Hej!
Vi flyttade nyligen in i ett hus med tillhörande luftvärmepump. I början hade vi graderna på 20 grader och vi hade en jämn temperatur i huset.
Nu sedan någon dag tillbaka har den börjat bete sig annorlunda.

Det spelar ingen roll vilka grader vi sätter den på, den kör på ändå.
Har vi 21 grader inne (vid ett fönster) och pumpen inställd på 19 grader så borde den ju vara stilla tills graderna sjunkit till under 19 i huset! Eller? Men nej då den flåsar på...det känns inte det minsa ekonomiskt!

Någon som varit med om detta och har något råd att ge oss! Vad kan vara fel? Termostaten? Den borde ju blinka och visa felkod då kan man tycka, om något är fel.

Hjälp!!

Sara
 
Jag har en lvp på landet, när jag kom ut och började elda för att höja tempen till behaglig innertemperatur hade någon nyfiken lyckats knappa in auto läget på pumpen så den började kämpa mot vedspisen för att sänka temperaturen igen = körde kyla när jag försökte få upp värmen i huset. En annan funktion som jag kan tänka mig att kan ställa till det är är follow me läget, dvs den går efter temperaturen i fjärrkontrollen. Då går den nog länge om den ligger kallt vid fönstret?
 
Hej SaraSahara ! Kolla som Micke59 säger så att pumpen inte står inställd på autoläge när det gäller värme. Min värmepump ska ialla fall stå på heat på fjärkontrollen.
Annars reglerar den värmen med ac funktionen också (Kyler när det blir för varmt).
Rengör också filtrena på innerdelen ofta .
Du har inget drag i närheten av maskinen så den tar in kalluft ??
Det hände nämligen mig i förra veckan att pumpen inte stannade , och inte blev det varmt som det skulle.
Efter filter rengörning och lite funderande upptäckte jag att fönstret närmast maskinen stod på glänt.
Det var min son som troligtvis skulle vädra ut lite mat os som hade glömt att stänga fönstret.. Den kalla luften räckte för att maskinen skulle gå hela tiden...
 
  • Gilla
Pada80
  • Laddar…
Tack för era svar!
Den är inställd på heat och vi har rengjort filtren inne.
Den hänger i och för sig över ytterdörren men det kommer inte in nån kalluft... Fjärrkontrollen hänger på väggen 2 m bort, det är vår vanliga termometern som vi har vid fönstret.

När jag kom upp i morse var lvp'n inställd på 19 grader. Det stod och flåsade för fullt fast termometern vid fönstret visade 20 grader. Men i själva verket är det säkert 21 grader inne för som sagt vid fönstret är det ju lite kallare... Så nåt lurt är det...

Fler tips?
 
Jag är långt ifrån en expert...men LLVP:n kanske inte har en extern termostat? Våra har inte det åtminstonde, och den kan ju inte gärna veta vad temperaturen är i huset, annat än att göra kvalififerade gissningar baserat på inkommande luft i innedelen. Våra LLVP beter sig helt olika (olika fabrikat) och beter sig också olika beroende på vilket väder det är ute, temperatur, fuktighet etc. Den ena tycker vi funkar bra i vissa lägen, och kasst i andra, medans det kan vara tvärtom för den andra. Det jag vill säga är alltså att det inte behöver vara något lurt, bara en dålig egenhet hos pumpen :)
 
Vad är det för luftvärmepump? En del pumpar går fläkten hela tiden för att blåsa runt luften och i andra så stängs fläkten av när den inte värmer.

Termostaten i mina pumpar är inte något under av exakthet. En har jag på 18 grader och då är det 21 och en på 24 och då är det 22...
 
Hört talas om en L/L ägare som fick in kall luft utifrån vid rörgenomföringen i väggen.
Den kalla luften träffade precis på en termostat i innerdelen.
 
Du behöver sannolikt täta genomföringen i väggen. Är det dåligt tätat där så drar det in kalluft som lurar termostaten på pumpen.
Fick göra detta på min pump när den installerades, fick alldeles för varmt i huset även om börvärdet stod på 18-19grader.
Sen ska du vara medveten om att pumpen kan vara ekonomisk ändå. Förhoppningsvis har du en inverterpump och då går den ner i effekt och försöker att INTE gå i off-läge. Vissa pumpar kan gå ner så lågt i förbrukning som en glödlampa ungefär innan de stänger av sig. Så det är inte säkert den drar så mycket ström som det verkar.
Värmer du huset med enbart pumpen eller har du element igång?
 
Redigerat:
Det kan även vara fel på tex avisningen eller nåt sådant. Ta dit en tekniker. Många av felen på LVP går på villaförsäkringen om det blir kostsamt.
 
A
Som skriven fråga ..vad är det för fabrikat och modell?..

är luften varm / vilken temperatur/ som kommer ut ur innedelen?
vad står fläkten på för hastighet?

är utedelen ren från is?
går fläkten på utedelen?
har Ni provat med att göra pumpen strömlös?
 
Fläkten går ju hela tiden på både min electrolux och min panasonic det är ju så den känner av tempen i rummet.
Enda gången fläkten inte går är ju när den avisar
 
Västerhaninge 17 skrev:
Hört talas om en L/L ägare som fick in kall luft utifrån vid rörgenomföringen i väggen.
Den kalla luften träffade precis på en termostat i innerdelen.
Det hände på vår ena pump. Ångade på som en galning, särskilt när det blåste ute. Visade sig att installatören misslyckats totalt att täta där rören gick igenom väggen (obs att tätningen bör göras i nivå med kondensplasten, alltså nära innerväggssidan, för att bli vindtät).

Men det märktes ju på rumstemperaturen också, som borde stiga rejält om den verkligen värmer. Tänk sedan på att temperaturen den är inställd på inte alltid är vad det blir i rummet. Vår ena får vi ha 2°C lägre (dvs 19 om man vill ha c:a 21°C). Det är ingen exakt vetenskap, och beror mycket - som många redan påpekat - på var termostaten sitter.
 
Micro skrev:
Hej SaraSahara ! Kolla som Micke59 säger så att pumpen inte står inställd på autoläge när det gäller värme. Min värmepump ska ialla fall stå på heat på fjärkontrollen.
Annars reglerar den värmen med ac funktionen också (Kyler när det blir för varmt).
Rengör också filtrena på innerdelen ofta .
Du har inget drag i närheten av maskinen så den tar in kalluft ??
Det hände nämligen mig i förra veckan att pumpen inte stannade , och inte blev det varmt som det skulle.
Efter filter rengörning och lite funderande upptäckte jag att fönstret närmast maskinen stod på glänt.
Det var min son som troligtvis skulle vädra ut lite mat os som hade glömt att stänga fönstret.. Den kalla luften räckte för att maskinen skulle gå hela tiden...
hur ofta bör man rengöra filtren?
 
Jag rengör mina ca 1 gång i veckan
 
ikeo skrev:
Fläkten går ju hela tiden på både min electrolux och min panasonic det är ju så den känner av tempen i rummet.
Enda gången fläkten inte går är ju när den avisar
Nej, så ska det inte vara, då är det något fel på den, om det inte är väldigt stora luftvolymer och effektiv luftcirkulation förståss. Men i en normal villa är den ju tyst väldigt ofta, och naturligtvis går den mindre ju varmare det är ute. Ja, om man har den på HEAT alltså, men ingen har väl sin LVP på Auto?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.