Måste man ha fiberarmerat flytspackel när man ska spackla golvet i ett badrum?
Ska man ha 1:200 lutning i hela badrummet om man ska ha badkar eller ska man ha 1:100 lokalt runt golvbrunnen som kommer ligga under badkaret?
Om man ska ha ett större fall runt brunnen. över hur stor yta ska det vara så i så fall? Badrummet är på drygt 6kvm.

Vad tror ni om att stänga av en yta runt golvbrunnen i vilket fall och flytspackla runt om för att när det har stelnat, flytspackla runt brunnen?
 
ska du göra som i sista du skrev så ska du först flyta golvet med minst 12mm (eller det minimi mått tillverkaren anger) sen kan du stänga av och göra som du skrev.
Stänger du av först då får du en försvagning av spacklet där...
Måste och måste... det är tillverkaren som ska tala om vilket spackel du ska ha, men det brukar vara fiberarmerat när man spacklar på golvspån som bjälklagsförstyvning
 
Hittar inte vad jag skrev sist. Men jag kan förtydliga att badrummet är avlångt (1,7*3,8) och brunnen är ca 1m från ena kortsidan.

Varför jag fick för mig att stänga av runt golvbrunnen och flyta den delen innan jag tar golvbrunnen var för att jag hade hittat en sida som beskrev väldigt bra enligt mig hur man går till väga: http://www.kakelplattan.se/index.php?menu=flytspackel1

Hur som helst så kanske det är bäst och enklast att flytspackla upp en botten på typ 12mm och låta det stelna för att i en andra vända stänga av runt golvbrunnen och flyta runt om och sedan ta fallet runt golvbrunnen. Golvvärmen kräver minst 24mm så 12mm skulle vara halva höjden. Kommer lägga armeringsnät som jag sätter fast vattenburna golvvärmen på.

Behöver man prima mellan de två lagrena om man gör på det sättet?

Funderar dock fortfarande på vilket fall jag ska köra på eftersom man säger att det ska vara ca 1:100 där det kommer mycket och ofta vatten som i duschen och 1:200 på övriga golvet. Det borde innebära att jag ska köra 1:200 på hela golvet eftersom jag ska ha badkar eller vad säger ni?

Vad är det för tillverkare jag ska kolla hos om vilket spackel jag ska ha? Var till Hornbach där de hade två olika märken och modeller. Cascos flytspackel för golvvärme utan fiber och något annat märke som hade fiber. Tjejen på avdelningen berättade att en kund hade sagt att man måste ha fiberspackel i badrum, men hon kunde inte svara på om det var sant.

Cascos handledning hittar ni här: http://www.casco.se/_upl/pdf/090512 Lõgga võrmegolv.pdf
 
jag som var otydlig... det sista som jag menade var:
"Vad tror ni om att stänga av en yta runt golvbrunnen i vilket fall och flytspackla runt om för att när det har stelnat, flytspackla runt brunnen?" så ska du inte göra alltså utan spackla en botten först.
och ja du måste prima mellan
Var har du hittat konstruktionen med golvvärmeslang och så lite flyt? också Hornbach?

ang. fall: vad har du för plattstorlek?
jag skulle nog göra ett större fall vid badkaret och mindre på resterande golv, lutning beroende på plattor
 
Golvvärmen är från LK System. Deras lilla paket på 5kvm.

Golvet är på drygt 6kvm (1,7m x 3,8m)

Ska ha våtrumsmatta sedan.
 
oj tog för givet att det var klinker så vi börjar om :)
då kan du stänga av runt brunnen och flyta fallet efteråt, men jag skulle nog iaf spackla hela för att få ett starkare golv.
det är nog ok med ett spackel utan fibrer men samma där kör med för starkare golvkonstruktion, tror dessutom att fiberspackel är billigare.
svagare fall längst bort från badkaret men med lokalfall ev. typ
lokalfall 1:50
ca 40-50cm utanför badkaret 1:75-100
och längstbort 1:150-200 om du inte har något vattenspill här
 
Mikael_L
Tja. Jag lyfter lite på en gammal tråd för min fråga.

Jag ska åka och köpa hinkar.
Räcker det med 20 liters murarhink för att blanda 25 kg flytspackel?
Jag ska blanda LIP 226, som väl ska ha ca 4,5 liter vatten i sig.
 
Jag blandade samma i 20 liters, går men det är inte mycket marginal när man bär och hinken trycks ihop lite på bredden (uppför en trappa i mitt fall).
 
Mikael se om du inte kan hitta större hinkar, det är ett elände att blanda i vanliga hinkar dom blir proppfulla.
Du har ingen matt / platt firma i närheten som du kan låna hinkar av?
Jag har använt 25l vinjäsningshinkar med lock som jag tydligen hade :) dom håller inte för långvarig blandning, men till några badrum så funkar det
Ha koll på handtagsbygeln bara så inte plasten ger med sig,
ska du blanda långt borta så kapa en plyfa eller nått och sätt hjul under, eller ta en skateboard så slipper du bära ihjäl dig
 
Jag köpte just tre 20l hinkar på Hornbach för att blanda 25kg säckar i. Tyckte faktiskt det gick bra utan att det slabbade bredvid. Däremot är ju inte de billiga hinkarna speciellt bra att bära så mycket i även om dom verkar hålla. Julas hinkar är ockå budgethinkar men har en lite bättre infästning av handtaget.
 
Mikael_L
Ja, jag funderade just på Julas billiga 20-liters.

Jag ska bara blanda 2 hinkar och jag kan göra det precis utanför badrumströskeln om jag vill, så både krav på försiktigt blandande och försiktigt bärande är sånt jag kan ha fördragsamhet med denna gång. :)
 
T
Om du vill ha gratis stor hinkar ska du svänga förbi ett café och fråga om du kan få två sirapshinkar, är perfekta till att blanda flyt i!
 
Mikael_L
Det blev två 20-liters från Jula.
Det funkade alldeles utmärkt. Jag har ju en ganska liten och sketen visp, så det var inga större problem att vispa med hinken såpass full. Och när det blandas så försvinner ju lite luft och nivån sjunker någon cm.

Men helt klart hade hinkarna blivit lite tråkiga att göra med ifall det skulle blandas 4-8 st och med en rejäl och kraftfull visp. Och jag hade inte heller så gärna gått någon längre sträcka med dom eller uppför en trapp. Men för mitt behov var dom helt utmärkta.

Men satan i gatan vad hinkarna luktade av nygjuten plast :x. En oerhörd stank :S, jag höll på att dö när dom låg där i bilen. Hade jag kunnat hålla andan i 40 minuter så hade jag gjort det. :D
Ibland skulle det vara bra med en sedan-bil. :)

Liters-graderingen stämde inte heller.
Ja jag är ju en riktig mätnisse. Så fort jag har mätt något så tvivlar jag omedelbart på resultatet.
Det enda man säkert kan veta om en mätning är att den inte stämmer. Frågan är alltså bara om felet är tillräckligt litet.
Så efter jag skvätt i 5 liter i hinken (enligt gradering) så hällde jag över till en 12L Biltemahind, som sa att det 6,5 liter. :x
WTF !!!
Då fick jag väga upp vattnet istället, Båda hinkarna visade fel, Biltemahinken mer fel.
(De liter jag nu angav minns jag säkert fel, men felen var i häraden 1/2 och 1 liter, så lita inte på hinkarnas gradering!)
 
  • 120119#05.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skaffade trekantiga hinkar på Biltema, mycket tjockare plast, mycket bättre ergonomi (armarna rakt nedåt istället för lite utåt, tjockare handtag) och bra naturlig pip för att hälla. Kostar 109kr styck, men jag tror det blir billigare i längden då det borde hålla längre än vanliga hinkar.
 
Mikael_L
Ja precis, de här Jula-hinkarna är ju inte på något vis professionella i vare sig kvalla eller utförande.
Men jag som nu har två hinkar över att typ kasta bort, kunde nog välja dessa lite enklare såsom engångsbruk. :cool:

Fast jag antar att dom hamnar ute i trädgården till sommaren, för att bära lite jord i eller sånt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.