Tänkte införskaffa en bättre baksmälla för att lägga parkettgolv, den som följde med startsatsen jag köpte vid golvläggningen i första rummet var för vek.

Finns ju de riktigt dyra parketthammarna för runt tusenlappen och sen de billigare typ denna:

http://www.verktygsboden.se/slagjaern/slagjaern,-450x140-mm

Vad använder ni och funkar de billigare slagjärnen, är de dyra parkethammarna värda sitt pris?

/Mats
 
Själv använde jag en spillbit från golvet som jag la direkt imot. Sedan en träkloss mot spillbiten som jag kunde slå på med hammaren.
 
Mackin skrev:
Själv använde jag en spillbit från golvet som jag la direkt imot. Sedan en träkloss mot spillbiten som jag kunde slå på med hammaren.
Men det blir väl ingen baksmälla av det?
 
Jag har två. Den ena är av typen i länken. Den andra är med glidhammare på toppen. Jag föredrar den senare då man får kraften i rätt riktning och man slipper riskera att göra märken med en vanlig hammare vid felriktat slag.
 
Jag har en vanlig i något hårt stål med filt under men det jag gillar bäst är ändå spännband. Jag gillar när man kan göra saker statiskt utan att behöva smälla till eller släpa saker. Vid användandet av spännband så glider det fint i hopp.

Pär
 
pär h skrev:
Jag har en vanlig i något hårt stål med filt under men det jag gillar bäst är ändå spännband. Jag gillar när man kan göra saker statiskt utan att behöva smälla till eller släpa saker. Vid användandet av spännband så glider det fint i hopp.

Pär
Tackar för era svar :)

Pär, du får gärna utveckla hur du använder spännbandet, drar du det under parketten eller hur fäster du det i parkettbitarna för att dra ihop dem?

/Mats
 
quilding skrev:
Men det blir väl ingen baksmälla av det?
Beror på vart man slår med hammaren;) Allternativt hammaren i ena näven och något starkare i flytande form i den andra så ska det nog f-n kunna bli baksmälla;)
 
Thomas Lundquist
Kolonist_1 skrev:
Tänkte införskaffa en bättre baksmälla för att lägga parkettgolv, den som följde med startsatsen jag köpte vid golvläggningen i första rummet var för vek.

Finns ju de riktigt dyra parketthammarna för runt tusenlappen och sen de billigare typ denna:

[länk]

Vad använder ni och funkar de billigare slagjärnen, är de dyra parkethammarna värda sitt pris?

/Mats
Jag använder Khärs baksmälla som jag investerade i för länge sen. Den är rejäl och har t.o.m "möbeltass" på undersidan.
 
Byggmax säljer ett kit med en slagklots och draghammare (eller vad det nu heter). Den fungerar utmärkt, och har även den möbeltassar under sig. Men se upp med att den färgar av sig, så sätt en tejp på de ytor som pressas mot känsliga ytor.
 
En sån där baksmälla kan inte ta många minuter att vrala till i verkstan.
Ska nog göra mig en. Bra att ha grej.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.