Flytande stål har jag aldrig hört talas om, men det är Nordic-Tech som tillverkar skivan på bilden.
Det är en 6mm tjock massiv rostfri plåt. Med tanke på att vanliga diskbänkar har en plåttjocklek på omkring 1mm, så lär prisbilden se lite annorlunda ut för denna skiva.
Återförsäljare finns hur många som helst och funktionen lär vara samma som vanligt rostfritt.
Du hittar fler bilder här: http://nordic-tech.se/bildgalleri.php
 
Flytande stål? Då behöver man ju ingen spis. Antagligen inga element i huset heller.....
 
Noseone skrev:
Flytande stål? Då behöver man ju ingen spis. Antagligen inga element i huset heller.....
Oljetankers byggs av flytande stål...
 
JBA69 skrev:
Oljetankers byggs av flytande stål...
Har inte sett det på de varv jag besökt. Om du inte menar svetsfogarna då.....

Stål blir flytande runt 1300 grader.

Kanske finns det någon beteckning på någon produkt som jag missat? Men hur kan man kalla en bänkskiva av stål "flytande"?

Edit: Ser ironin i ditt inlägg nu. :p
 
Redigerat:
JBA69 skrev:
Oljetankers byggs av flytande stål...
Nej där har du fel. Stålet blir flytande först när båten sjösätts...:cool:
 
Löst liggande?
 
Ser att jag måste rätta mig själv. Skivan är gjord i "flytstål"...
 
Låter också som ett obegripligt namn.

Jag funderar på om det kan vara en tillverkningsprocess liknande den för fönsterglas (floatglass). Där "gjuter" man med glasmassa direkt på flytande metall, tenn tror jag de använder. På det viset ger gravitationen en absolut plan yta, och glaset blir plant. Innan man hade den processen gjöts fönsterglas på en polerad metallyta, och glaset blev aldrig helt plant.
 
Borde inte en sån där bli repig precis lika snabbt som en vanlig diskbänk?

På bilderna ser det ut som den har en imponerande finish, men frågan är om finishen är lika imponerande efter ett års användning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.