hem, "bara" att lasta av.
Har man skaffat gafflar till traktorn går det ännu fortare att lasta av ;)

Sent from my XT910 using Byggahus
 
"Jag skulle vilja ha en pelletspanna med vedmöjlighet, helst utan avkall på pelletsverkningsgraden."

Precis så jag känner oxå.

Själva jobbet med veden skrämmer inte mig så mycket utan att investera i fler tankar i garaget med kulvertstyrning mm och allt utrymme detta tar.
Att sedan upptäcka efteråt att det inte var värt att satsa på ved skulle kännas surt.

Men om man tänker lite längre så är det nog en skön känsla att kunna värme sitt hus i stort sätt gratis om man är villig att lägga ned några timmar om året på ved. :)
 
Det förutsätter att veden är gratis/billig :)
Jag köpte mig ett lass förra våren, när en var och högg i grannskapet. Det tog lite tid att ta reda på, trots att det bara var 10m3. Fast då hade jag ingen vedprocessor, bara vanlig kap och klyv :)
Har lite på tomten som ska ner nu, innan garaget kommer på plats, så då får man lite mer att göra ;)

Sent from my XT910 using Byggahus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.