Status
Tråden går ej att kommentera.
Alfredo skrev:
Börjar lukta troll...
precisd^_^b
 
Många åsikter. Inga direkta juridiska svar. Lägger ner snacket här. Kör som jag tänkt. Ställde juridisk fråga. Många tramsiga svar. Tramstanter
 
Otroligt tramsigt, otroligt.
Min granne ställde upp ett "tält" att förvara sin husvagn i men det förstörde min utsikt så jag hjälpte honom att flytta det en meter in på 3:e personens skogsmark.

Ingen kommun inblandad, tog någon timme och ALLA nöjda.

Att FÖRUTSÄTTA att grannen ska ta upp frågan när DU inte törs, han är vål skiträdd att mista skjulet men om du säger att det är på din mark så tar han naturligtvis bort skjulet.

Otroligt tramsigt.
Tramsgubbe.

Protte
 
Men kommunen har ganska litet med det här problemet att göra. Kommunen har sålt en tomt till dig, utan att beräta att det finns en del av en annans skjul på tomten. Det borde de har berättat för dig.

DU borde ha krävt av kommunen att problemet löstes innan du köper tomten. Nu har du köpt problemet (som kanske visar sig vara ett icke problem). Kommunen har inget ansvar för att lösa det här problemet.

OM du kunde hävda att det var ett dolt fel, då skulle du ha ett case mot kommunen, men det var inte dolt.
 
Redigerat:
Mikael_L
Alfredo skrev:
Börjar lukta troll...
Tycker jag med ...

hangun skrev:
...Men så jobbar jag inom polisen också där jag van med myndighetsutövning. Inga problem med sånt...
och
hangun skrev:
Många åsikter. Inga direkta juridiska svar. Lägger ner snacket här. Kör som jag tänkt. Ställde juridisk fråga. Många tramsiga svar. Tramstanter
Jag lägger iaf ner nu ...
 
Redigerat:
hangun skrev:
Inga direkta juridiska svar.
Hur är du funtad egentligen, vi har ju gett dig mängder av juridik bakom det hela???

Troll.
 
Korvgubbe
hangun skrev:
Men så jobbar jag inom polisen
Vilket förklarar attityden och oviljan att lösa det hela med ett vänligt samtal direkt med grannen...q(;^;)p
 
okej...
Du har ett problem som kan bli till en väldigt infekterad grannstrid. Du ska dessutom bygga framöver och permanentbosätta dig där.
Du har en granne som kommit över, snackat lite och visat sig intresserad av att ha en bra kontakt med sin nya granne.
Då istället för att först försöka lösa problemet med skjulet genom att prata face to face med grannen och lyssna om det går bra att ta bort skjulet från din mark så skall du nyttja myndigheter för att avhysa skräpet utan att ens ta ett snack med honom innan? Det troliga är att han då undrar vad du är för skum filur och blir sur för att du inte kunde ta skitproblemet med honom direkt, och att han sen framöver tittar snett på dig, surar och troligen kommer ifrågasätta alla dina framtida byggplaner.

Pratar du med honom först, så förstår han säkert problemet, och flyttar skiten. Eller blir sur sätter sig på tvären och scenario 1 kommer utspelas.
chansen att du har en glad granne även efteråt är större om du tar det face to face. Polis eller ej....
Jagar du mygg med kanon också?
 
Men herregud lugna ner er nu. Jag frågade efter det juridiska i det hela. Kommer tala fint med grannen men OM det hela stöter på motstånd är det bra veta vad som gäller. Därför har jag frågat kommunen. Därför skrev jag här.

Sen börjar folk skriva troll mm. Då lägger jag ner men folk fortsätter sina påhopp. Lägg ner nu. Ingen har givit mig svar på frågeställningen. Fick inget bra av detta utan slutade med prat om troll mm. Hur är ni själva funtade?
 
Du fick ju en gällande lag citerad redan i inlägg 2, och i inlägg 28.

Och utan direkt citera PBL så säger jag att kommunen som säljare av tomten har inget ansvar överhuvudtaget mot dig som köpare annat än för dolda fel. Och detta kan aldrig komma att klassas som dolt fel.
 
Mikael_L
Men du fick ju massor med svar ...



app app app, fan!, nu gick jag rakt in i en av trollens favoritfällor. SHIT! :S
Men NU lägger jag ner .... :cool:
 
Tack för lagtext och engagemang. Nu ska jag prata med grannen vid tillfälle. Fram tills dess ta reda på vad som gäller juridiskt. Förhoppningsvis o troligtvis löser det hela sig. Det brukar det göra. Råd om att prata med grannen får jag väl också tacka för. Dock fanns det med i min plan från första början. Tycker ändå kommunen kunde tagit tag i detta tidigare men tror inte de vetat att skjulet stod där. Nu jag informerat kommunen om det. Dock vill jag betacka mig från pratet om troll. Ser att vissa skrivit tusentals inlägg på dessa forum. Tänk att det finns så mycket vettigt att skriva... Bad inte om era åsikter utan sökte kunskap i frågan. Inser att kunskapen inte finns här. Nu ska jag fortsätta göra något vettigt o konstruktivt (bygga) istället för att läsa trams. Vad ska ni som ger er på mig göra? Söka någon ny att kommentera? Antar ni som så många andra idag. Lite verkstad men väldigt mycket prat.
 
Såna här trådar finns det ju många på juridikforumet. Någon vill reda ut den juridiska situationen innan han går och pratar med grannen. Sen blir 90% av svaren att han ska gå och prata med grannen.

Hangun, berätta gärna hur det gick sen.
 
Y
Konstigt att TS inte kollade detta före köpet, det är sådana saker en mäklare kollar vid försäljningar. Men ger man sig på fastighetsaffärer utan kunskap får man nästan räkna med problem!:cool:
 
Då är du kanske inte dialogpolis som är så populärt nuförtiden :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.