Jag tror också att luftvärmepumpen från Jula är snabbt hemräknad. Kanske ett års återbetalningstid. Säg att luftvärmepumpen har ett COP-tal på 3 - då har du pumpen återbetald efter ca 7500 kWh nyttjad värmeeffekt.

Ett annat alternativ kanske kan vara att skaffa en solluftfångare. Du kan bygga en själv eller köpa en på t.ex. sol-vent.se. De fungerar dock dåligt när det är riktigt kallt.
 
AXS
Vi har bytt element i sommarhuset byggt ca1920, från gamla bimetall till nya med elektronisk termostat.
Blev mycket behagligare temperatur och klimat.

Har även ny LLVP och en ny ganska stor kamin.
Uppskattar att elförbrukningen mer än halverats.

LLVP står på 10-15 grader när det är tomt.
Huvudtermostaten står på 7grader som reserv om LLVP lägger av. Har aldrig slagit på när vi varit borta än.
Ett element på varje våningsplan, på toaletterna, står på 15grader. Dessa står utanför huvudtermostaten.
Så när vi kommer dit övar man LLVP, 2 element och huvudtermostaten. Samt eldar på ordentligt.

Ska nog köpa en bättre luftavfuktare än den från jula som finns nu, sätta på övervåningen för att få det hela ännu lite effektivare.
 
Har ett sommarhus i Skåne på 125 kvm (med lika mkt källare) där elpannan precis lagt av (vattenburet system (ombyggd gammal oljepanna)). Funderar på ifall det kan vara värt att köra med fristående direktverkande element istället för att köpa helt ny panna. Vi är där i princip bara kring julnyår på vintern och tänkte övrig tid ha 10 grader på bara. När vi är där så eldar vi i brasan också så lite hög elförbrukning kring jul är inget jag oroar mig över. Och kör man då med direktverkande element så bör man då tömma de vattenfyllda elementen och isf hur länge kan de stå tomma utan problem?
 
Varför inte skaffa en bättre begagnad elpanna? Det finns ju en del på blocket nu när många byter till VP.

Om du skall ha 10 grader varmt behöver du väl inte tömma systemet? :S

Hur fixar du tappvarmvatten?
 
Givet en coolix luftvärmepump från jula om du inte har större än ca 60 kvm. Min som står och underhåller min stuga kostar ca 12 kr/dygn. Detta kan aldrig någon radiator slå utan du måste ha flera som kostar dig betydligt mer per dygn. Att inte fler kastar ut sina radiatorer är för mig en gåta. Låter du bara dörrarna stå öppna mellan rummen så är det inga problem för pumpen att klara att värma 60 kvm. Tänk även på att du har glädje av en luftvärmepump om du vill kyla lite varma sommardagar. Jag brukar köra någon timma innan det är dags att sova de varmaste sommardagarna och vips så kan man sova utan klibb:)
 
Hej!

Denna tråd handlar kanske inte till 100% om min fråga men hoppas ändå på lite råd.

Jag har en souterängvilla på 157 med direktverkande el (elementen som inte är av typen oljefylld är från 1974) och de flesta element är kopplade till en elregleringscentral i huset. Det som är nytt för mig i denna tråd är att många av inläggen hävdar att det inte är någon skillnad på oljefyllda och vanliga elradiatorer gällande effekt. Jag har av några bekanta med varierad kunskpa i området blivit rekommenderad att byta till oljefylld. Håller med om att området närmast elementen blir varmt men det blir aldrig en jämn och tillräcklig värme välfördelad i boutrymmen. Har kompletterat med en luft/luft-värmepump på nedre plan och denna investering var/är värd vart enda öre, kan jag konstatera. Men övrevåningen blir pga planlösningen inte tillräckligt varm så jag måste ha några element på.

Så min fråga: hjälper det om jag byter de gamla elementen mot nya?
Är det någon som har en värmepump på vardera våningen?
 
Har du ett centralt reglersystem till elementen? Var sitter i så fall temperaturgivaren till detta system? Om det bara är en eller ett fåtal termostater till hela huset så kan detta vara ett skäl till att det blir ojämn värme. I så fall finns det två lösningar på problemet.

Den ena är att byta alla element till moderna med elektronisk termostat och helt koppla bort det centrala styrsystemet. Elektroniska termostater är så bra att det inte finns samma behov av ett centralt reglersystem som det gjorde 1974.

Den andra lösningen är att behålla elementen och byta det centrala styrsystemet. Detta kan då utökas med temperaturgivare på fler ställen i huset. Det är möjligt att det blir billigare och det blir minst lika bra som nya element med inbyggda termostater ut värmesynpunkt. http://www.iqtherm.se/ är en tillverkare av reglersystem.

Avgörande för vilken lösning som väljs är vilket skick befintliga element är i. Är de fula, repiga och färgfläckade kanske man vill byta av den orsaken. Om de brummar eller knäpper kanske man vill byta av den orsaken.

Luftvärmepumpar är bra. En till luftvärmepump kommer att minska behovet av elementen och sannolikt även minska elförbrukningen. Dock lär man spara mindre på den andra än på den första.

Erik
 
Hej,

Det var mer än två år sen jag ställde mina frågor här. Sen blev det bomstopp för det projektet pga annat. Nu återigen är det dags att ta tag i detta med uppvärmningen.

Avemo, dina goda råd var/är till nytta för mig eftersom jag var redan inne på 1a alternativet och ditt resonemang stärker det spåret, nämligen att byta ut samtliga bef element som både låter/knäpper, är fula, halvtrasiga mm.

Jag tar gärna in fler tips och kommentarer nu när jag snart ska köpa ett 10 tal nya element till att börja med. LVI oljefyllda med elektronisk termostat samtidigt som jag tar bort central regelsystemet.

/Alle
 
Skippa dom oljefyllda elementen dom har inga fördelar framför moderna konvektorelement utan bara en del nackdelar. Satsa på NOBÖ eller ADAX och med ca 80 Watt per m2 rumsyta så får du ett mycket bra system.
Vill du veta nackdelarna så sök på forumet, det finns mååånga inlägg som behandlar just det.
 
Ni som har luftvärmepump i fritidshuset har ni på den på vintern också så att inte vattnet ska frysa? Vi stänger ner stugan helt på hösten, men det är ganska bökigt att koppla bort alla vattenledningar. Kanske en luftvärmepump är lösningen?
 
Alle skrev:
Jag tar gärna in fler tips och kommentarer nu när jag snart ska köpa ett 10 tal nya element till att börja med. LVI oljefyllda med elektronisk termostat samtidigt som jag tar bort central regelsystemet.
LVI är utan tvekan bra element. Jag tror inte att du kommer bli missnöjd med dem. Dock finns det billigare element som också fungerar utmärkt.
 
Jag har inte kollat lika mkt på övriga märken än LVI och så lite ADAX. En elektriker som var hos mig förra veckan menade att det bästa elelement han kunde rekommendera är just LVI oljefyllt. Kan ju nöja mig med annat märke och en lägre prisnivå men måste försäkra mig om att kvalitet och prestanda håller.
 
Blocket har varit min hovleverantör av element. Ibland byter folk till bergvärme och säljer ett flertal hyfsat nya element till bra priser. Min erfarenhet är att elektroniska termostater är lika bra idag som för 30 år sedan. Mekaniska termostater däremot är sämre än för 30 år sedan eftersom bara de allra billigaste elementen har mekanisk termostat idag. Vill du ha oljefyllt och har plats för det så kör på oljefyllt. Det är mindre risk att de låter och luktar. I stället är de större för samma effekt.
 
Dom två "ledande" kvalitetsmärken som finns är ADAX (med 5 års garanti) och NOBÖ. Och den fördel som oljefyllda element hade när dom kom för 30- 40 år sedan är i dag helt borta. Några nackdelar är dom är tunga/otympliga att hantera, ger en något svajigare temperatur pga elementen stora massa och därmed en något högre energiförbrukning. Det kommer sig av att när termostaten slår av kommer elementet att avge värme FAST att den önskade temperaturen är uppnådd och när sedan termostaten vill att elementet ska ge mer värme tar det en stund innan elementet blir så varmt att det börjar avge värme.
Ett modernt konvektionselement har mycket mindre massa att värma och stora värmeavgivande ytordet gör att dom reagerar mycket snabbare på termostaten "signaler". Det händer ibland att dom kan läcka olja och då blir naturligtvis golvet förstört.
Och det som kanske är viktigast är att man har nog stor effekt på elementen för då blir dom aldrig heta utan bara varma och inte heta. Ca 80 Watt/m2 brukar vara ett bra riktmärke om man har ett hyfsat bra hus. Energiförbrukningen ökar ju INTE för att man sätter in större element, stora element=kort gångtid och "svala" element, små element långa gångtider och heta element.
 
  • Gilla
andost och 3 till
  • Laddar…
I
Hade du frågat om vilken typ av uppvärmning som är bäst hade jag instämt i kören, luftvärmepump. Jag hade dock behållit elelementen, lågt ställda, som en säkerhet.
Typen av element spelar, som påtalats, nog ingen roll bara det inte är "brödrostar". Att de gamla ansågs ta mer energi berodde egentligen på väggens k-värde, en större temperaturskillnad ger en större värmegenomgång.
 
Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.