Vi har just renoverat tvättstugan i vårt relativt nyköpta hus, och nu ska jag sätta upp en ny elradiator.
Den gamla som satt där var en Siemens (sådan där grå och platt, uppsatt -76), på 600W, och nu tänkte vi köpa Adax Neo.

Ska man välja samma effekt, eller mer? Om mer, vad kan vara lagom?
Tvättstugan är på ungefär 7kvm och har en ytterdörr och ett fönster.

Mottager även tacksamt tips på var man lämpligast köper dessa :)
 
Om du inte upplevt elementet som otillräckligt finns ingen orsak att välja en större. Tillverkarna brukar rekommendera 70 W/m² vilket ger att du bör ha minst 500 W.

Erik
 
Om tvättstugan höll värmen med de 600W innan, så finns ju ingen anledning att gå upp i styrka?
 
Jag har aldrig provat elementet så jag vet inte hur det upplevs. Vi kopplade ur det innan det blev kallt ute och sen dess har det stått i garaget i väntan på tippen.

Var bara det att jag tänkte att ett kraftigare (och därmed större) element kanske blir lite svalare på ytan?
 
Som dom andra säger, om 600w räckte förrut så bör det ju räcka nu.. Så välj 600w om den passar in estetiskt, om en större modell passar in bättre så kommer du inte märka det på elräkningen, huvudsaken att den inte avger för låg effekt..
 
Estetiskt så ser nog ett 600W lite litet ut, så blir ett större tror jag.

Hur är det med Adax Neo, blir det kännbar skillnad i yttertemperatur mellan ett 600W och ett 800 eller 1000W?
 
ju högre effekt ju lägre medeltemperatur får du på ytan på elementet..
 
Ok, blir ett 800W tror jag. Som det känns nu.

Var finns de att köpa? Har sett på El-jouren.se, finns det fler?
 
Clas Ohlson har 800w Adax Neo tror jag..
 
Även Elgiganten säljer Adax.
 
Clas Ohlson hade bara 230V, vi ska ha 400V, glömde skriva det. Blir en tur till elgiganten idag då :)
 
I en tvättstuga nu för tiden blaskas det väl aldrig med vatten öppet, men om man normalt skulle göra det eller om man har t.ex. dusch där oxå, skulle utrymmet kunna klassas som vått, och i så fall duger det inte med en radiator för torra utrymmen.
 
Beställde ett Adax Neo 800W, ska bli intressant.

Vi har ingen dusch i tvättstugan, den är inte våtare än det är i köket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.