Vi har vårt el-skåp på utsidan huset som de flesta men det är lätt att öppna med mejsel eller liknande. Någon kan ju lätt öppna och stänga av strömmen men värre är att skåpet också innehåller kablarna till telefonlinjen vilket innebär att det är lätt att koppla bort larmet till huset.
Hur låser jag bäst skåpet?
 
Det vanligaset brukar vara att man skruvar fast en vanlig bygel för hänglås. I vissa fasadmätarskåp kan man byta ut låset mot en riktig låscylinder. Men jag föreslår att innan du gör det så hör du med din nätleverentör. Dom kan ha synpunkter på låsta mätarskåp.

// DeBe
 
Om man innanför dörren sätter en extra dörr av tex finmaskigt galler eller macrolonglas, så borde elleverantören kunna läsa av mätaren och du skyddar dina anslutningar från klåfingriga individer.
 
Eller så väntar du till 2009 då nätägaren måste kunna "läsa av" din mätare på distans ;)

Nej men som nämnts ovan, jag tror din nätägare skulle uppskatta om du kontaktade dem innan du sätter lås och bom på anläggningen. Trots att du är den formella ägaren av skåpet.
 
thomas33 skrev:
Om man innanför dörren sätter en extra dörr av tex finmaskigt galler eller macrolonglas, så borde elleverantören kunna läsa av mätaren och du skyddar dina anslutningar från klåfingriga individer.
Det är oftast inte problemet med att läsa av mätaren som gör att nätleverantören brukar ha invändningar. Utan just för att mätaren är deras egendom och även deras överlämningspunkt till fastighetsägaren. Och dom brukar vilja ha fritt tillträde till deras utrustning.

// DeBe
 
Det där med låscylinder verkar intressant, var köper man sådana?
El- och nätleverantören får stå ut med att jag säkrar mitt hus men jag skall givetvis informera dem.
 
Ja det är bra att informera så dom kan yttra sig i frågan. Dom kanske kräver att få en nyckel dit.

Jag vet att det finns vissa leverentörer där det i avtalet (finstilta när man skriver under att köpa elen/tecka avtal om nyanslutning) står att om mätaren sitter inomhus så ska dom ha en nyckel. Och går man inte med på det så har energibolaget rätt att utan förvarning eller beslut från annan instans rätt att gå in i fastigheten och rakaste vägen till mätaren. Dock måste en notarie publicus vara med. Oftast då en polisman eller väktare. Går man inte med på detta så ska mätaren flyttas ut till ytterfasaden i ett olåst mätarskåp. Alternativt så får man välja att inte teckna ett elabbonemang

Detta varierar säkert från stad till stad. Men jag har sett exempel på detta.

// DeBe

 
Ser man till de kategorier av människor (om de ens kan kallas det) som begår inbrott så är det nog tvådelat. Ena kategorin kan det tekniska och skulle försöka klippa telekabeln i fasadskåpet (eller gräva fram kabeln under och klippa) och om det är låst så skulle i alla fall jag ana ugglor i mossen att du inte har någon GSM backup och således är det fritt fram efter man klippt kabeln ::)
Den andra kategorin är väl så höga att de inte ens hör larmet utan de knallar väl bara rakt in.

Från nätägarens sida skulle det heller inte vara så roligt att ha extremt många olika nycklar, tror det skulle bli lite reaktioner om merparten fick för sig att göra på detta sätt. men då det förekommer skåp i låsta källare m.m. och jag är övertygad att nätägaren gör sitt yttersta för att göra upp en tid med vederbörande istället för att ta med sig kiosknycken så tror jag att det kommer att lösa sig smidigt för dig om du bara kollar av lite lätt med nätägaren vad denne tycker.
 
Fick ett tips tidigare i en tråd att helt enkelt larma elskåpet vilket jag tänker göra när tid finnes!
 
Jag förstår er hur ni resonerar med telefonledningar som kan saboteras för att inte larmet skall fungera o.s.v. Men jag tror att ni försöker hindra ett sabotage som inte går att förhindra.

Som det skrevs i tidigare inlägg så finns det 2 typer av folk. Ena personen är hög och skiter fullständigt ifall larmet tjuter eller inte.

Person 2 vill in i just din villa och ska därför sabotera larmet lite. Vad händer då om du låser ditt elskåp med ett eget lås?  Jo han går till elskåpet på gatan (som låses med elnyckel) och drar ut säkringarna där till din fastighet. Vill han sedan åt telefonen så går han till teleplinten (ofta i ett skåp i närheten av elskåpet) som låses med telenyckel och drar ut din anslutning där.

Ska man skydda sig mot person nr 2 så rekommenderar jag en bra batteriback-up till larmet samt en gsm-sändare.

// Debe

Edit: Stavfel.
 
ByggaNytt skrev:
Fick ett tips tidigare i en tråd att helt enkelt larma elskåpet vilket jag tänker göra när tid finnes!
Hoppas du inte sätter igång ett skarpt larm när avläsaren öppnar ditt fasadskåp, kan bli dyrt för dig om du har utryckning. Men sofistikerade larm kan väl använda avisering vid mindre intrång så du vet att något är på gång.

Angående teleplinten vill jag minnas att den ofta är kapslad och har ett litet hål man kan sätta ett hänglås genom. Visst är det bara att krossa den men samma sak gäller med dörren till fasadskåpet, en mejsel modell lite större och sedan är det bara att bända upp oavsett låscylinder eller ej. (Om man nu inte har extrema dörrar även där?)

Jag skulle nog som nämnts ovan satsa på att larma skåpet och skicka det som ett SMS eller motsvarande så jag är uppmärksam på att något är på gång. Kommer det sedan ett larm att kåken är spänningslös direkt efter och det är på någon udda tid så skulle jag överväga att skicka ut någon att kontrollera.
 
Det enda säkra är gsm larm plus bra batteribakup. Det finns lite diskretare sätt att nocka en telplint också än att ta släggan
 
ANDHOL skrev:
Hoppas du inte sätter igång ett skarpt larm när avläsaren öppnar ditt fasadskåp, kan bli dyrt för dig om du har utryckning. Men sofistikerade larm kan väl använda avisering vid mindre intrång så du vet att något är på gång.
Precis det som var tanken.. Varför inte starta en blixtsroboskop i skåpet samtidigt som en metallisk röst börjar:

"Ägaren till detta skåp är nu larmad och åtgärder kommer att vidtagas om inte skåpet stängs inom 5 sekunder....."

Borde få den mest nitiska elavläsare att skynda på lite :surprised:

 
ByggaNytt skrev:
[quote author=ANDHOL link=1140910904/0#10 date=1141127141]
Hoppas du inte sätter igång ett skarpt larm när avläsaren öppnar ditt fasadskåp, kan bli dyrt för dig om du har utryckning. Men sofistikerade larm kan väl använda avisering vid mindre intrång så du vet att något är på gång.
Precis det som var tanken.. Varför inte starta en blixtsroboskop i skåpet samtidigt som en metallisk röst börjar:

"Ägaren till detta skåp är nu larmad och åtgärder kommer att vidtagas om inte skåpet stängs inom 5 sekunder....."

Borde få den mest nitiska elavläsare att skynda på lite :surprised:

[/quote]

Det där med larm och stroboskåp kanske skulle fungera som lite avskräckande åtgärd. Men även det tycker jag att man bör höra sig för om med nätleverantören/lokala energibolaget. För man får inte ha nått annat i ett elskåp än elmätaren. Och möjligtvis en kopplingsplint för telefon.

// DeBe
 
Spänningssätt dörren och byt ut mot extremt tröga säkringar. Hävda sedan att avläsaren måste behärska arbete med spänning ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.