Hej

Håller på att rita ett nytt kök och när det gäller köksfläkt verkar det vara populärt med s.k. vinklade köksfläktar, t.ex. http://www.fjaraskupan.se/produkter/vaggmonterade-koksflaktar/vertikal/

Är det någon som har erfarenhet från vinklade köksfläktar? Är effekten lika bra, det är ju ett längre avstånd från yttre platta till fläkt än vad det är på traditionella vågräta fläktar. Blir den vinklade ytan som syns lätt smutsig och "fettig" så att man får gå och torka av den hela tiden vilket man inte gör på en vågrät fläkt.

Tacksam för alla kommentarer och synpunkter.

mvh
Kristian
 
Hade en sådan från Gorenje i förra lyan :) Upplevde den som lika effektiv som en "vanlig" fläkt men det jag gillade mest med designen är att den inte är i vägen för hällen på samma sätt som en vanlig fläkt som hänger ovanför. Nackdelen är precis som du nämner att man får torka av den ganska ofta eftersom flott och dyl. syns tydligare.
Att designen genererar en hel del kommentarer såg jag som en bonus... ;)
 
Vi har en Gorenje ganska lik bilden och jag måste säga att den är helt värdelös.
Steg 1 suger knappt nåt, steg 2 lite mer men steg 3 suger duktigt men väsnas så man tror att den snart trillar ned från väggen... Vi har bytt fläktmotor en gång på garanti..

39418.jpg
 
Jag har en Vertikalfläkt av modellen Fjäråskupan. Den fungerar minst lika bra som en vanlig fläkt.
Många tror att fläktens effektivitet beror på hur nära den sitter spisen, men riktigt så är det inte.
Det handlar om att man skall få ett undertryck i köket, det är därför noga med ALLA fläktar att sätta på fläkten i god tid innan man börjar laga mat.
 
Som cullberg skriver så gäller det att slå på fläkten i god tid = köra den på läge 1-2 redan när man börjar plocka fram råvaror. Sedan gäller luft ut = luft in, vilket betyder att alla luft som skall ut skall även in i form av "frisk" luft. Man kan alltså få lov att öppna ett fönster en aning när fläkten går på max.

Lite off topic där så nu återgår jag: Vertikalfläktarna (borde väl egentligen kallas "diagonal") är faktiskt minst lika effektiva som en vanlig fläkt då de fått en längre insugsyta som oset kan "vandra" efter. Osis att du verkar ända nere i Skåne för jag har en Thermex Vertical 570 som står och samlar damm och den hade du kunnat få köpa för en riktigt billig peng.
 
Vi köpte en fjäråskupan diabol och det är nog det som jag är med nöjd med i köket. Helt sjukt skönt att slippa böja sig runt fläkten för att kunna salta eller röra om..

Sen finns ju alltid locket ovan när det blir mycket os och då är det inga bekymmer att dra ut luften..
 
Mieron skrev:
Vi köpte en fjäråskupan diabol och det är nog det som jag är med nöjd med i köket. Helt sjukt skönt att slippa böja sig runt fläkten för att kunna salta eller röra om..

Sen finns ju alltid locket ovan när det blir mycket os och då är det inga bekymmer att dra ut luften..
Vi har också Diabol. Men vad menar du "locket ovan"? Menar du den övre glasskivan ska den väl alltid vinklas ut vid användning.

Och jag är också otroligt nöjd med att slippa slå huvudet i fläkten, toppen! Kommer aldrig välja en "vanlig" fläkt igen.
 
Uppfångningsförmågan blir sämre ju längre ifrån suget sitter. En bra volymkåpa klarar 90% uppfångning med en luftmängd på 70-90 kubikmeter luft/tim. Vertikalmodellerna är utrustade med fläktar som tar 500-700 kbm/tim för att göra samma nytta. Man kan ju iallafall glömma att försöka tända i braskaminen då den fläkten är igång. Nästa designflopp blir väl att nån får för sig att sätta utsuget i golvet i tron om att ev imponera på nån "Röd man göra liten eld, sitta nära.Vit man göra stor eld,sitta långt ifrån" ind.ordspråk
 
exerg skrev:
Uppfångningsförmågan blir sämre ju längre ifrån suget sitter. En bra volymkåpa klarar 90% uppfångning med en luftmängd på 70-90 kubikmeter luft/tim. Vertikalmodellerna är utrustade med fläktar som tar 500-700 kbm/tim för att göra samma nytta. Man kan ju iallafall glömma att försöka tända i braskaminen då den fläkten är igång. Nästa designflopp blir väl att nån får för sig att sätta utsuget i golvet i tron om att ev imponera på nån "Röd man göra liten eld, sitta nära.Vit man göra stor eld,sitta långt ifrån" ind.ordspråk
Var hittar du en fläkt med 70-90 kubik i timmen? Det är ju rena rama självdraget. Om jag generaliserar så ligger samtliga fläktar som finns att köpa för hemmabruk i dag på 250-900 kubik. Vertikalfläktarna fungerar bra och väger man sedan in att man får fri sikt så är de rätt praktiska. Ett restaurangkök har sina fläktar rätt högt och det fungerar.

Fläktar i dag har bra effekt och allt bygger på luft ut = luft in. Man måste släppa in luft för att kunna få ut luft och det är ut med luft man vill för att få ut os. Röker vi in ett rum på 20 kvadrat med matos så kommer det att ta oss över 30 minuter innan luften växlats 1 gång med en fläkt på 70-90 kubik i timmen och det är inte hållbart, då kan man lika gärna öppna fönstret och vädra ;) (Gör man på det viset så går det även prima att elda.)
 
I stort sett alla sk spiskåpor tex http://www.casamja.se/ klarar tom mer på denna luftmängd. Det är först när man försöker att få tillräckligt sug utan först fånga in matoset i en volymkåpa som fläkten måste vara kraftigare. Det gäller bara att fånga upp oset vid källan och inte släppa ut det i rummet först. Tänk tex så mycket mindre luft det skulle behövas för att föra bort gaser om suget suttit nere i toalettstolen istället för i taket ovanför eller om din cigarett var omgärdad av en sugtratt. Hur många hus tror du har friskluftsventiler som klarar att släppa in lika mycket luft som ventilationen tar + 500 kbm från köksfläkten? I detta fall behövs i stort sett att fönstret står öppet.
 
Totalt off topic: Läste lite om lösningen från Casamja och den låter fantastiskt både ur ljud och uppvärmningsavseende. Den bygger på logiska saker som att fånga oset på liknande sätt som restauranger nyttjar med sina lösningar genom att oset skall ledas in i en huv för att sedan sugas ut vilket gör att den i teori och testlabb kommer att fungera. Den fråga som lämnas obesvarad är dock vad som händer om husets grundventilation ventilerar köket med 15-20l/s genom ventil och inte genom köksfläkt, då kommer utsugseffekten att få viss konkurrens vilket bör minska fläktens utsugseffekt med gissningsvis 30%. SP verkar ha utfört testet i en miljö utan någon som helst påverkan av motsvarande grundventilation då det inte nämns något sådant i testprotokollet. Vidare får man användarproblematiken vilken består i att användaren i 99% av fallen startar sin fläkt för sent = när det redan har börjat osa och då vill man kunna byta den totala luftmängden som blivit fyllt av matos så snabbt som möjligt och i det fallet blir det jobbigt med 10-20l/s, särskilt om man har en öppen planlösning.

En annan obesvarad fråga är hur mycket os som genererades vid testet. Var det en 2-liters kastrull med vatten som kokade lätt eller var det stekning av lövbiff i het panna som genererar mer os än vad 10l/s klarar att lufta och kanske även med en "kock" i rörelse som kunde ha inverkan på utsuget?

Jag gillar idén, även jag låter skeptisk, men jag skulle ha jäkligt svårt att sälja in den till kund med tanke på att jag skulle få ta hand om deras "problem" om de inte var nöjda med dess sugförmåga. Hellre safe than sorry skulle man kunna säga och då chansar iaf inte jag med den här typen av sugeffekt. Kanske är av ren okunskap.

Jag försökte hitta ett mer praktiskt test eller utlåtande på nätet där någon som har köpt och installerat lösningen har kommenterat den men det verkar inte finnas några, eller?

Ledsen för att jag lusar ner din tråd med detta OT-inlägg krilex.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.