Status
Tråden går ej att kommentera.
haavard skrev:
Men det är väl inte grannen som äger skjulet? Det står inte på hans tomt och han har inte byggt det. Skjulet är antingen ditt eller det tillhör den som byggde det?
Om nu grannen verkar använda (elelr ha använt) skjulet är det ju bättre för grannsämjan att prata snällt än att helt sonika riva det, även om man har rätten på sin sida.
 
Känns bara drygt behöva ta upp det med honom. Bättre de som sålde tomten till mig, kommunen pratar med honom. Borde varit klart innan dom sålde marken kan man tycka. Kommunen har ett ansvar. Dessutom undrar jag varför grannen själv inte sagt något. Han måste ha sett de nya pinnarna som nu sitter uppe. Kan vara även upp till honom att visa intresse för frågan. Han kommit över två ggr redan o pratat om annat. Borde inbjudit till samtal om sitt fula skjul på min tomt tycker jag. Har nyss köpt tomten o han vet jag bo där permanent i framtiden
 
Bättre kommunen säger det nu åt han så är det klart när vi ska bo där. Gillar inte halvdant flummiga blessyrer i sånt här har jag nu kommit på. Blir han dessutom sur är det hans problem. Jag har bara hävdat min rätt o han har inte månat om min rätt i våra hitills två samtal. Lite ego av han tycker jag. Vi stått vid skjulet och pratat men han inget sagt. Försöker han glida undrar jag..
 
Men hur uppfattade du skjulet innan köpet?
 
Jag står på mig. TS har köpt en fastighet i form av en tomt av kommunen. Då ingår alla byggnader, växter och byggnadstillbehör fastighetsägaren dvs TS. Ser ingen koppling till lös egendom eller ofri grund.
Betyder även att grannen aldrig ägt skjulet.
 
Såg skjulet fanns där vid köpet men förstod ju att han byggt utanför sin tomt så jag tänkte att kommunen säger väl till honom. Min åsikt är att kommunen åtsidosatt sin plikt här och inte tagit tag i det praktiska med att tala med grannen innan de såöde tomten till mig. Det syns på tomtkartan att en del av skjulet står en meter in på min tomt eftersom lantmäteriet ritat in byggnaden som de väl såg stod där när de var på plats. Ett fallfärdigt fult skjul. Reglerna i stadsplanen säger man inte får bygga närmare än 2 meter från grannen. Men det här stod där innan stadsplan och innan lantmäteriet var dit denna gång för de nya tomterna. Innan visste han så klart var just hans tomtgränser gick men eftersom det då bara skog där så tog han för sig
 
Innan nya detaljplanen menar jag
 
Om det var uppenbart att skjulet låg på din tomt vid köpet så har nog inte kommunen så mycket skyldigheter i frågan. Jag tror att du får hoppas på grannens välvilja.
 
Om TS förlitar sig på kommunens eller grannens välvilja så kommer skjulet aldrig att försvinna. Tyvärr får man ibland ta till sig lite mod och säga ifrån.

Det är ju helt uppenbart att grannen testar läget och inte har någon som helst avsikt att riva så länge ingen säger något.

Se till att tala med grannen med det snaraste! Det är inte hans mark!
 
Y
hempularen skrev:
Om det var uppenbart att skjulet låg på din tomt vid köpet så har nog inte kommunen så mycket skyldigheter i frågan. Jag tror att du får hoppas på grannens välvilja.
Det är precis tvärtom, kommunen hade skyldighet som tidigare markägare att upprätta avtal. Nu framgår ju inte ifall muntligt avtal fanns men isåfall är det kommunen som är ansvarig.
TS kan inte göra mycket innan detta utretts utan att själv riskera bli skadeståndsskyldig.:cool:
 
Haha, det kanske är TS som har ett skjul som står på halva grannens tomt. Han kanske bara försöker vara finkänslig och undrar varför du inte tar upp att ditt skjul är inne på hans tomt. :)
 
Rebeckaf skrev:
Haha, det kanske är TS som har ett skjul som står på halva grannens tomt. Han kanske bara försöker vara finkänslig och undrar varför du inte tar upp att ditt skjul är inne på hans tomt. :)
Tänkte exakt samma sak nyss! Jag vet inte vad det är för område som TS flyttat till, men ett tips är ju att vara ödmjuk och rak som nyinflyttad och prata med sina grannar så brukar man få en bra och problemfri relation. Om grannen dessutom har kommit och hälsat ett par gånger redan så verkar det ju inte vara något fel på grannen?
 
Yeti 550 skrev:
Det är precis tvärtom, kommunen hade skyldighet som tidigare markägare att upprätta avtal. Nu framgår ju inte ifall muntligt avtal fanns men isåfall är det kommunen som är ansvarig.
TS kan inte göra mycket innan detta utretts utan att själv riskera bli skadeståndsskyldig.:cool:
Sådana avtal överlever inte ett ägarbyte om dom inte finns inskrivna som servitut eller tillkom före 1972 då jordabalken moderniserades.

Nu är jag ingen jurist, men när jag läser jordabalken så ser det ut som om man inte bör vänta för länge med att slänga ut den ovälkomne (paragraf 14, nedan).

Rättighetens ställning vid fastighetens övergång till ny ägare
11 § Överlåtes fastighet, som besväras av nyttjanderätt eller servitut, åligger det överlåtaren i förhållande till rättighetshavaren att vid överlåtelsen göra förbehåll om upplåtelsen, om ej inskrivning av rättigheten är beviljad. Sådant förbehåll medför att upplåtelsen gäller mot den till vilken fastigheten överlåtes.
Överlåtes fastighet, som besväras av rätt till elektrisk kraft, gäller upplåtelsen mot den nye ägaren oberoende av förbehåll.

12 § Har beträffande skriftlig upplåtelse, som skall äga bestånd mot ny ägare av fastigheten, träffats överenskommelse som avses i 7 § första stycket eller 8 § första stycket och är överenskommelsen anmärkt på fastighetsägarens exemplar av upplåtelsehandlingen, gäller överenskommelsen mot den nye ägaren som om förbehåll skett.
13 § Även om förbehåll ej skett, gäller upplåtelse som avser arrende eller hyra mot ny ägare av fastigheten, om upplåtelsen skett genom skriftligt avtal och tillträde ägt rum före överlåtelsen.
Första stycket gäller ej i fråga om överenskommelse som avses i 8 §. I fråga om överenskommelse som avses i 7 § gäller första stycket endast om den förut gällande upplåtelsetiden utgått före överlåtelsen, varvid tillträde ej skall anses ha ägt rum innan överenskommelsen trätt i tillämpning.
Om giltighet av avtal om förhandlingsordning mot ny hyresvärd finns bestämmelser i hyresförhandlingslagen (1978:304). Lag (1978:305).
14 § I annat fall än som avses i 11-13 §§ gäller upplåtelsen mot den till vilken fastigheten överlåtits endast om upplåtelsen enligt 17 kap. äger företräde framför överlåtelsen på grund av inskrivning eller den nye ägaren vid överlåtelsen ägde eller bort äga kännedom om upplåtelsen.
Överlåtes vid arrende eller hyra fastigheten efter rättighetshavarens tillträde och gäller enligt 11-13 §§ upplåtelsen ej mot den nye ägaren, skall upplåtelsen likväl bestå mot honom, om han ej uppsäger avtalet inom tre månader från överlåtelsen.
15 § Förbehåll som strider mot bestämmelserna i 11-14 §§ om rättighetens bestånd mot ny ägare av fastigheten är utan verkan.
 
Nimajneb skrev:
Jag står på mig. TS har köpt en fastighet i form av en tomt av kommunen. Då ingår alla byggnader, växter och byggnadstillbehör fastighetsägaren dvs TS. Ser ingen koppling till lös egendom eller ofri grund.
Betyder även att grannen aldrig ägt skjulet.
Du får stå på dig hur mycket du vill, men fel har du. Säljer du en fastighet så ingår inte det som andra personer äger och som står på fastigheten. Tex ett skjul. Lika lite som en mobilmast ingår om den står uppställd på del av fastighet.
 
Vad gäller då om förre ägaren byggde innan 1972 med muntligt löfte från kommunen? ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.