Efter minst 25 års erfarenhet så har jag nu ett uppdrag som motiverar mig att skaffa en tigersåg. Jag vet inget om sådana då jag sett dem lite över axeln :p som gimmicks utan någon relevans för det jag brukar göra... (Jaaa..... för 25 år sedan tvekade jag att skaffa en sticksåg också ;).

Nu till frågan!
Vilken är bäst, prisvärdast, duger med tveksamhet om det bara är en punktinsats. Jag skall demontera en massa svetsade järndetaljer i en miljö där det inte går att använda vinkelkap eller skärbrännare pga brandfara.

Min investeringspolicy när det gäller nyheter brukar vara att köpa skräp för att se om det är något som jag har användning för för att sedan byta ut dem när de går sönder (ett nog så gott tecken på att de används) mot HILTI eller Festool.

Vh Findus
 
Med din investeringspolicy så är Julas ett vettigt alternativ. Med bra blad upplever jag hållbarheten och styrka nog för det mesta. Ingen pendling eller avvibrering men det får du inte i de lägre prisklasserna ändå.

http://www.jula.se/tigersag-710-w-022037

Vill du ändå gå emot din policy så är väl makitas mellanvariant med pendling en prisvärd och vettig maskin. Makita jr 3070 tror jag den heter o lär kosta runt 2000 kr
 
Järndetaljerna som skall bort är ca 5-10 meter blöt-järn med tjocklekar som kan ligga på 4-15mm. Det måste göras tätt intill vägg och golv för att kunna göra snyggt efter. Kommer en Jula-maskin halvvägs så är det ändå för lite. Därför duger inte den vanliga investeringsfilosofin.

Mer detaljer:
Det är en bukig plåtvägg som idag inte fyller någon funktion. Står mitt i rummet som är ca 2.3 x 4,5m. Tas den bort så går det att få in ett hyfsat kök med sittplatser. Som det är nu så är utrymmet bara en krokformad korridor som inte duger till någonting.

VH/Findus
 
Makitas tigersågar brukar anses vara prisvärda. Du måste ha en såg med pendling av bladet.

Köp för allt i världen inte en begagnad (tror den har utgått) Hilti WSR 1000. Maken till värdelöst grepp har aldrig skådats.
 
kinglolle skrev:
Med din investeringspolicy så är Julas ett vettigt alternativ. Med bra blad upplever jag hållbarheten och styrka nog för det mesta. Ingen pendling eller avvibrering men det får du inte i de lägre prisklasserna ändå.

[länk]

Vill du ändå gå emot din policy så är väl makitas mellanvariant med pendling en prisvärd och vettig maskin. Makita jr 3070 tror jag den heter o lär kosta runt 2000 kr
Julas maskin är förvånasvärt bra för priset. Min höll genom en husrenovering innan den föll i bitar. Men hade då rivit helt värmesystem, sågat ner gamla kaminer, rivit väggar, etc. Ok för 199:- den kostade då på rean. Har bara använt Bosch-blad medföljande är skräp...

Köpte en Meec+ när den var på rea för 399:- istället då jag inte har så stort behov längre. Avvibrering hade inte skadat, men blir som sagt en annan prisklass :)
 
Men normalt sett pendlar man väl inte när man sågar metall? Om metallsågning är det viktigaste, skall du ha en såg med bra vridmoment på låga varvtal. Därmed går billighetsmaskinerna bort. Jag har testat. Du behöver en maskin med relativt stor motor med en seriös varvtalsreglering. Och riktigt bra blad. De billiga är bara skit, speciellt om man skall såga i stål. Milwaukee gör bra sågar, men det gör även andra premiumtillverkare. Makita 3070 är nog inget dåligt val heller.
 
Där ser man :D. Allt som HILTI gör är alltså inte bra. Inte förvånande egentligen. Festool har missar. Makita, Fein, Metabo, alla har något som imponerar och något som inte duger. Med risk för att få springa gatlopp så säger jag att Festools handöverfräsar ligger efter DeWalt. etc etc.

Givetvis inget vetenskapligt... utan bara min personliga uppfattning baserad på mina erfarenheter. Den som jobbar annorlunda får helt andra preferenser. Roligt om det går att bortse från sin prestige.

VH/Findus
 
Mattiasp, du har nog seriösa poänger. Styrka på låga varv är bra. De billigaste maskinerna har väl knappt varvtalsreglering. Det gör dem i vilket fall som helst omöjliga.
Jag Googlade på Makita 3070. Ser ut som om den går att komma över för 2000.

VH/Findus
 
Jag köpte en Jula för 199 kr för ett år sedan. Har plågat den hårt med att såga av rötter från stubbar som ska bort. Jorden har sprutat men maskinen funkar fortfarande bra utom att det mjuka gummit längst fram har släppt. Går att sätta tillbaka men vibrerar loss igen.

Spontant tror jag att bladen gör 90 % av helhetsintrycket. I mitt fall har bladen varit dyrare än maskinen...! När Julan går sönder kommer jag nog hoppa upp något steg i prisklass. Har inte provat någon dyrare modell men lite mindre vibrationer vore toppen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.