Status
Tråden går ej att kommentera.
Det är just genom att hjälpa även de otacksamma som jag gjort tusentals inlägg. Genom att totalt ignorera den hjälp du får har du säkerställt att du inte kommer få mer hjälp av mig i alla fall.

Men, du ville nog inte ha hjälp egentligen...
 
Har sett det mesta och det därför man vill ha på fötter rent juridiskt. Dialogpolis.. Vad är det? :) Krimmare sen ett bra tag tillbaks. Har passerat det där med att tro gott om alla (tyvärr kanske) Var upp o kollade på tomten idag igen. Kanske planterar tujor så jag slipper se skjulet och gör på d viset alla nöjda. Ok? Men fortfarande rent juridiskt.. Svår nöt eller?
 
Jo vill ha juridisk hjälp/kunskap. Inte "prata med grannentips". Så enkelt är det liksom inte alltid. Blir inte ledsen om inte du vill hjälpa. Du kunde ju ändå inte mer än mig i detta. Skriver du såna inlägg kan väl du lika bra låta bli
 
hangun skrev:
Så enkelt är det liksom inte alltid.
Nej det har du tyvärr rätt i. Men, ibland är det faktiskt så enkelt. Jag tror att de flesta som kommenterat detta, utan att ge de svar du eftersökt, försökt att få fram det.

Nej gå över med en påse munkar och snacka med grannen. Det kanske visar sig vara en av de gånger det är enkelt!
 
Jadu hangun, jag med nästa 7900 inlägg kanske inte borde ge några råd, du har ju liksom räknat ut mig.
Jag kommer ändå att skriva med mitt bondförnuft.

OM säger OM du redan hade varit över till grannen och frågat om skjulets skick och placering och att det står på din nyköpta tomt och han svarar att det minsann var hans skjul och det fick stå varsomhelst utan att du skulle lägga din polisnäsa i blöt.

Ja då hade du fått ett annat svar på detta forum.

Protte
 
Många jurister har gratis rådgivning över telefonen..
 
prototypen skrev:
OM säger OM du redan hade varit över till grannen och frågat om skjulets skick och placering och att det står på din nyköpta tomt och han svarar att det minsann var hans skjul och det fick stå varsomhelst utan att du skulle lägga din polisnäsa i blöt.

Ja då hade du fått ett annat svar på detta forum.

Protte
Vad är det för fel med att först upplysa sig om den juridiska situationen innan man pratar med grannen?
 
Det blir lite "storslägga" att dra dit kommunen och läsa upp lagar och paragrafer för en granne som bara inte kommit sig för att riva skiten typ. Man kan gå över och fråga så kanske grannen river utan att veta att han har tillåtelse att ha sitt skjul där.

TS börjar i fel ände, sträva efter ett enkelt samförstånd.

Det verkar som både TS och grannen bör skaffa advokat.

Storm i ett vattenglas finns det ett uttryck.

Visst kan man skaffa lagar och paragrafer men ett enkelt samtal kanske löser det hela på 5 minuter.

Protte
 
Mikael_L
prototypen skrev:
Det blir lite "storslägga" att dra dit kommunen och läsa upp lagar och paragrafer för en granne som bara inte kommit sig för att riva skiten typ. Man kan gå över och fråga så kanske grannen river utan att veta att han har tillåtelse att ha sitt skjul där.

TS börjar i fel ände, sträva efter ett enkelt samförstånd.

Det verkar som både TS och grannen bör skaffa advokat.

Storm i ett vattenglas finns det ett uttryck.

Visst kan man skaffa lagar och paragrafer men ett enkelt samtal kanske löser det hela på 5 minuter.

Protte
Ja nu var det ju int de som 10pepe egentligen sa ... :)
tio_Pepe skrev:
Vad är det för fel med att först upplysa sig om den juridiska situationen innan man pratar med grannen?
 
Det är väl alldeles ypperligt att man informerar sig innan man ger sig in i diskussionen. Om vi nu antar att TS hade begärt att grannen skall riva skjulet, i den fasta tron att han annars med ett litet samtal till kommunen skall kunna få bort eländet.

Då är det väl rätt bra att man innan diskussionen får klart för sig att det kanske inte är fullt så enkelt, att det i värsta fall tom är risk att grannen helt lagligt kan behålla skjulet på plats. Med den insikten så kanske man är lite ödmjukare i diskussionen, kanske anstränger sig lite extra för att hitta lösningar, typ erbjuda hjälp med rivningen osv.
 
Tack för det moderator! Ännu ett onödigt inlägg protte. Din kvantitet innebär verkligen inte kvalitet. Jag gör liksom inte som du skulle ha gjort. Jag läser på ordentligt innan jag tar kontakt i såna här saker.

Sen har jag inte dragit dit kommunen med någon storslägga. Jag har pratat med kommunen för att få veta vad som gäller. Kanske får de prata m han, kanske gör jag det själv. Får se först hur allt ligger tlll juridiskt.
 
Mikael_L
hangun.
Du fick så mycket hjälp som något forum kan ge i början. Med ett flertal juridiska vinklingar och möjliga juridiska fallgropar.
Du verkade inte det minsta tacksam över att andra ville hjälpa dig utan har istället övergått till vara rätt otrevlig i tonen och beteendet.

Protte övertolkade ett inlägg något, jag kan inte riktigt se att du själv är fri från sånt.
Du vet glas och stenhus och sånt ...
 
Såja, nu tycker jag vi skall vara lite snälla mot TS hangun. Att vilja ha på fötterna innan man ger sig in i en diskussion om rättigheter med grannen är inte så konstigt om man tänker efter. Jag har dessutom full förståelse för att TS, som är polis, tillika krimmare, för länge sedan blivit av med naiv tro på att alla vill väl. Detta kan man säkert ha åsikter om, men vi skall komma ihåg att det faktiskt är TS som måste städa upp skiten så vi andra kan renovera och sitta på byggahus. ;)
 
O
Men om TS är polis då borde han ha lärt sig att uppträda trevligt så långt det går, då kommer man längst....
Att be kommunen om hjälp är att be om en grannfejd. Att kolla upp vad som gäller innan kan vara klokt. men börja med att samtala med grannen. Det vinner man på i längden förutsatt att det går att prata med grannen. Annars tar man storsläggan..


Sedan så bör man hålla god ton på ett forum.
 
fast att en polis skulle ha sunt förnuft och fingertoppskänsla och lite diskret kolla vad som gäller innan han kallar in hela insatsstyrkan på lösa grunder är väl att hopas för mycket.
det är ju bara att man knatar ner till byggnadsnämnden och frågar vad som gäller helt informellt utan att som det verkar ha dragit igång hela kommunen på att jaga en liten bod.
På dom flesta ställen brukar dom bli glada om man kommer och frågar vad det är som gäller så länge som man frågar snällt ja förutom när man frågar vakthavande för då brukar man bli rätt avsnäst med att det ska man kunna själv
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.