Är det någon som har några bra ideér för hur man håller ordning på allt som behöver fixas/köpas när man renoverar ett hus?

Jag har kommit så långt att jag har gjort en renoveringsmapp i datorn, med en undermapp för varje rum/moment och en budget i excell, men som sagt vill jag gärna ha fler smarta tips.
 
Alla är vi olika, men enklast är väl att ta en sak i taget, att planera allt i detalj innan utan större erfarenhet gör att allt måste revideras ganska snabbt. Bestäm dig för ett moment, detaljplanera detta och efteråt kolla utfallet. En övergripande budget är ett måste, men håll den till hanterbara delar, märker man att första delen sprack eller gick ihop kan man snabbt hantera resten.

Mitt tips är att inte detaljplanera uta vara mer pragmatisk, se till att tiden då hantverkare kommer dit är effektiv, vad orkar ni med själva osv.


De flesta som renvoverat (inkl mig själv) har missat budget, inte för att man planerat fel utan för att man vill så mycket mer under resans gång, det är alltid något extra som man vill fixa eller en möjlighet som öppnar sig.


Tror de flesta firmor inte räknar alls med detaljer utan utgår från ett baspris per m2.

Vill du ha datorhjälp så funkar ex MS Project villket sammarbetar mycket bra med Excel.
 
Jag hade allt i skallen, men jag är å andra sidan ganska spontan.
Enda skissen jag gjorde under hela renoveringen var vart toan och handfatet skulle vara. :)

Men vill man planera så är väl datorprogram eller ett kollegieblock bra.
Ett tips är att inte börja med fler saker samtidigt än vad som är absolut nödvändigt, det är lätt hänt att situationen känns lite lätt hopplös.
 
Sätt en lapp med dom fem viktigaste sakerna att fixa på kylskåpet och ta dessa först innan du sätt upp en ny lapp.
 
Redigerat:
Själv har jag hamnat i det läget att jag allvarligt funderar på att be en kompis komma hit och göra en lista med restpunkter...
Tyvätt har jag slutat lägga märke till de saknade taklisterna om jag inte aktivt tittar efter oavslutade projekt.

HAMNA INTE i DEN FÄLLAN.
 
Jag är en listmänniska.

Först en övergripande lista med alla saker som behöver göras i punktform, grupperade i prioritets. (Ett till tre).
Sedan ytterliggare listor för vardera delprojekt, där jag bryter ner mer i detalj vad som ska göras.
Blir många listor. Så många så att folk som kommer hit brukar ha en tendens att skratta åt min galenskap.
 
Mikael_L
När jag blir färdig med huset (bygger alltså helt hus från schratch) så kommer det ju givetvis, som vanligt, vara en oherrans massa smågrejer kvar (jag känner mig själv), en list här, ett foder där, dörren där ska fästas korrekt osv.
Och samtidigt som man bara vill vila, njuta och pusta ut.

Då tänkte jag försöka mig på en lista av något slag.
En lång lista med just småpunkter, inget ska ta mer än en kväll att göra, andra saker får ha en tidsberäkning på 10 minuter, typ.
Som punkter kan det även vara
* åk och köp trälim
* låna tigersågen av fredrik
osv.

Sen får målet vara att göra en punkt varje dag, även om endast blev att åka och köpa lim.
På detta vis hoppas jag slippa att allt tar helstopp, när jag väl börjar prova TV-soffan igen.

Listan fylls alltså på kontinuerligt allt eftersom saker upptäcks, och raderas punkter allteftersom det fixas.
Så tar det tillräckligt lång tid så kommer listan automatiskt övergå till en lista över husunderhåll. :p

Där jag nu är mitt i husbygget, så sker saker på ett helt annat vis. Det mesta hålls i huvudet.
 
Det är väldigt mycket som ändrar sig under resans gång, så att göra listor och köpa material tidigt funkar inte för mej.

Brukar ha en liten lapp i plånboken eller i bilen på det som behövs den närmsta tiden och så köper jag när jag ändå är på stan.

Det som verkligen behövs är en lista på saker som man absolut inte får glömma, tex att få ner allt i plattan innan man gjuter eller alla ledningar som skall in i väggarna. Själv har jag tex lyckats glömma att lägga ner en jordlina VARJE gång det har grävts runt huset..
 
Nimajneb skrev:
Sätt en lapp med dom fem viktigaste sakerna att fixa på kylskåpet och ta dessa först innan du sätt upp en ny lapp.
Bra tips, se dessutom till att varje lapp endast innehåller arbete som kan slutföras på ex.vis tre timmar eller vad man nu normalt orkar med på en dag eller vecka. Att se lappar försvinna är bra för motivationen. Fem surdegar som ständigt hänger kvar kan sluta illa... :)
 
Ah, hjärtefråga.

Eftersom jag endast fixar med i en stuga vi bara är i på helgerna har jag mycket fritid i veckorna för planering.

I Datorn.
Excel,
Jag delar upp det i del projekt(tex sovrummet, övervåningen,altanen, uteköket,) där varje del får:
# En flik för ekonomi och inköpslista. Så nogrannt jag kan listar jag material jag behöver, och i den ordningen det ska monteras, jag anger vad, vilken mängd och vad det kommer kosta. Uppföljningen av vad det faktiskt kostade sker i en egen flik som täcker alla kostnader för renoveringen.
# En flik för tidsplan. Varje arbetshelg uppstyrd med vilka aktiviteter. med jämna mellan rum helger som jag har som buffert ifall jag skulle släpa. Även som att åka till återvinning ingår här.

På plats.
Denna del har jag ännu inte sjösatt utan kommer göra det vid start av nästa projekt.
#Stort papper med rutor, längs X-axeln dagar, och Y-axeln aktiviteter. Sen stryks dom efter hand. Aktiviteterna kommer från excelen.
Även en inkorg så man kan fylla på med aktiviteter man kommer på under resans gång, så man kan planera in dom.

Sen. Vid projekt avslut firas det med rusdryck, och avslut innebär att även lister är på plats och allt små skit fixat. Innan dess är det förbud mot att starta nya projekt. Denna är svår men ändå det viktigaste, tror jag.
 
Tack för svaren!
Gick in på "ork och motivation" länken och blev nästan avskräckt :)

Även om man gör ett rum/moment i taget så tänker jag att det är bra att ha en plan i det stora hela också, för att t ex kunna handla saker man behöver billigare när det är REA och så. Risken är väl bara att man köper på sig saker som ändå inte passar sedan.
 
Lite lappar och skisser med storlekar på rum etc brukar jag ha. Men jag har ännu inte behövt skriva en enda rad, vare sig på papper eller i dator, för att koma ihåg något jag ska göra. Det kommer jag ihåg ändå.
 
Korvgubbe
Är det viktiga saker som blir väldigt svåra, dyra eller rent av omöjliga att göra om senare så föredrar jag en "check list" med allt som inte får glömmas. Annars brukar jag föredra att hålla det i huvudet, brukar "göra arbetet" i huvudet först, dvs gå igenom alla steg och vad jag behöver i form av verktyg och material. Brukar sällan komma hem från butiken för att upptäcka att något saknas.
När det gäller alla de där småsakerna som nämnts i tråden, lister och foder mm. så handlar det mera om att få tummen ur för mig. De allra flesta av punkterna på en sådan lista går väldigt fort att få avklarat om man väl gör dem. Jag gillade tanken med en lista och pricka av minst en varje dag. För hur lång tid tar det att smälla upp en bit taklist? Skippa kvällsnyheterna på TV så har du plötsligt tiden, det har nog ändå inte hänt något viktigt idag.
En god vän till mig brukar ha en "fixarhelg" en gång i halvåret där sådan punkter åker upp, och så vet man redan långt innan att nu blir det två dagars jobb med det här men sen är det ur världen. Det kan vara allting ifrån att bättringsmåla till att byta batteri i brandvarnaren.
 
Anteckningsblock. Det är allt jag behöver, och jag kan ha det i fickan hela tiden, inklusive när jag är och handlar material, när jag är på jobbet (ibland måste man ta hantverkares telefonsamtal på arbetstid), i bilen osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.