Det verkar vara någon stil som många kör med tyvärr, Skulle gärna byta hantverkare, men till vem då? Alternativen är ju inte jätte många. Jobbar själv med att vara underleverantör till fordonsindustrin och där kan man ju inte ens leverera någon timme för sent utan böter.
 
Varför kan de inte säga som det är. Antingen att de inte vill ha jobbet eller att de inte har tid just nu men jag kan komma om tre månader och då dyka upp!!!
De får gärna komma om tre månader bara jag vet att de kommer.
Utav de 7 hantverksfirmoror jag på senare tid har haft kontakt med så har 2 skött sig. Dock så hadde den ene utav de två som skötte sig en dålig anstäld men de övriga gjorde bra jobb.
 
S
när du gjort upp kontrakt och dom går över tiden så får ju även hantverkare betala.

tyvärr så skriver inte många hantverkare upp vilka som dom ska besöka.
 
Jag har fortfarande inte hört av snickaren 18 månader senare... Hyrde en som snickrade på grannhuset å blev jättenöjd.
 
Jag har en motsatt erfarenhet. Snickare vi anlitat har alltid varit bra på att antingen berätta när han skall komma. och lika bra på att berätta när han blir försenad, och varför.

Senast jag anlitade honom tyckte jag nästan att han var lite överdrivet noga. Han ringde mig och sade "den där ytterdörren jag skulle montera om två veckor...". Han hade råkat ut för en svår olycka och låg på sjukhus, med ryggradsfraktur, hade vaknat upp typ dagen innan han ringde mig, om en missad tid om två veckor.

Vi kom överens om att det var inte så bråttom med dörren, och att han gärna fick ta det som lite arbetsträning när det var dags att börja försöka jobba lite igen. Och jag förhörde mig om att han inte behövde ligga ute med pengar för dörren, den var just levererad från fabriken. Och det ordnade sig några månader senare.
 
hempularen

Schysst snickare!! Sån skulle man ha! =).
 
SBH skrev:
när du gjort upp kontrakt och dom går över tiden så får ju även hantverkare betala.

tyvärr så skriver inte många hantverkare upp vilka som dom ska besöka.
Men vilka hantverkare skriver sådana kontakt med privatpersoner?
 
  • Gilla
katos
  • Laddar…
Ja, sedan kanske det där är en liten generationsfråga också? Kan det vara så att vi yngre hantverkare är bättre på kommunikation och att höra av oss än äldre hantverkare? Vi som har fått lära oss i skolan att kommunikation och att städa efter sig nästan är viktigare än att jobbet blir bra.

Ett annat exempel på en generationsfråga, som förvisso kanske är lite offtpic, men jag har tidigare gjort eljobben åt en byggfirma där snickarna varit van med att jag gjort mina egna hål för pottor (downlightboxar), spårat för elrör och dyl. och där nu en äldre kollega till mig kör elen i stället och utan att reflektera över det begär att snickarna ska sköta allt sånt för så var det tidigare. Något som jag som ung hantverkare aldrig, förutom viss undantagsfall, upplevt.

Jag har i alla fall skapat en omröstning nu som belyser frågan. Får se vad den ger för resultat.

//Patrik
 
Var hittar man omröstningen?
 
Håller med, säg hellre som det är. En hantverkare som säger "jag ringer senare idag" eller inte svarar på mail etc stämplar jag som oseriös eller opålitlig och letar vidare... hade han varit trevlig och låtit kunnig och sagt, "kan du höra av dig nästa vecka, har mycket nu" då hade jag kanske väntat... men sådana som tar på sig att göra saker och inte levererar... njaa.. så är det f.ö. inte bara med hantverkare utan all servicepersonal.

/S
 
steve5432 skrev:
Håller med, säg hellre som det är. En hantverkare som säger "jag ringer senare idag" eller inte svarar på mail etc stämplar jag som oseriös eller opålitlig och letar vidare... hade han varit trevlig och låtit kunnig och sagt, "kan du höra av dig nästa vecka, har mycket nu" då hade jag kanske väntat... men sådana som tar på sig att göra saker och inte levererar... njaa.. så är det f.ö. inte bara med hantverkare utan all servicepersonal.
/S
Exakt. Alltid bättre med folk som är ärliga.
 
Det varierar väldeliga mellan olika personer. En bekant fick vänta i två år på sin elektriker, trots ett tiotal påminnelser. Jag har haft en elektriker hos mig två gånger. I båda fallen har det varit ett telefonsamtal. Sedan har han anlänt inom +/- 3 minuter från avtalad tid.
 
Ja, ursäkta språket men 80% av de hantverkare jag träffat, o anlitat tyvärr är ett d- vla pack! Ingen yrkeskategori slår denna. Men så jobbar jag inte med telefonsäljare ......(y)
 
kioskdavid skrev:
.
Utav de 7 hantverksfirmoror jag på senare tid har haft kontakt med så har 2 skött sig. Dock så hadde den ene utav de två som skötte sig en dålig anstäld men de övriga gjorde bra jobb.
Vi har hanterat 6-7 st, samma statistik i princip. Två var bra, de kommunicerade, kom i tid, gjorde ett bra/ ok jobb ( inte perfekt men vi är inte så petiga med små skavanker), 2 var rent kriminella, förfalskade saker....de andra var bara generellt dåliga, gjorde fel men vägrade göra om, betedde sig som småungar, kom inte i tid.....huh!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.