Vi funderar på att bygga nytt hus och är inne på någon av följande tillverkare: Smålandsvillan,fiskarhedenvillan och Björklidenhus.
Någon som har referenser av dem.
 
Det finns mycket att läsa om dessa tre husleverantörer på forumet. Titta också på Allabolag.se. Där kan man enkelt säga att Fiskarheden tuffar på bäst och Björkliden ser mest skakigt ut, men det är också ett betydligt mindre företag i jämförelse. Men alla tre har tagit mindre stryk än många andra husbyggare i dessa tider (finanskriser och bolånetak osv). Jag gissar att det beror på att dessa "lågprishus" (om du ursäktar) har bättre möjligheter att få till kontrakt när pengarna måste styra.
 
finns både positivt och negativt att läsa om alla hustillverkare, vi va inne på älvsbyhus men vågade inte ta dem efter allt vi har läst och sett, sen tyckte inte vi att säljaren va tillräckligt kunnig inom området. sen kändes det som att dem ville påskynda det hela med att dra igång allt, så det kändes inge bra alls. vi har dock pratat med några som har byggt älvsbyhus och dem vi har pratat med har vart nöjda med resultaten. Björkliden har en bra säljare som vi fick bra kontakt med, dock så är dem inte så stora och det finns ingen som vi känner som har byggt med dem. Smålandsvillan har våra kompisar byggt med och dem har vart nöjda. Fiskarheden verkar ha bättre hus och standard, grannen bygger med dem och han är mycket nöjd, synd bara att dem inte har totalentreprenad. Sen funderar man på vad som är bäst: krypgrund eller platta??
 
Vi har byggt med Fiskarhedenvillan. Vi har tittat på alla lite "billigare" husleverantörerna (ni kan också kolla på de dyrare leverantörerna och deras billigare serier) men det landade till slut på Fiskarhedenvillan. Anledningen till att vi valde Fiskarheden är att vi hade satt ett pris att själva huset inkl. markarbete inte skulle kosta mer än 2 miljoner. Sedan blev valet FH med mycket eget arbete eller nyckelfärdigt med en billigare leverantör. Vi valde då Fiskarhedenvillan för att det fanns saker som vi tycte var viktiga och som vi inte kunde få med de andra. Det var ryggåstak i vardagsrum (enplanshus) och en generellt högre takhöjd.

Vi flyttade in för ett år sedan och det kommer väl dröja ytterligare ett år innan det är helt färdigt. Vi är väldigt nöjda med huset men vi har verkligen fått kämpa. Vi har lagt ner oerhört mycket tid på planering, projektledning, ta in offertar, bråka med entreprenörer, bråka med husföretag (alla bråk där har löst sig smärtfritt där vi alltid fått "rätt" utan tjafs, säljaren har varit mycket bra gällande det och hjälpt oss) och självklart också på rent fysiskt arbete. Det är många hundra timmar vi har lagt ner, men det har nog sparat oss runt en halv miljon oockså.

Min sammanfattning om Fiskarhedenvillan är att det är ett väldigt bra alternativ med mycket hus för pengarna om man är beredd på att lägga ner mycket eget arbete (och kanske få ett magsår eller två på vägen) men om man vill ha ett färdigt hus så enkelt som möjligt så bör man satsa på ett företag som har totalentreprenad. Det är också ett bra val om man är lite kräsen gällande planlösning eller småsaker eftersom att man kan göra lite som man vill utan någon större kostnad. Vi har ritat hela huset själva, inte ens ytterdörren är på samma ställe som standard och vi har fler rum än orginalritningen också.
 
byggankan skrev:
Vi har byggt med Fiskarhedenvillan. Vi har tittat på alla lite "billigare" husleverantörerna (ni kan också kolla på de dyrare leverantörerna och deras billigare serier) men det landade till slut på Fiskarhedenvillan. Anledningen till att vi valde Fiskarheden är att vi hade satt ett pris att själva huset inkl. markarbete inte skulle kosta mer än 2 miljoner. Sedan blev valet FH med mycket eget arbete eller nyckelfärdigt med en billigare leverantör. Vi valde då Fiskarhedenvillan för att det fanns saker som vi tycte var viktiga och som vi inte kunde få med de andra. Det var ryggåstak i vardagsrum (enplanshus) och en generellt högre takhöjd.

Vi flyttade in för ett år sedan och det kommer väl dröja ytterligare ett år innan det är helt färdigt. Vi är väldigt nöjda med huset men vi har verkligen fått kämpa. Vi har lagt ner oerhört mycket tid på planering, projektledning, ta in offertar, bråka med entreprenörer, bråka med husföretag (alla bråk där har löst sig smärtfritt där vi alltid fått "rätt" utan tjafs, säljaren har varit mycket bra gällande det och hjälpt oss) och självklart också på rent fysiskt arbete. Det är många hundra timmar vi har lagt ner, men det har nog sparat oss runt en halv miljon oockså.

Min sammanfattning om Fiskarhedenvillan är att det är ett väldigt bra alternativ med mycket hus för pengarna om man är beredd på att lägga ner mycket eget arbete (och kanske få ett magsår eller två på vägen) men om man vill ha ett färdigt hus så enkelt som möjligt så bör man satsa på ett företag som har totalentreprenad. Det är också ett bra val om man är lite kräsen gällande planlösning eller småsaker eftersom att man kan göra lite som man vill utan någon större kostnad. Vi har ritat hela huset själva, inte ens ytterdörren är på samma ställe som standard och vi har fler rum än orginalritningen också.
ändra planlösning kan man göra hos dom flesta.
och krångel ?? det ska det väl inte vara på ett husföretag ??
 
Jo men man kan ändra olika mycket och till olika kostnader och det är svårare hos de billigare husföretagen. Vi har bara behållit ytterväggarna (och även dom har vi flyttat en del på) och gjort om planlösningen total. Har inte ens ytterdörren på samma ställe som orginalritningen och fler rum mm. Och krångel tror jag det kan vara på de flesta husföretag (bara att läsa trådar här), men det mesta krånglet har varit med entreprenörer som inte kommer när de ska, inte blir färdiga när de lovat, gör saker fel och skickar felaktiga fakturor.
 
Såvitt jag vet går det väl inte att ändra något mer än små detaljer hos Smålandsvillan och Älvsbyhus (och Modulenthus???). Jag antar att det har mycket med byggsättet att göra.

"Alla" andra bygger väl med färdiga ytterväggar och sedan byggs innerväggar på plats vilket innebär mer möjligheter till ändringar...

Citat "Sen funderar man på vad som är bäst: krypgrund eller platta??"
Det har väl diskuterats i ett antal trådar men kan enligt mig sammanfattas så här:

Platta bäst men också dyrast
Torpargrund ok numera men ändå mer än riskkonstruktion än en platta. Dock billigare.

Det här med "totalentreprenad" är också ett försäljningsknep...Vi har delad entreprenad och får därmed ett kontrakt med varje entreprenör men vi har inte behövt lyfta ett finger för att styra det hela om vi inte velat, snickaren samordnar det tillsammans med husleverantören (Smålandshus).

MVH
 
Skullen skrev:
Det här med "totalentreprenad" är också ett försäljningsknep...Vi har delad entreprenad och får därmed ett kontrakt med varje entreprenör men vi har inte behövt lyfta ett finger för att styra det hela om vi inte velat, snickaren samordnar det tillsammans med husleverantören (Smålandshus).

MVH
Väldigt olika med delad entreprenad och det kan bli stora problem om något blir fel eftersom att husföretaget då anser att man har kontrakt med entreprenören och inte med dom och inte tar något ansvar för de entreprenörer de har rekommenderat. Så det är viktigt att man ändå är medveten om att det inte är samma sak.

Själv är jag visserligen en förespråkare av delad entreprenad. Då får man mycket bättre kontroll över vad som händer och kan ta in olika offertar mm. Är dock glad att vi tog "totalentreprenad" på grunden. D.v.s. vi anlitade vvs, grund och el av samma företag så när både elrör och vvsrör kom upp lite fel så spelade det ingen roll för oss att alla skyllde ifrån sig på varandra (för det gjorde de) utan företaget vi anlitat såg till att det blev fixat. Hade vi anlitat grunden från en, vvs från en och el från en så hade det varit svårt att få någon att ta ansvar.
 
Jag hade hellre byggt ett Björklidenhus än en Smålandsvilla. Fiskarheden känner jag inte till.
Skälet?
Smålandshus har stora begränsningar i utförandet och har krypgrund.
Björkliden har totalentreprenad, platta på mark och man kan få ovanvåningen inredd i samma avtal om man vill.
 
volvo skrev:
Jag hade hellre byggt ett Björklidenhus än en Smålandsvilla. Fiskarheden känner jag inte till.
Skälet?
Smålandshus har stora begränsningar i utförandet och har krypgrund.
Björkliden har totalentreprenad, platta på mark och man kan få ovanvåningen inredd i samma avtal om man vill.

Nu blandar du ihop äpplen och päron. Vi bygger med Smålandshus som har i princip samma byggsätt som Trivselhus, Eksjöhus etc. etc. Dvs platta på mark o väggelement i storblock.
Däremot håller jag med dig om att Smålandsvillan, dvs krypgrund etc. inte är så värst flexibel

MVH
 
Skullen skrev:
Nu blandar du ihop äpplen och päron.

MVH
Ja, jag blandade ihop Smålandshus med Smålandsvillan........det är två olika byggkonscept.
Däremot brukar Björklidenhus tävla i segmentet lågbudget tillsammans med Smålandsvillan och Ävsbyhus. Det var därför jag läste snabbt och slarvigt.
 
volvo skrev:
Ja, jag blandade ihop Smålandshus med Smålandsvillan........det är två olika byggkonscept.
Däremot brukar Björklidenhus tävla i segmentet lågbudget tillsammans med Smålandsvillan och Ävsbyhus. Det var därför jag läste snabbt och slarvigt.

Vi tittade på alla dessa tillverkare också när vi letade. Björklidenhus verkar faktiskt mycket prisvärt. Det som gjorde att vi inte gick vidare var dels att de inte alls är etablerade i vår region, säljaren var stationerad i Helsingborg, och dels att det blev mycket dyrt att inreda ovanvåning( läs ca 500 k).
Dessutom tror jag att man officiellt inte har så mycket möjlighet att ändra i deras planlösning etc. heller. Detta är nog mer för att hålla nere kostnader än byggtekniskt sett och går säkert att förhandla om.

MVH
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.