Jag har planer på att installera ett nytt avlopp för en toalett och kommer förmodligen behöva dra ett nytt 110 mm rör genom nästan hela lägenheten, se denna tråd: http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/186397-jag-vill-flytta-min-toalett.html

Jag skulle då behöva bryta upp hela trägolvet som består av solida brädor. Jag bor i en lägenhet från 1905 som ligger på bottenvåningen.
Jag har förmodligen träbjälklag under, eller?
Golvytan är i dåligt skick med nernött lack, bortvittrade fogar och lite termitätet på vissa ställen, så jag ska ändå slipa, kitta och lacka. Är det bara att bryta upp brädorna med en kofot och sen spika tillbaka dom igen, eller finns det risk för att dom blir skeva och inte går att få tillbaka i samma läge igen?

Jag tänker mig att det är svårt att få exakt samma bredd igen, så att när jag ska sätta i sista brädan så får den inte plats eller så blir det en glipa.
 
När jag tog in offerter till våran renovering var det en av gubbarna som berättade att han hade gjort de samma som du funderar på. Han sa att det var ett jävla jobb som tog lång tid och att han aldrig skulle göra om det. ;)

Enklast är nog att riva bort det gamla och sedan lägga ett helt nytt golv av solida plank.
 
noone70 skrev:
När jag tog in offerter till våran renovering var det en av gubbarna som berättade att han hade gjort de samma som du funderar på. Han sa att det var ett jävla jobb som tog lång tid och att han aldrig skulle göra om det. ;)

Enklast är nog att riva bort det gamla och sedan lägga ett helt nytt golv av solida plank.
Vad var det som gjorde det till ett "jävla jobb", att få brädorna på rätt plats igen? Är det lättare med ett nytt golv?
 
Vi rev upp två gamla golv, inte samma ålder som dina men sedan 30-talet.. De var spikade samt satt med spont/not så i stort sett varje planka sprack eller på annat sätt obrukbar för det den en ggr var.. Var ett hästjobb, den som satte dit det ville inte att det skulle tas bort igen..

Vi har lagt nytt "äkta" trägolv, som vi hoppas kommer åldras med samma värdighet som det gamla..

Det gamla kommer troligen bli nya saker, men måste dra ut spikar och såga dem raka bara.. :)
 
jackt skrev:
Vi rev upp två gamla golv, inte samma ålder som dina men sedan 30-talet.. De var spikade samt satt med spont/not så i stort sett varje planka sprack eller på annat sätt obrukbar för det den en ggr var.. Var ett hästjobb, den som satte dit det ville inte att det skulle tas bort igen..

Vi har lagt nytt "äkta" trägolv, som vi hoppas kommer åldras med samma värdighet som det gamla..

Det gamla kommer troligen bli nya saker, men måste dra ut spikar och såga dem raka bara.. :)
Varför rev ni upp golvet?
 
Det låg i det gamla köket och ett rum bredvid (matsal), vi ville ha ett ordentligt lantkök istället för två mindre mörka rum. Samtidigt få vattenburen golvvärme istället för de två stora radiatorerna som satt där..

Dock ville jag som du ta vara på golvet så vi kunde lägga in det igen, men det visade sig ju vara vara väldigt svårt..
 
  • Gilla
henrik_1981
  • Laddar…
Kort sagt, glöm att använda det gamla, det går men det är faktiskt inte värt jobbet.
Det är ett veritabelt helvete att få ihop det igen och blir ändå inte bra, eller tja, det beror ju på vilka krav man har men som snickare säger jag nej.
Lägg pengarna på något annat istället för det kommer att kosta skjortan om du inte gör det själv, och gör du det själv så kommer du att förstå min kommentar, det är nämligen inget kul alls.

/Kent
 
Jag har rivit upp och slängt 80 kvm spontat golv, började i ett 20kvm rum och tog upp brädorn försiktigt med en kofot. Ungefär hälften blev skadade i sponten så jag skulle rekomendera dig att skaffa ett nytt massivt trägolv för det är inte värt allt slit att försöka spara det gamla. Såg att 25mm obehandlade massiva trägolv ligger på 199kr/m2. En stor byggaffär sålde dom nu för 129kr/m2
 
Nu visade det sig att mina avloppsrör går i källaren, så jag behöver inte bryta upp golvet. Det kanske vore en tanke ändå att byta golv iofs, det verkar inte så dyrt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.