Jag har sett att flera av er som skriver på forumen och har byggt arkitektritat ändå har valt att anlita en husleverantör. Vad jag har läst mig till verkar ni (Sweli mfl) ha lagt ner ett jättejobb på att välja byggnadsmetoder, välja och köpa in byggmaterial, anlita hantverkare mm. Det jag inte riktigt förstår är vad husleverantörerna har stått för i sammanhanget.
Om man har bestämt sig för att bygga ett hus i ex.vis i lättbetongblock eller prefab betongelement, borde inte husleverantörens roll vara överspelad?
Kan någon förklara för mig...

/hasse
 
Tja... Arkitekten saknar hammare och byggnadsmaterial och det som han producerar kan man inte bygga ett hus efter. Arkitektens ritningar måste först omvandlas till konstruktionsritningar och det är väl där husfirman kommer in.
Även om man väljer arkitektritat så måste någon producera och leverera byggmaterialet och då brukar det oftast vara någon husleverantör inblandad.
 
Efter att ha ritat huset, som vi gjorde själva (utan arkitekt), anlitade en hustillverkare som kunde leverera hela paketet. Både ytterväggarna i betong och allt annat i trä.

Det är mycket lättare än om man ska försöka hitta alla delar till huset själv ;D
Hustillverkaren har gjort bygglovsritningar och alla konstruktionsritningar och samordnar beställningen av dörrar, fönster, väggar, etc. och skickar "paketet" till oss vid olika leveranstidpunkter när vi behöver dom till bygget.

Sen anlitade vi olika entreprenörer för att göra jobbet.

Det fungerar faktiskt jätte bra. Vi håller på bygga just nu och vi har inte fått några större problem som inte kunde lösas på plats. Vi är förvånade att det fungerar så bra, vi förväntade oss en massa strul. Vi är jätte glada att vi slipper. ;D ;D
 
En bra arkitekfirma borde väl även kunna producera konstruktionsritningar, alternativ så skulle man väl kunna anlita en separat byggnadsingengör för det? Om man ska bygga ett prefabricerat hus så behövs ju naturligtvis någon som producerar byggsatsen, men om man tänker bygga platsbyggt?
Vi har (lösa) planer på att bygga ett stenhus (typ ytong) och då förstår jag inte vad det tillför att koppla in en husleverantör. Ändå verkar de som byggt på detta sätt (ex Lövskog) ha anlitat en husleverantör. Okej att det är bra att någon har ett samordningsansvar men detta borde väl även en fristående byggledare klara?
 
Ytong levererar stommen och 3 man smäller upp hela huset på 1-2 dagar. En grund på 160 kvm gjuter de på en dag. Jag ser inte heller någon vits med att anlita en husleverantör. Det vore som att kasta pärlor åt svinen. Vi kommer förmodligen att anlita en lokal byggfirma som har bra referenser.
 
Vår arkitekt ritar även konstruktionsritningarna förutom lite speciella beräkningar för sidvindsstabilitet, där kom ett orakel in från Örebro.

Brgds Ingo
 
Vi har arkitektritat genom hus firman.
Hade vi valt att bygga med en annan husfirma hade vi fått betal för ritningarna.
 
Naturligtvis är det så att man inte måste anlita en husleverantör. Oavsett om man kör arkitektritat eller ej.
Man kan sköta alla inköp och leveranser själv och man kan sätta ihop allt själv också. Alla de tjänster som husleverantörerna står för kan man fixa själv om man har tid, ork och kunskap.
 
Vi bygger arkitektritat i lösvirke och min flickvän kommer att vara byggherre på heltid. Att göra offertunderlag, kontrollera offertunderlag (!), ringa runt till hantverkare, kontrollera hantverkare (!), diskutera bygget etc. är ett heltidsjobb. Är man uppmärksam och enträgen kan man spara in femsiffriga belopp på i princip allt.
Under tiden får vi leva på min lön, men i förlängningen tror jag att vi tjänar på det. Det blir inget fuskbygge och allt blir kostnadseffektivt gjort. Sen är det extra kul att hänvisa till min flickvän när leverantörerna ringer mig för att diskutera offerterna. ;D

mvh
David

 
;)
Ja, antingen tar man heltidsjobbet..... eller också kastar man pengarna åt .....husfabrikanterna !

I det sistnämnda fallet får jag hoppas att ni har tur och inte som jag - som kom med färdig arkitektritning och bygglov till husfabrikanten - får detta underliga påpekande när det uppstår problem :
"...... Att utföra husbyggsats efter kunders egna lösningar kan givetvis skapa olika problem med okunniga lösningar från beställaren...."

speciellt som de större byggfelen verkar bero på deras egna (eller avsaknad av..) konstruktionsritningar!
>:(

Helena med.......
S...... S.....
 
David, vem gör konstruktionsritningar?

Att vara byggledare tar inte bara tid. Det kräver kunskap. Det är inte att bara kontrollera offerterna utan att kunna tyda konstruktionsritningar och kontrollera att bygget utförs enl ritningen.
Det är modigt av Er att lägga hela ansvaret på din flickvän!
Vi är själv mitt i bygget just nu och är byggledare själva och vi kan säga att det kräver i stort sätt att man är där hela tiden och det är bara en sak som gäller:

Kontrollera, kontrollera och åter kontrollera och inte minst mäta.

Lycka till!
 
Jag antar att David och hans flickvän kanske gör som vi planerar att lägga upp vårt husbygge. Jag är mammaledig och håller i hela projektet eftersom min man arbetar mycket. Jag är dock inte byggledare, men väl projektledare. Och istället för att lägga ut allt på totalentreprenad och betala de priser som sätts (= noll koll!) så väljer vi själva vilka som får lägga en hand vid vårt bygge. Vi vill gärna veta hur rören har dragits  ;D

Men detta är väl även det sätt som du, Sweli har lagt upp ert husbygge?

Totalentreprenad skulle bara kännas bra om jag kände hustillverkaren i fråga... Och knappt ens då, tror jag. Alternativt skulle jag kunna tänka mig att ha totalentreprenad om jag hittade en kvalitetsansvarig som jag litade på till fullo.
 
Vi gör allt det där som David skriver paralellt med våra heltidsjobb. Det har väl blivit jag som driver det mesta i bygget, då jag har lättare att ringa samtal och kolla upp saker även dagtid på jobbet. Det har inte varit några som helst problem att kombinera detta hittills!

Vi gör en stor utbyggnad på 120 kvm i lösvirke av vårt befintliga hus på 45 kvm. Ut- och ombyggnaden är arkitektritad. Vi behöver inte anlita någon som gör några speciella konstruktionsritningar. De konstruktionsberäkningar som behövs (som byggnadsnämnden kräver sedan) görs av dem som tillverkar takstolarna.

Byggfirman vi anlitar drivs av en bekant till familjen, en person vi litar mycket på. Övriga entreprenörer (ex. vvs, el, plåtslagare) har vi också kontaktat själva, alla är dock via kontakter och rekommendationer. Snickarna kommer att göra huset "lufttätt" som de kallar det (inkl dörrar, fönster, panel), så huset kommer bara att vara ett skal invändigt när vi tar över själva. Vi tar dock hjälp av två snickar-vänner till vissa moment invändigt. Målet är att ha huset klart innan det blir vinter igen, så visst tar det längre tid än om man lejer bort allt, men oj så mycket pengar vi sparar!

Jag tycker inte att det är avskräckande att ta hand om hela bygget själv. Det är klart det är mycket jobb och mycket att tänka på, men är man van att ha många bollar i luften så är det inga problem! Själv tycker jag detta är det roligaste projekt jag varit inblandad i och ännu roligare är det ju för att man gör det åt sig själv!

Idalind -> Om inte du/ni är byggherre, vem är det då??
 
Idalind skrev:
Jag antar att David och hans flickvän kanske gör som vi planerar att lägga upp vårt husbygge. Jag är mammaledig och håller i hela projektet eftersom min man arbetar mycket. Jag är dock inte byggherre, men väl projektledare. Och istället för att lägga ut allt på totalentreprenad och betala de priser som sätts (= noll koll!) så väljer vi själva vilka som får lägga en hand vid vårt bygge. Vi vill gärna veta hur rören har dragits  ;D

Men detta är väl även det sätt som du, Sweli har lagt upp ert husbygge?

Totalentreprenad skulle bara kännas bra om jag kände hustillverkaren i fråga... Och knappt ens då, tror jag. Alternativt skulle jag kunna tänka mig att ha totalentreprenad om jag hittade en kvalitetsansvarig som jag litade på till fullo.
Ja det gjorde vi, men vi får alla konstruktionsritningar från hustillverkaren som levererar delarna till huset.
Hur ska man kunna följa bygget annars?
Håller med dig att vi är mycket nöjda med valet att anlita själva våra entreprenörer och kunna ha koll på allt. Det fungerar kanon bra, måste jag säga. Förmudligen för att vi har blivit rekommenderade de entreprenörer vi har.
 
Jag ser det på det här sättet (ej omsatt i praktiken än): Tjänstledigt 1 mån kostar 20 kkr brutto (i mitt fall), 14 kkr netto. Hur mycket får du för 14000 i dagens läge? Om du ska exempelvis ha en anställd snickare ska du ovanpå dennes lön (högre än min) betala dennes arbetsgivaravgifter (ca 25% ?) och dessutom 25 % moms ovanpå allt som allt. PLUS extra för restid, övriga omkostnader, bokföringskostnader osv. Låna 14 tusen extra, ta ledigt från jobbet en månad och du går plus minus noll rent ekonomiskt.
Däremot är jag inte helt säker på att det är så bra att yrkesarbeta 100% och dessutom utföra ett heltidsarbete "på bygget" paralellt. Jag har svårt att se att man kommer att orka, eller att man kommer göra ett bra jobb under tiden.

Jag tycker det verkar finnas viss begreppsförvirring angående termerna Byggherre, Byggledare osv. Kopierat ur ordlistan på byggahus.se

Byggherre: Den som genom upphandling av entreprenad eller i egen regi låter utföra ett byggnadsprojekt för egen räkning. Det är byggherren som ansöker om bygglov och ansvarar för att gällande lagstiftning följs.
Byggledare: Den som administrerar byggprojektet åt byggherren. Ansvarar bl a för samordning, kostnadsstyrning, upphandling och uppföljning. Byggherren kan själv vara byggledare. Ofta är en byggmästare, arkitekt eller en husfabrikant byggledare.

Glasklart, eller hur?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.