Hej! Jag håller på att planera som bäst för ett husbygge under hösten eller nästa år. Mina tankar har farit mellan att bygga med block och att låta tillverka färdiga betongelement som sen monteras på plats med kran. Har någon av er erfarenhet av detta, både vad gäller ungefärligt pris och tillverkningstid? Huset jag planerar kommer att vara cirka 12 meter långt och 8 meter "djupt". Hur långa element kan tillverkas som separat del? Hela längden blir ju givetvis (!?) för långt för transport... Måste man extraisolera eller lägga innerväggar av hävd, eller kan man sedan bara ytbehandla innerväggarna på elementen - med puts eller färg?

Fördelen för denna byggmetod torde ju vara tidsbesparing vid monteringen. Nackdel kan väl vara priset antar jag. Det krävs väl ganska ordentliga markarbeten för att byggkran ska överväga att köra in på tomten...

Stort tack för eventuell hjälp och tack för ett bra forum med bra och informativa inlägg!
 
Mura med block, eller gjut stommen mha systemformar om du bestämt ska ha betong. Jag gillar inte betongelement pga fula skarvar och industriella karaktär, vilket jag har skrivit inlägg om tidigare.
Synd att du bor på Gotland, annars hade jag kunnat tipsa dig om en lösning.
 
Åja. Skarvarna i ett såpass litet hus behöver inte bli många, möjligtvis bara i hörnen.
Det kan mycket väl vara möjligt att få tag på element som sträcker sig över 12m.

Isoleringen är färdig från fabrik, och det ska bara drevas mellan elementen när de monteras.

Beroende på åt vilket håll elementet är gjutet kan du få en slät in- eller utsida.
Ofta vill man ha insidan slät, alltså gjuten mot form. Då krävs det möjligtvis lite spackling innan du har en färdig yta att måla/tapetsera.
Fasadytan kan du i princip göra vad du vill med. Antingen kommer du överens med elementtillverkaren om en yta du kan vara nöjd med och som kommer stå sig, eller så kan du göra "vad du vill" på plats efteråt. Så den där "industriella karaktären" går gott att bygga bort om man inte trivs med den.

Det var ju någon i stenhusavdelningen här som hade en fin tråd om just en prefabbyggd villa. Kika i den?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.