Status
Tråden går ej att kommentera.
Kan han bevisa det så har han nog rätt att ha kvar skjulet.
 
Klargörande: på hans tomt finns ett uthus/förråd som står ca 2 meter från vår tomtgräns. Allt väl med det. Men uthuset är påbyggt efterhand med ett skjul som klämmer sig in någon meter in över tomtgränsen och en del av det står alltså på min tomt. Gränsen går rakt igenom det gamla fula skjulet. Rent praktisk så känner jag inga funderingar o grannen verkar bra. Men rent juridiskt. Vad gäller? Strunta nu i prata snällt m grannen mm. Det fattar o kan jag allt om redan
 
hangun skrev:
Dessutom undrar jag varför grannen själv inte sagt något. Han måste ha sett de nya pinnarna som nu sitter uppe. Kan vara även upp till honom att visa intresse för frågan. Han kommit över två ggr redan o pratat om annat. Borde inbjudit till samtal om sitt fula skjul på min tomt tycker jag. Har nyss köpt tomten o han vet jag bo där permanent i framtiden
Det är väl inte så konstigt att han inte tar initiativet i detta fall. Han är väl rädd (med rätta) att du ska ha åsikter om skjulet och ser väl ingen anledning att väcka den björn som sover.

Om han har kommit över och ni pratat om annat, varför har du inte bara frågat honom om skjulet? Har bara skummat tråden så jag har kanske missat något.
 
riv den del av skjulet som står på din tomt ;-)
 
Hangun, dessutom gör du ett vanligt fel, du börjar spekulera i vad grannen tycker och tänker och runt hans motiv. Det ska man vara försiktig med, det enda sättet du kan komma från det här utan variga skador på grannförhållandet är att du tar och tar upp det här nästa gång han kommer över för en prat.
Juridisk är det väl relativt klarlagt utifrån länkar framlagt här. Du har informerat kommunen och ska få juridisk hållbart råd därifrån eller till och med att de ber grannen ta bort skjulet. Oavsett är det korrekt och rakryggat att ta det upp med grannen direkt. Annars tror jag du blir utsatt för samma typ av spekulationer om motiver och annat trams från grannen(typ, vilken feging, skickade kommunen på mig och vågade inte fråga själv eller, vad fan, han kunde iaf varnat om att han inte vill ha skjulet där....)
Jag förstår mycket väl att du tycker att det är onödigt och egentligen inte din jobb, men utifrån situationen är det nog klokast att svälja stoltheten och ge grannen en ide om vad du tänker.
MVH
Sakke
 
Respektlöst utnyttja situationen att bara hålla tyst kan jag tycka
 
Det första jag fick lära mej som fastighetsägare är att man måste försvara sig med näbbar och klor. Lite ovant när man aldrig ägt något tidigare, men man måste säga ifrån annars blir man helt överkörd.

Tala med grannen även om det känns obehagligt. Annars blir det värre.
 
[QUOTE[[/I][/U][/U]=hangun;1450246]Respektlöst utnyttja situationen att bara hålla tyst kan jag tycka[/QUOTE]

Ja, där går du igen. Det kan så vara, eller så är han orolig för reaktionen, vad vet vi. Fortsätter du i den tankegången så är resultatet ett infekterat grannskap utan ngn snackar med varandra.

Som sagt, skit i vad hans motivation eller attityd KANSKE är och prata med han istället.

MVH
sakke
 
Ett bra sätt att göra sig osams med grannen är att låta det hela gå genom kommunen. Bästa sättet att hållas sams är att VÄNLIGT fråga om han tar bort det själv eller om ni ska hjälpas åt att röja.

Oavsett vad lagen säger.

Du verkar ha retat upp dig och förväntat att han ska bli sur och arg och redan från början förberett dig på bråk. då blir det nog så också.

jag tror tvärtom att detta att ni pratat, och stått vid skjulet och han inte säger något, precis som någon annan skrev mycket väl kan påvisa att han väntar på att du ska säga något, men hoppas på att din tystnad betyder att du inte bryr dig, elerl inte vet att skjulet är pådin tomt.

Personligen skule jag göra PRECIS som han gör: småprata lite, undra om du ska ta upp detta med skjulet och inte göra något alls förrän du ber om det. Men om första reaktinoen på skjulet blir ett brev från kommunen med anmodan om att ta bort det skulle jag bli rätt avogt inställd mot min blivande granne, räkna med att det är en grinig rättshaverist som hellre går via ombud, anmälningar och advokater än att försöka lösa saker direkt över staketet.

Nej tack för sådana grannar som du, även om det i ditt fall låter som om det beror på att du är rädd för grannen.
 
Men vad är det för fel gå via kommunen? De vet vad som är rätt. Det vet varken jag eller grannen. Ser det som en service jag har rätt till. Blir man sur för att man utnyttjar sin rätt så är det inte mitt problem. Inte så sugen lirka och smila. Bättre gå rakt på sak och tala om problemet för kommunen. Det de som ska säga åt honom. Tar han det fel är det ingen granne jag intresserad umgås med. Men så jobbar jag inom polisen också där jag van med myndighetsutövning. Inga problem med sånt. Om det rätt han ska ta bort skjulet o får det via kommunen. Vad är problemet? Om jag gör ngt fel får han gärna ringa ngn myndighet. Inga problem. Mer intresserad vad som gäller juridiskt som sagt. Enklare köra på reglerna i längden. Inte på personligt tyckande eller tro i såna här frågor. Men visst ska prata m grannen o känna han på pulsen i ämnet. Verkar han ointresserad utnyttjar jag min rätt via kommunen direkt. Därför bra veta juridiken i förhand
 
Och nej. Inte rädd för grannen. Är inte den rädda typen :)
 
Jag tänker tvärtom: yänk om det är som några i tråden säger: att han mycket väl kan ha rätt att ha skjulet där. Då är din chans mycket större om du går direkt och pratar med grannen än att gå den juridiska vägen.

Visst ska man följa reglerna, men att direkt ta till storsläggan är inget bra utnyttjande av skattemedel, jag vill helrlre att mina skattepengar går till polisen, skolan och annat nödävndigt, än till att få skjul avhysta av någon som inte själv vågar prata med folk utan att ha myndigheter bakom ryggen...

Tur att du inte är min granne :-D
 
Börjar lukta troll...
 
hangun skrev:
Bättre gå rakt på sak och tala om problemet för kommunen.
Att gå rakt på sak är väl att tala om problemet för grannen?!
 
hangun skrev:
Men vad är det för fel gå via kommunen? De vet vad som är rätt. Det vet varken jag eller grannen. Ser det som en service jag har rätt till. Blir man sur för att man utnyttjar sin rätt så är det inte mitt problem. Inte så sugen lirka och smila. Bättre gå rakt på sak och tala om problemet för kommunen. Det de som ska säga åt honom. Tar han det fel är det ingen granne jag intresserad umgås med. Men så jobbar jag inom polisen också där jag van med myndighetsutövning. Inga problem med sånt. Om det rätt han ska ta bort skjulet o får det via kommunen. Vad är problemet? Om jag gör ngt fel får han gärna ringa ngn myndighet. Inga problem. Mer intresserad vad som gäller juridiskt som sagt. Enklare köra på reglerna i längden. Inte på personligt tyckande eller tro i såna här frågor. Men visst ska prata m grannen o känna han på pulsen i ämnet. Verkar han ointresserad utnyttjar jag min rätt via kommunen direkt. Därför bra veta juridiken i förhand
Hör Du hangun, har du ingen kollega inom polisen som kan tala om för dig hur du skall gå tillväga. Problemet är ingen kommunal angelägenhet, och ingen polisiär heller. Du får själv vända dig till Tingsrätten, om allt skall gå rätt tillväga. Om du lagt upp en bild, hade dina inlägg kanske blivit mer trovärdiga, för nu verkar det som du talar i nattmössan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.