Ska ut till en bod 5m ifrån byggnaden där elen finns idag ordna med ett 3-fas uttag. Bredvid detta ska jag ha ytterligare ett uttag men detta ska inifrån huvudbyggnaden där elen kommer ifrån kunna gå att slå av och på med en brytare.

Hur många trådar och hur ska detta göras smart?
 
Du klarar dej med fem trådar om du hänger ett fjärrstyrt (radio) uttag på trefasmatningen, men det är inte riktigt snyggt att dela en trefasgrupp så.

Nästa steg är att sätta en minimal central i boden och ta ut en trefasgrupp och ett enfasuttag. Då blir det snyggt.

Vill du inte ha en trådlös fjärrkontroll så blir det en tråd till för att styra ett relä.

Flest trådar blir det om du drar ut en trefaskabel 5Gxx och en enfas 3Gxx till uttaget. Billigast blir det dock säkert.
 
Ska uttaget som ska brytas vara 1- eller 3-fas?
 
mycke_nu skrev:
Du klarar dej med fem trådar om du hänger ett fjärrstyrt (radio) uttag på trefasmatningen, men det är inte riktigt snyggt att dela en trefasgrupp så.

Nästa steg är att sätta en minimal central i boden och ta ut en trefasgrupp och ett enfasuttag. Då blir det snyggt.

Vill du inte ha en trådlös fjärrkontroll så blir det en tråd till för att styra ett relä.

Flest trådar blir det om du drar ut en trefaskabel 5Gxx och en enfas 3Gxx till uttaget. Billigast blir det dock säkert.
Jag var otydlig.
Det uttaget som ska gå att bryta inifrån huvudbyggnaden ska också vara 3-fas.
 
OK, om uttagen kan ligga på samma trefasgrupp så skulle jag köra fem ledare ut och sen Eltakos fjärrstyrda brytare med kontaktor. Om budgeten är ansträngd efter jul får det bli Nexa...
 
Hur ska ett 3-fas uttag brytas på rätt sätt?
Förklara lite närmre för mig som lekman.

Kan jag ha en tändtråd med 220 till en lämplig kontaktor (tipsa gärna om något prisvärt)
Fjärrstyrt i all ära men nu har jag chans att ordna och dra allt från början då vill jag få det bra.

Om det ska göras så måste det vara 5 trådar + 2 till för tändningen?
 
Ska det vara en permanent anläggning?
 
Vad ska du driva med det "brytbara" uttaget? Om du vill köra en billig kontaktor hamnar man ofta på Malmbergs, finns tex på elbutik.se, http://elbutik.se/product.html/installationskontaktor?category_id=1825. Eftersom du inte verkar ha den bredvid huvudkudden behöver du inte kosta på en brumfri. Kontaktorns spole styr du med 230V. Beroende på utrymmet den sitter i får du välja en normkapsling som klarar IP-klass etc.
 
Rikard Ågren skrev:
Ska det vara en permanent anläggning?
Ja kan jag nog säga. Tanken är att i boden blir det en beg byggcentral jag har ligger och skräpar.

Anders Johansson skrev:
Vad ska du driva med det "brytbara" uttaget? Om du vill köra en billig kontaktor hamnar man ofta på Malmbergs, finns tex på elbutik.se, [länk]. Eftersom du inte verkar ha den bredvid huvudkudden behöver du inte kosta på en brumfri. Kontaktorns spole styr du med 230V. Beroende på utrymmet den sitter i får du välja en normkapsling som klarar IP-klass etc.
En mindre kompressor. Vill kunna slå av och på den innifrån garaget. Tror jag kommer nöja mig med on/off men ev så sätter jag en on/off ventil på luften också så det är ju smidigt om jag kan styra den med samma knapptryckning i garaget. Brummande gör inget det är ute i en bod.
 
Har du testat så din kompressor orkar att starta med tryck i tanken om du inte använder pådraget på pressostaten? I den brukar även ju även avlastningsventilen finnas.
 
Suhagg skrev:
Ja kan jag nog säga. Tanken är att i boden blir det en beg byggcentral jag har ligger och skräpar.
Är det inte bättre att skrota byggcentralen och flytta över automatsäkringar och jordfelsbrytare från den till en vanlig elcentralkapsling? Då behöver du i princip bara köpa själva skalet till en elcentral, och antagligen också en huvudbrytare. Trefasuttag har du ju ändå tänkt att köpa, så ett par enfasuttag är väl vad som behövs. På köpet kan du installera strömbrytare och belysning lite seriösare än en sladdlampa som man får dra ur sladden på eller liknande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.