Hej,
undrar om någon ahr koll på hur man kan läsa av elpriset i realtid för att kunna styra elförbrukningegn hemma? någon som känner applikationer för detta ändamål?
 
Priset finns hos Nordpool. Jag tror det bestäms timme för timme dagen innan.
Problemet är att de flesta (alla?) konsumenter inte har timdebitering. Det innebär att man inte kan påverka sin elkostnad genom att styra sin elförbrukning (möjligen om väldigt många hushåll gör samma sak, så att det slår igenom hos Nordpool).
Utan timdebitering betalar man ett månadsmedelvärde som räknas ut i efterhand.

Politikerna har pratat om att införa timdebitering för konsumenter, och det anser jag att man borde gjort redan från början.

/Hasse
 
Ok, det var inte bra, i så fall kan man säga att som konsument har du ingen möjlighet att påverka priset du betalar.

En annan sak, känner ni något system som på realtid visar hur mycket man konsumerar?
 
Vissa elleverantörer har ju grejer för att läsa av förbrukning i realtid. Fortum har iaf vad jag vet.
 
Realtid? Jag kan läsa av min nuvarande förbrukning två dagar efteråt. :)
Men det borde finnas nåon pryl för att kunna läsa av förbrukningen. Eller?
 
Matthew, det finns om du är kund hos eon! Jag anmälde mig till det som kallas "100koll" och har numera en elmätare som visar i realtid ståendes i köket! (4,51kw för tillfället)
 
Jag har lundsenergi och sådant system kan de erbjuda.
 
Jag menar att de inte kan erbjuda, sorry
 
Jag skrev följande PHP program för att kunna logga nordpools dygnsmedelpris. Det var enklare att hämta priselementen från Telge Energis hemsida än från NordPools egen sida. NordPool har för övrigt även en s.k. feed-tjänst med välformaterade data men det kostar pengar att abonnera på denna.

Programmet är formaterat för användning med MRTG logger. Andra format kan enkelt åstadkommas även av den måttligt PHP kunnige genom att ändra de fyra "echo" raderna i slutet.

Som någon skrev så kan man ju inte göra så mycket mer än att logga idag och i efterhand räkna ut och analysera sin kostnad. Till exempel kan man se hur mycket tillskottsel man behöver till värmepumpen i termer av kostnad istället för förbrukning. Tyvärr behövs ju tillskottet när elen är som dyrast.

Pen


<?php
/************************************************
* Get a page by url *
* Parse it to match a regex *
* Extract interesting data *
* Format it for MRTG *
* By Pen *
* License Creative Commons by-nc *
* http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/deed.sv *
************************************************/
$url = "http://www.telgeenergi.se:80/privat/el/";
// Note that telge energi will return the price in öre with decimals.
// Skipping decimals by eliminating the second \d+ should probably work
$first_string = '#TodayAveragePrice\D*\d+,\d+\s#';
$second_string = '#\d+#';

// Read page into an array and then flat it to a single string
// If the page doesn't exist, an empty string will be returned
$page = @implode("", (@file($url))) or die("");
// Extract the part containing the interesting string
// If the string is not found, an empty string will be returned
$dummy = preg_match($first_string, $page, $matches);
if ($dummy == 0) die("");
// Further extract just the interesting data
$dummy = preg_match($second_string, $matches[0], $results);
// Format the data for MRTG
// If the script dies with the empty string as output, MRTG will still
// work and print "unknown" as name of system and uptime
echo $results[0]."\r\n";
echo $results[0]."\r\n";
echo ("unknown time"."\r\n");
echo ("Elpris tracker");
?>
 
Redigerat:
Min fråga är varför du vill reglera dina prylar efter elpriset? Ingen leverantör debiterar dig utifrån "elförbrukning*timpris". Som jag förstått det finns det inget sätt att påverka ditt elräkning genom att välja att förbruka mindre under då priset är högre. Det rörliga elpriset för en given period räknas inte ens ut på din (som enskild förbrukares) pris utan som ett pris för alla abonnenter med rörligt elpris. Så har jag iaf fått det förklarat för mig och trots att jag ifrågasatte det galna i det stod elbolagen fast vid det. Antingen är jag felinformerad eller så är elmarknaden så rutten som den verkar...
 
phl, du har rätt. detverkar väldigt korkad. Alltså systemet inte erbjuder något möjlighet för att elkunder kunna kontrollera deras förbrukningstid och därmed kostnaden. Undrar hur annar kan man påverka kostnaden? Det borde finnas annat sätt. eller?
 
RilleRock
framsida_bild.jpg

Denna använder jag sen 1 1/2 år.
Supernöjd!
Massa olika grafer så man kan jämföra veckor eller månader etc samt du ställer in elpriset per kwh.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.