Jag och min sambo är nyinflyttade i ett hus från 1939. Det är på 80+40kvm. 1 o 1/2 plan med 40kvm i källaren.

Vi har bergvärme som är installerat -02 med en IVT Greenline C4 4kwh.

Den har gått 22 000h totalt och varav 4226h på tillskott. Tillskottet är födelat på 8% varmvatten och 92 värme.

Nu till frågan. Är detta normalt eller har den gått för mycket på tillskott?

Tack på förhand.
 
22000 tim på 9 år blir endast 2444 tim per år vilket är lite men nästan 500 tim tillskott är mycket om kompressorn gått så lite stämmer inte riktigt mycket tillskott brukar bli många tim på kompressorn också om inte ni har för små radiatorer så vp stänger av sig pga för hög framledning och värmer med endast elpatron när det är riktigt kallt. Vilken framledning har du vid tex -10 grader.
 
Hej Har du någon koll på hur många kwh/år.Din kompressor som sitter i din vp är inte stor vid 0/35 så ger den inte mer än 4.0kw och vid 0/50 ner till 3.3kw.Så blir det kallt så går säkert din tillsatts in redan vid -5(kanske tidigare)Det positiva tycker jag dina drifttimmar på kompressorn är 22000/9 år är bra för den drar inte mycket kw men måste stötta med patron när kompressorn inte räcker till så jag tror inte det är något fel.

PS: Det står väll inte -22000 på dina drifttimmar.Har för mig att vissa ivt räknar ner vid 33000(ca)tim men om det gäller din maskin är jag osäker.
 
Redigerat:
Om det är 2440 tim per år så är det inte optimalt en så liten vp bör ha gått runt 3800 -4200 tim per år en kompressor som går 2440 tim behöver nog inte spets alls jag tror att det är fel på timmarna.
 
Hm kanske är lite för bra(22000) med tanke på att den drar inte mer än 1.0-1.3kw när den går på kompressorn.Den kanske räknar nedåt.
 
Nu har jag tittat närmare. Det står visst - franför. Är nu -21897=). Innebär detta då att den gått 33 000 + (33 000 - 21897) = 44 103?

Låter det mer normalt med det tillskottet den dragit då?
 
Vet inte hur timmarna beräknas men gissar på att det stämmer bättre nu för fick inte ihop siffrorna tidigare
 
Hej okej det var det jag trodde.Har en kompis som jobbar med ivt och enligt honom så räknar dom med att kompressorn ska klara 65000drifttimmar så jag tror den vänder vid 32500 och räknar nedåt.Tror inte du har ett borrdjup på mer än 80-90meter och och med din 4kw så blir det inte så mycket effekt och det var nog inte helt ovanligt att man satte en pump med den storleken 02.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.