Ni härinne verkar kunna er sak, nu ringde förra ägaren av huset och vill komma hit och disskutera detta med oss, ska man verkligen låta dem komma hit?
 
Nej, kommer inte ihåg namnet på honom.

Men det är inte särskilt egendomligt egentligen. Man får göra underhåll på sin fastighet utan att behöva uppdatera till nyaste reglerna. Att byta tätskikt i ett badrum går under definitionen underhåll. Enkelt!
 
Redigerat:
Vi hade en kabin utan tak, det är ju inte så att det blir någon vattenbegjutning utanför kabinen. Klart att går man in för att spola på väggen så kan man ju hålla upp duschmunstycket ovanför huvudet och sikta på väggen.
 
Ja du skall låta honom komma och titta. Det ingår i regelverket för dolda fel att man måste ge säljaren tillfälle att inspektera skadan.
 
Däremot så skall du undvika att göra överenskommelser så där direkt på stående fot, se till att få diskussioner om sådant i skrift, ex. genom e-mail utväxling, med möjlighet till eftertanke och fråga om råd mellan varven.
 
Vi har tyvärr rivit ner alltihop som var skadat, men skadan har innan vi rev ner det dokumenterats av folksam och ett annat bolag som har hand om fuktskador, vi har även fotat precis alla steg vi gjorde i rivningen och sparat vissa delar som bevis.
Men då vi har spädbarn i familjen som mådde dåligt av möglet + en astmatiker i familjen godtog folksam att vi rev ner det.
 
silverlood skrev:
Ni härinne verkar kunna er sak, nu ringde förra ägaren av huset och vill komma hit och diskutera detta med oss, ska man verkligen låta dem komma hit?

Det bästa är väl att han redogör för sin ståndpunkt per brev så inte ord står mot ord. Låt honom förklara och beskriva vad som har gjorts ex nya väggar varför är det för att han utökat eller minskat badrum eller tvättstugan och försök få förklaring till varför det var plast i väggen så som jag fattade att du skrev var det plast mellan bad o tvätt.
 
Thomas Lundquist
injonil skrev:
Nej, kommer inte ihåg namnet på honom.

Men det är inte särskilt egendomligt egentligen. Man får göra underhåll på sin fastighet utan att behöva uppdatera till nyaste reglerna. Att byta tätskikt i ett badrum går under definitionen underhåll. Enkelt!
Nej, det är definitivt inte enkelt som du påstår.

Säljer du en kåk med "renoverat badrum -06" så kan du knappast klara dig utan tätskikt på badrumsväggarna.

Dom har ju inte bytit tätskikt som du skriver, utan snarare brutit tätskiktet.

Ditt påstående är ungefär lika vattentätt som tätskiktet ifråga.
 
Det enda jag säger är att om badrummet var godkänt när det byggdes utan tätskikt på väggarna så får man renovera badrummet på samma vis. Vad är det du säger emot och vad har du för belägg?
 
injonil skrev:
Det enda jag säger är att om badrummet var godkänt när det byggdes utan tätskikt på väggarna så får man renovera badrummet på samma vis. Vad är det du säger emot och vad har du för belägg?
Men i detta fallet var det väl även ombyggt med nya vägar om jag förstått tråden. Räknas det även endast som renovering/underhåll om jag flyttar väggar för att t.ex. göra ett badrum större?
 
Nej, absolut inte! Jag har missat denna information så för TS del borde läget vara betydligt ljusare av den anledningen!
 
O
Frågan är vad Injonil har för belägg på sitt argument att man inte behöver använda tätskikt om man renoverar sitt badrum om det byggdes nytt på den tiden sådant inte krävdes....

Jag måste erkänna att om det stod renoverat 2006 så skulle jag ta förgivet att det är enligt det årets regler. med tätskikt å allt.
 
Dels har jag talat med en kompetent (enligt min bedömning) jurist på Boverket och del är det inte alls så svårt att förstå om man funderar lite längre. Det är samma principer som gäller för alla byggregler från Boverket; underhåll av fastighet får göras utan bygganmälan/bygglov och man behöver inte bygga om enligt nyare byggregler utan detta gäller enbart åtgärder som kräver bygganmälan/bygglov, dvs utbyggnader, nybyggnation etc. Du får mao byta ut en trasig fönsterruta utan att anpassa huset efter nyare regler om energihushållning och enligt samma principer får du också renovera ditt badrum. Juristen var mycket tydlig med att en totalrenovering av ett badrum är att betrakta som underhåll!

En lustig detalj i sammanhanget är dock att försäkringsbolagen kräver att senaste reglerna följs även vid renovering för att försäkringen ska gälla fullt ut.
 
Redigerat:
O
Troligtvis så kräver säkert bbv att det skall vara utför enligt dagens regler, och dessutom så kan jag misstänka att en domstol i ett ärende gällande dolda fel skulle anse att det skall sitta ett tätskikt där.

Men påmin mig om att inte köpa hus eller lgh av injonil.... för då får jag inte ett badrum efter dagens regler...
Jag är inte övertygad.
Här vore det lämpligt med ett svar från Kinglolle....
 
Vad har föranlett dessa personangrepp?

Det spelar ingen roll vad varken du eller jag skriver på ett forum. Antingen är det på det ena viset, eller på det andra. Oavsett hur argumentationen går.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.