Svårt att säga vad du kan göra om inte lyfta golvet och lägga om det.

Fråga experterna här på byggahus, de kan säkert ge dig råd.

 
Risken fnins ju att golvet vill gå tillbaka när luftfuktigheten blir lite högre igen och då har du stoppat massa jox i springorna vilket gör att det reser sig någonstans.
 
Tyvärr har jag inte några goda råd att ge dig, men dina farhågor om fukt kan nog vara befogade.
Vi har samma problem med golvet i vardagsrummet i vår nuvarande lägenhet. En gång när jag stod i duschen kom 3-åringen in till mig och sa "mamma jag spillde på golvet, men jag torkar upp det med ett papper". Vad bra tyckte jag, eftersom jag visste att hon bara haft pyttelite Vichy-vatten kvar i glaset. Vad jag inte visste var att hon hämtat en nyöppnad PET-flaska med Cola i kylen, och försökt pricka det lilla glaset med den stora Cola-flaskan. Resultatet blev drygt en liter Cola som fick ligga orört i kanske 20 minuter innan jag upptäckte vad som hänt :-/ Det tog nog en vecka innan det torkade i fogarna, och kanterna reste sig en aning. Såhär i efterhand syns det inte var det är spillt, golvet är inte vackert överlag (syns att det kommit fukt i skarvarna) men ser inte överj*vligt ut. Åtminstone när man inte äger golvet själv ;)

Vad är det för träslag i ert golv? Vissa träslag rör sig ju mer än andra pga fuktvariationer, kunde vara intressant att veta.
 
Är det "klickgolv" eller vanligt limmat?
 
Det man brukar göra i detta fall är en dilatationsfog - rörelsefog.

Man kan faktiskt inte lägga hur stora trägolv som helst sammanhängande. Varje bit i ditt golv bllir lite större vid fuktighet och med alla småbitar sammantaget blir en det en stor rörelse.

Om du helt sonika vid ett lämpligt ställe (kan vara svårt att hitta) sätter cirkelsågen i golvet och delar det i två delar och har en springa mellan de två sjoken blir denna effekt mindre.

Springan kan sedan tätas med en elastisk fog i golvets färg eller täckas med en skena som skruvas bara i den ena golvhalvan.

Inte alltid så snyggt, men man kan slippa undan med resning iaf.
 
För stora flytande parkettgolv kan bli ett problem, hur stor är den totala bredden på golvet?

Du får nog lov att bryta upp och lägga om golvet. Men vänta till våren innan bu börjar, kolla att luftfuktigheten är ca: 40% under några veckor först, annars kan du få göra om allt efter sommaren. Om golvet buktar och reser sig under någon årstid, t.ex. augusti-september har du för små rörelsefogar på sidorna. Sprickor/springor på vintern? risken ökar med golvvärme. För hög effekt, stora mattor eller tunga möbler? kolla hur varmt golvet är på ytan, max 28 grader (även under mattor). Problemet kan minskas med luftbefuktare på vintern?

Ett alternativ till en rörelsefog mitt på golvet är att hellimma golvet till underlaget. Det brukar man göra i stora offentliga lokaler, det finns speciella flexibla parkettlimmer som man ibland använder till klassisk parkett (dock dyra).
 
Ligger gattet vinkelrätt mot golvbrädornas riktning så att de ingår i de 7-8 meter du talar om?

I vanliga fall brukar man klara upp till 12 meters govbredd utan delande rörelsefog. Hur är det med rörelsefogarna på sidorna och runt fasta föremål, pelarer, rör etc. Du bör ha minst 1,5 mm/ meter bredd dvs. 12 mm på respektive sida.

Var uppstår springorna, lokalt eller över hela golvet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.