Locos skrev:
Men jag skulle alla dagar i veckan sätta in diskmaskin i er lägenhet. Angående rörmokare står det rätt tydligt att det är att föredra. I mitt fall är bästa kompisen gammal pedant rördragare så jag/han gjordet det ihop. Men det är nästan så jag ångarar mig lite även om vi använde riktiga grejer och gjorde på rätt sätt. Skulle det hända något så kan det vara guld värt med ett kvitto på jobbet.
Sant det med kvitto!
Vi behöver egentligen diskmaskin för vår egen del eftersom vi inte gillar att diska :-D
 
Diskmaskin sparar vatten, jobb och förhållanden.
 
Däremot kan man fundera på om man behöver sätta in en fullstor. Jag renoverade min tvåa för ett tag sen och satte in en 45-bred maskin (med 50-lucka för att få samma som skåpen). Vi är en vuxen och en tonåring idag och troligtvis kommer det vid en försäljning inte flytta in så många fler än 1-2 personer. Vi diskar ungefär varannan dag och skulle inte vilja ha disken ståendes i en stor maskin längre. I min köksplanering var det stor vinning bara på de 10 extra centimetrarna men det kan ju vara olika. Jag tror det handlar mer om vad man är van vid istf hur många man är i familjen. Jag kommer alltid ha diskmaskin oavsett om jag är ensamstående eller inte och i nästa boende kommer jag ha en 45-bred oavsett hur stort köket blir.
 
AnneFi
När vi renoverade köket i vår gamla lägenhet så satte vi in en smaldisk för att vi själva ville ha en.
Vi köpte en Candy från hemmabutikerna, den var lite billigare än andra märken. vet om att den fungerar precis lika bra idag som för 4 år sedan när vi köpte den.
 
Vi kommer att sätta in en smal, det kommer inte bo så många fler här än 2 personer så en smal räcker fint!

Jonmo: Vi har hört det där med förhållande :-D Det ska tydligen ge en helt ny nivå på förhållandet så vi har stora förhoppningar ;-)
 
Jag provar att skaka liv i den här nästan 1år gamla tråden.
Det är så att jag har skaffat mig en diskmaskin som ska stå under diskbänken i det lilla utrymmet en 45cm slimmad maskin.
Problemet är att jag bor i en gammal lägenhet med endast 10A säkringar i skåpet & dom enda jordade uttag som finns är nåt enstaka i köket men ingen jordfelsbrytare.
Det är bara spisen som går på 3 fas som har egna säkringar allt annat får dela på säkringarna.
Köket med belysning & kylskåp får dela på 1st säkring.

Blir det så att någon elektriker måste komma hit & byta hela mitt proppskåp eller borrar dom bara ett nytt hål i mitt proppskåp som dom sedan drar en ny kabel till i från elcentralen i källaren?
Jag bor i en äldre hyresrätt & då undrar jag hur pass stor kostnad det kan bli för mig.
Eller finns det någon praxis man kan trycka på så att hyresvärden måste betala?

Det skulle kännas pest om en sån här kostnad skulle komma på mig själv eller om allt skulle skita sig så att jag måste ställa undan maskinen då min rygg tar stryk av att stå vid den där låga diskbänken å handdiska!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.