Jag ska till att renovera källaren i mitt souterränghus (Hjältevadshus) byggt -73.

Huset är byggt med platta på mark utan isolering under. På det tryckade reglar med gullfiber mellan plattan och innergolvet.
Detta har börjat lukta (inte helt ovanligt) och vi ska nu riva ut allt golv och renovera.

På frågan hur man ska göra får man ungefär lika många svar som personer man frågar, och jag har frågat snickare, Anticimex, Skanska och diverse andra firmor och personer.

OK, här är förutsättningarna!

• Huset byggt -73, oisolerad platta på mark
• Våningsplanet det gäller är 104 kvm
• Alla väggar är av lättbetong/puts
• Mer än hälften av ytan är ovan mark (souterräng)
• Uppvärmningen av huset är bergvärme

Anticimex har kontrollerat golvet genom att bora inspektionshål och fuktmätt, ingen onormal fukt i regelverket, däremot konstaterades tryckade reglar och byggsmuts som sågspån och liknande på plattan. Spån och de tryckade reglarna skapar i och med viss fukt från grunden en doft som dessutom binds i isoleringen.
Alla väggar i hela källarvåningen är murade med lättbetong, i nåt rum finns uppreglad vägg, men med distanser till ytterväggen och dessutom bara en vägg "under mark"
Ingenstans i hela källaren har fukt hittats okulärt (färg som släppt eller liknande), inte heller någon fukt när jag tejpade upp byggplast på den vägg som borde vara värst.
Större delen av souterrängplanet är ovan mark, den del som är under mark är till hälften betong hela vägen upp till golvet (klinkers). I tvättstugan har ett elgolv lagts direkt på betongen för 15 år sedan, inte heller runt om detta rum har någon fukt synts till.

Min fråga är, jag skulle vilja isolera med cellplast eller liknande (fått ett förslag på det) och gjuta in vattenburen golvvärme där det nu varit uppreglat golv (ca 104 kvm), eftersom ingen av väggarna är av trä eller något organiskt överhuvudtaget har kontakt med golvet eller väggarna, skulle det kunna vara ett bra alternativ?

Jag har även fått ett förslag på Nivellgolv vilket också är en bra lösning även om jag är mer förtjust i att få det gjutet.

EDIT:
Vet inte om det spelar någon roll, men det är relativt ny mekanisk ventilation av hela souterrängvåningen, om nu det skulle ha någon betydelse.

Mvh
Kristofer
 
Redigerat:
Precis som du säger, det finns lika många svar som det finns hantverkare .. :)

Är tanken att fixa alla 104 kvm? Är verkligen alla 104kvm uppreglat med tryckt virke?
Vad har du för takhöjd? När gjordes fuktmätningarna?

Jag kan säkerligen ge dig lite tips om hur vi gjorde. Återkommer med det när jag fått lite mer svar på ovan ..

:)
 
Tack för svaret! Här kommer svar på dina undringar!

Vi ska fixa hela ytan på en gång.
Det är 104 kvm uppreglat golv, resten av ytan är gjuten hela vägen upp redan vid bygget av huset (tvättstuga, pannrum och en toalett).
Takhöjden är 228 cm ungefär :) Fuktmätningen gjordes av Anticimex för tre år sedan och då konstaterades att det, precis som i mina grannars hus, att lukten troligtvis kommer från skräp på plattan + tryckade reglar som sedan binds i gullfibret och efter en sisådär 30 år börjar sippra upp ur golvet.

Mvh
Kristofer
 
Oj, stort hus! :)

I gamla hus får man alltid kompromissa på något sätt. En del har alltid åsikter om hur man löser saker och ting. Men på något vis måste man ändå själv välja den lösning som känns bäst.

Ett alternativ är ju alltid att använda nivellgolv. Då löser du alla problem, kan installera golvvärme och bör inte minska på takhöjden. (Lite beroende på hur långt ner du har till plattan.) Du får ju då ett säkert alternativ mot eventuell fukt och radon samt kan montera trägolv utan risk för mögel.

Så tänkte även vi när vi var på gång.
Men efter att allt golv var borta och vi endast hade plattan framför oss kändes det inte längre rätt att bara dölja det som fanns. Vår platta var fuktspärrad med tjära vilket gav en väldigt frän doft. Det fanns även grymt mycket ingjutet träspån i plattan vilket också gav en skum doft. Ett nivellgolv hade säkerligen löst detta. Men jag tyckte det kändes som att dölja ett problem.
Av den anledningen bilade vi upp hela nedanvåningen, grävde ner oss 10cm, la 20cm isodrän, 10cm eps-betong och avslutade med 10cm vanlig betong. Vi la också ner golvvärme i samma moment.

Men vi hade inte 104kvm som ni. Utan 70kvm.

Kostnadsmässigt är nog nivellgolv en lösning för er. Men spelar pengar och tid ingen roll så hade jag absolut satsat på att bila ut, gräva ner, isolera och gjuta.
Och har ni absolut inga tendenser till fukt någonstans lär ni heller inte få problem med någon fuktvandring i väggarna. Se till att måla med silikatfärg bara så väggarna kan andas.

Finns tusen andra saker att berätta och tänka på. Men du får väl fråga om du undrar något mer .. :)
 
Tack för svaret! Har funderat på att bila upp plattan, men det känns inte optimalt heller. Framförallt för stort projekt :)

Med Nivell så döljer vi nog inget problem. Vi tar bort "problemet" med lukten genom att avlägsna isolering och reglar samt tvätta/behandla plattan. Sedan ser vi till att plattan andas ordentligt och ev. lukt som satt sig djupare i plattan vädras också ut ...

Bilar vi upp plattan och isolerar/dränerar under så måste den dräneringen dras någonstans, fukten/vattnet måste ju ändå bort. Så oavsett om jag dränerar bort den eller ventilerar bort den så löser man problemet hyggligt.

Men som sagt, det blir en kompromiss hur man än gör eftersom helst skulle man vilja lyfta upp hela huset och isolera/dränera under ...

Tack för svaret!
 
Stora projekt är roliga projekt! ;)

Vet du hur plattan ser ut? Är det målat med tjära/asfalt borde du slipa bort det.
Sen är precis som du säger en vädring också bra.

Jag vet inte hur det skulle vara om man även tvättade med lite mögeldödande medel?

För att slippa gräva djupare dränering kan du lösa det genom att använda isodränplattor istället för vanlig isolering. Dessa är dränerande. Då behöver du inget makadamlager.
Bara ett tips .. :)

Men jag är helt övertygad om att ni väljer rätt åtgärd!
Kör hårt och lycka till!
 
Plattan är ren betong.

Även om skivorna är dränerande så måste trots allt fukten/vattnet ledas bort från dem på nåt sätt antar jag, isodränskivorna kommer ju inte att ha direkt kontakt med husets utvändiga dränering. Annars står ju vattnet i skivorna bara, eller tänker jag fel?
 
KristoferL skrev:
Plattan är ren betong.

Även om skivorna är dränerande så måste trots allt fukten/vattnet ledas bort från dem på nåt sätt antar jag, isodränskivorna kommer ju inte att ha direkt kontakt med husets utvändiga dränering. Annars står ju vattnet i skivorna bara, eller tänker jag fel?
Bra fråga!
Tanken är väl att vattnet ska rinna från grunden och ut till dräneringen. Då isodränplattorna, och makadam för den delen, är kapillärbrytande faller ånga ut som vattendroppar och rinner ner igen och förhoppningsvis ifrån grunden.

Typ något sånt här:
platta%20(kopia).jpg
 
Tack!

En fråga jag inte har fått något egentligt svar från, förutom hur teorierna fungerar, är: Om jag inte har fukt idag av något alarmerande slag och inte använder några organiska delar i vägg eller golv i souterrängdelen (hela källarplanet) vad kan då egentligen hända? En viss ökad luftfuktighet i källarplanet gör nog inte så mycket då vi har mekanisk ventilation i hela bottenvåningen/souterrängdelen.

Och om något organiskt material finns, t.ex. en uppreglad vägg, då håller jag extra koll på den och river den om något syns?

Vad kan hända utan något som fukten kan angripa?
 
Jag känner igen problemet. Håller precis på med ett liknande projekt i mindre skala i ett souterränghus från 1981. Förrådet, ca 24 kvm, under garaget blev fuktskadat för ett drygt år sen och efter evigheter av fuktmätning, dividerande om orsak, och tusen förslag på lösningar har vi nu gjort och bestämt följande:
- Rivit ut allt organiskt (och mer) i förrådet; innerväggar, skivor och isolering mot yttervägg, takpanel, golvkonstruktion (reglar, gullfiber och plastmatta). Nu är det rå betong på golv och på väggar.
- Dränerat om hela huset, inkl ny isolering med isodrän-skivor.
- Lagt in tätskikt och klinker i garaget (det blev jättefint, men kanske inte var högprioriterat av hela familjen).
- Nästa steg är att flytspackla ett tunnt lager, därefter cellplast ca 12-15 cm och sen armerad spackel och ytskikt. Golvvärme (el) i det. Totalt höja golvet ca 20 cm. Den gamla golvkonstruktionen hade den höjden ungefär.
- Innervägg (som rumsavskiljare) ska muras upp och sen putsas.
- Mot yttervägg ska det muras upp med leca och sen putsas.
- På utsidan ska det ovan jord isoleras med ca 3-5 cm cellplast och sen putsas.

Det finns mer att tillägga men nöjer mig med detta. Men en sak är att vi passar på att göra halva rummet till tvättstuga vilket betyder att vi dragit avlopp och förberett vattenindragning. Mycket grävande blev det... Dessutom efter att dränering etc lagt tillbaka alla schaktmassor...

Alternativet att bila upp golvet och göra "ordentligt" underifrån och upp har aldrig varit ett konkret altervativ. Däremot att isolera och höja golvet med EPS-betong. Just nu minns jag inte om det stöp på ekonomi eller praktiska hinder. Men det är ju inga små mängder som går åt och jag tror att det blir svindyrt. Men kolla upp det.

En viktig åtgärd som du redan gjort och som vi ska göra är att ordna till en bra ventilation. Och inte bara frånluften utan också en genomtänkt tilluft. Blir ju extra viktigt när vi ska ha tvättstuga. Vi har mekanisk frånluft i resten av huset, men vi får bygga ett eget system i detta rum.

Kanske inte mycket som hjälpte dig, men jag ska följa denna tråd noga och kanske att jag kan bidra med nåt på vägen.
 
pellekalle skrev:
Jag känner igen problemet. Håller precis på med ett liknande projekt i mindre skala i ett souterränghus från 1981. Förrådet, ca 24 kvm, under garaget blev fuktskadat för ett drygt år sen och efter evigheter av fuktmätning, dividerande om orsak, och tusen förslag på lösningar har vi nu gjort och bestämt följande:
- Rivit ut allt organiskt (och mer) i förrådet; innerväggar, skivor och isolering mot yttervägg, takpanel, golvkonstruktion (reglar, gullfiber och plastmatta). Nu är det rå betong på golv och på väggar.
- Dränerat om hela huset, inkl ny isolering med isodrän-skivor.
- Lagt in tätskikt och klinker i garaget (det blev jättefint, men kanske inte var högprioriterat av hela familjen).
- Nästa steg är att flytspackla ett tunnt lager, därefter cellplast ca 12-15 cm och sen armerad spackel och ytskikt. Golvvärme (el) i det. Totalt höja golvet ca 20 cm. Den gamla golvkonstruktionen hade den höjden ungefär.
- Innervägg (som rumsavskiljare) ska muras upp och sen putsas.
- Mot yttervägg ska det muras upp med leca och sen putsas.
- På utsidan ska det ovan jord isoleras med ca 3-5 cm cellplast och sen putsas.

Det finns mer att tillägga men nöjer mig med detta. Men en sak är att vi passar på att göra halva rummet till tvättstuga vilket betyder att vi dragit avlopp och förberett vattenindragning. Mycket grävande blev det... Dessutom efter att dränering etc lagt tillbaka alla schaktmassor...

Alternativet att bila upp golvet och göra "ordentligt" underifrån och upp har aldrig varit ett konkret altervativ. Däremot att isolera och höja golvet med EPS-betong. Just nu minns jag inte om det stöp på ekonomi eller praktiska hinder. Men det är ju inga små mängder som går åt och jag tror att det blir svindyrt. Men kolla upp det.

En viktig åtgärd som du redan gjort och som vi ska göra är att ordna till en bra ventilation. Och inte bara frånluften utan också en genomtänkt tilluft. Blir ju extra viktigt när vi ska ha tvättstuga. Vi har mekanisk frånluft i resten av huset, men vi får bygga ett eget system i detta rum.

Kanske inte mycket som hjälpte dig, men jag ska följa denna tråd noga och kanske att jag kan bidra med nåt på vägen.
Var säkerligen priset som gjorde att ni valde bort EPS-betong? Den är dyr, har inte samma isoleringsvärde som annan isolering samt måste handblandas. Mycket jobb blir det! :)
 
Var säkerligen priset som gjorde att ni valde bort EPS-betong? Den är dyr, har inte samma isoleringsvärde som annan isolering samt måste handblandas. Mycket jobb blir det! :)

Jo, jag tror att det var priset. Men det finns firmor som kör EPS-betong i bil och pumpar ut det. Åtminstone i Stockholmsområdet. Så det blir inte riktigt så meckigt som att handblanda. Men i alla fall...
 
EPS-betong kan pumpas, vet inte hur många som gör det men det går i alla fall numera ... Dyrt, ja! Och dessutom tydligen gör "cellplastkulorna" i betongen att den suger ännu mer vatten, så att bara använda EPS är nog inte så smart ...

Har pratat med en besiktningsman och en fuktsaneringsfirma idag, ingen av dem kunde egentligen säga exakt vad som kan skadas om inget organiskt finns i väggar eller golv. Det värsta de kom fram till var saltavlagringar på vissa väggar och ev. något högre fukthalt i källarplanet viss tid ...

Det förklarade vad som hände om man gjöt och isolerade på plattan, t.ex. den ursprungliga plattan får samma fukthalt och temperatur som marken under huset eller att främredelen av plattan som ligger i markplan kan få större temperaturskillnader eftersom kälen kan gå under huset lite mer då isolering ligger uppe på.
MEN då jag frågade om det var farligt förutsatt att man inte har något organiskt uppbyggt så var svaret, enj egentligen inte.
Att lägga golvvärme var inte bra heller om man inte kunde isolera minst 20-30 cm, men det var iofs mest ur ekonomiskt synvinkel då en oisolerad värmeslinga på plattan kör ner minst 30% av värmen i plattan, men förutom det var det ingen direkt fara.
Att fukten skulle gå upp i väggarna till viss del var också en fara OM man har uppreglade och kanske t.o.m. isolerade innerväggar ...

Men summa sumarum känns det som om visst är det inte helt korrekt ur byggsynpunkt att isolera & gjuta direkt på isolerad platta, men om inget finns som kan ta skada av ökad fukthalt och det inte finns ett stort fuktproblem idag så verkar det vara fel men ingen fara ...
 
"Inte rätt men ingen fara" är ju ett svar som känns så där. Men om "rätt" betyder riva huset och börja om så kanske man får nöja sig med det.

Ett problem med att värma upp bottenplattan med golvvärme utan tillräcklig isolering är att du inte bör stänga av värmen. Aldrig. Då kan plattan börja suga upp fukt underifrån. Men det kanske aldrig blir aktuellt för dig att stänga av värmen, du som bor i Norrland. :)
 
Fast om värmen stängs av och plattan suger vatten, vad händer då om inget organiskt finns? :) Dessutom torkar den antagligen upp när värmen slås på igen ...

men jag förstår vad du menar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.