Har funderat på att minska spännvidden till 7 meter på mitt garage/utbyggnad. Några förslag på billigaste typen av bjälklag och kanske t.om uträkningar? Våningen ovanför kommer vara vanliga sovrum mm. Har kollat på Kerto. Men funderar på om det blir billigare att bygga med stålbalk. Masonitebalk hittar jag varken pris eller uträkningar på.
Tacksam för svar
 
Har du stöd på mitten (3.5m) så funkar 195x45 reglar på c-c 60cm
Stödet kan bestå av en vägg, eller en balk.
 
Limträbalkar är inte så fasligt dyra, och bra mycket lättare att få på plats än stålbalkar.
 
tackar för svar. @Forbo, vet du dim på denna limträ?
tanken är ett garage på 9x7 meter med fri spännvidd.
 
Redigerat:
Du kanske kan få en hint om du jämför med vårt mellanbjälklag: 6 meter fri spännvidd och jag ville inte ha någon balk då jag inte tycker det är snyggt. Jag kan lite om hus men är ingen utbildad konstruktör så jag tog hjälp av en sådan för dimensioneringen av mellanbjälklaget och det slutade med att vi byggde med kertobalkar dimension 44x360mm c-c 600mm och på det limskruvad 22mm golvspån.

Du behöver naturligtvis antingen grövre golvbjälkar om du kör på träalternativet och c-c 600mm alternativt kan det kanske gå med samma dimension om du i stället sätter bjälkarna tätare.
 
Redigerat:
Mikael_L
Jc1972 skrev:
alternativt kan det kanske gå med samma dimension om du i stället sätter bjälkarna tätare.
Troligen inte.
1 meter till i spännvidd gör tyvärr rätt mycket, jag tror det blir ännu saftigare bjälkar.
 
Tror gör man i kyrkan. Kollade med Moelvens beräkningsprogram som länkas till ovan:

Enligt programmet så går det 45x360mm kerto cc 600mm vid spännvidd 6000mm.
Om man i stället sätter samma dimension på cc 300mm så klaras spännvidd 7000mm. Enligt samma program då förstås...
 
Mikael_L
Jag kan lova att du kan lita mer på det programmet än på mig, i alla fall. :D d^_^b
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.