hoppas jag la tråden på rätt ställe annars kan moderatorn flytta den.

vi köpte hus för 10 år sedan. och har haft fel på
den nya infiltreringen som byggdes året före till vårat
hus.

vi delar pumphus, brunn och pumphus med grannen.

infiltrerings anläggningen byggde förra ägaren och grannen tillsammans.
året före vi köpte huset.

pumphuset,brunnen och infiltreringen blev inte besiktat vad jag vet.

året efter så började infiltreringen att läcka genom avlufnings hålet,
påpekade det då till både mäklaren och grannen.

och nu kan man i princip säga att det rinner och läcker rätt ut, i diket
luktar fan ibland på sommaren.

hur går jag vidare med en granne som inte bryr sig?
och en mäklare som slingrar sig och inte ger ordentligt
svar.

och frågan är gäller inte dolda fel försäkringen på
pumphuset,brunnen och infiltreringen.

tacksam för svar!
 
Först och främst, är det mer än 10 år sedan huset köptes eller är det mindre? Dolda fel kan åberopas upp till 10 år efter köpet, inte därefter.
 
Om försäkringen gäller eller inte beror på vad som står i villkoren.

Men det finns ju ett par svårigheter i det du beskriver. För det första är ju frågan om felet är dolt, dvs. skulle det gått att upptäcka innan köpet?

För det andra så finns det en regel om att man som köpare måste anmäla felet snarast (kommer inte ihåg om det är 1 månad eller 1 år efter att felet upptäckts), då är frågan om det påpekande du gjort till säljaren duger som "anmälan", och om det i så fall är OK att man väntar i nästan 10 år med att precisera kravet (vet ej).

Du skriver att ni delar pump osv med grannen, är det bara vatten ni delar, eller är även avloppsanläggningen gemensam?
 
vi delar vatten, pumphus,brunn och infiltrering.

jo jag förstår att efter 10 år är det kört, men om det
ingår i dolda fel försäkringen?

sen det roliga i det hela är att infiltreringen är på våran tomt,
och då vill inte grannen lyssna när jag påpekar att det måste
ortgjärdas...

har hundar som jag absolut inte vill att dom ska gå dit och plaska
i sörjan.

så hur går jag vidare i saken för att tvinga han att vi måste ta tag
i saken.

som jag förstår så är detta olagligt oxå om det rinner ut som det gör.
 
Redigerat:
Är anläggningen godkänd? Om anläggningen inte är godkänd av miljökontoret och du visste vid köpet att den var gjord av säljaren så fanns det all anledning att göra en fördjupad undersökning som mycket väl kunnat påvisa de fel som senare uppdagats.
 
Det där med dolt fel, och därmed försäkringen tror jag att du kan glömma, framförallt om det gått mer än 10 år.

Vad gäller grannens ansvar så kan du troligen inte tvinga grannen att medverka till reparationen. Har grannen servitut på att använda anläggningen på er tomt? Ligger allt, även brunn, pumphus etc. på er tomt?

Nu vet vi ju inte hur diskussionerna med grannen har gått. Men om du själv utreder (med hjälp av en lämplig firma) vad som är fel, och tar fram förslag på åtgärd. Då kanske grannen inser att han måste bidra. Du kan inte tvinga honom.

Om grannen inte har servitut, då kan läget vara lite annorlunda, då är det möjligt att du efter ombyggnad av anläggningen kan koppla bort grannens avlopp.

Möjligt att jag har missuppfattat det, men det låter lite mellan raderna som att du vill lägga ansvaret på grannen, hur har du själv försökt bidra till att lösa problemet?
 
det är en gemensamhets anläggning allting.
jag lägger inte ansvar på grannen alls.
men bägge ska väl dela utgifterna lika?
 
pumphuset ligger på hans sida och brunn
och infiltrering på våran sida.
 
anläggningen är godkänd av miljökontoret.
 
Som jag förstått det så måste deltagarna i en gemensamhetsanläggning vara överens om underhållsåtgärder, såvida man inte bildar en samfällighetsförening, där underhåll etc. handläggs av styrelsen med (någorlunda) normala majoritetsomröstningar. Krävs dock mer än 2 fastigheter för att bilda förening (tror jag).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.