Tänkte sätta liggande panel invändigt. Hade en liten tanke på att "snedsåga 45 grader" runt hörn. Det innebär att jag behöver tips på bra Kap - gersågar som kan ta minst 120 mm sågdjup. Eller om någon annan har någon vettig lösning på detta. Alternativ är ju lister.
 
Vet inte om jag har otur när jag tänker men jag antar att dina panelbrädor är 120 breda, inte tjocka?
Lägg dom på en gersåg och luta klingan, skall du gera 120mm på höjden blir det en rejäl såg.
 
Prova först med 2 panelstumpar för det är nästan aldrig exakt 90 grader i hörn. Är ytterhörnets vinkel mer än 90 så blir det en ful glipa som garanterat syns.
Om du kan tänka dig en lite enklare och mer hållbar lösning så sätt två lister stående som möts i hörnet, och som den liggande panelen avslutas mot.
 
Festools Kapex 120 fixar att gira en 120mm bräda på högkant. Dock så kostar den runt 13.000:- så tidigare förslag om att lägga ned brädan och luta klingan är ett billigare alternativ eftersom du då kan klara dig med en 1000-kronors såg från Jula eller liknande.


/Vojma
 
tror på förslaget med någon sorts stående list på ytterhörnet. tror det blir både snyggare o lättare.
 
Absolut är det enklare med lister, men ska klä in ett valv och tänkte då att det blir snyggare utan lister då väggen tjocklek inte är så djup. Var inne och kollade hos den lokala bygghandeln och de hade ingen gersåg som kunde luta klingan på det hållet som behövs för att ha panelen liggande i sågen. Men det kanske finns, ska kolla vidare.
 
Johannes Persson skrev:
Var inne och kollade hos den lokala bygghandeln och de hade ingen gersåg som kunde luta klingan på det hållet som behövs för att ha panelen liggande i sågen. Men det kanske finns, ska kolla vidare.
Vad var det för märke? Visste inte ens att det fanns gersågar utan den funktionen.
 
Tyckte också det var konstigt att det inte gick att vinkla bladet iaf på ett håll till 45 grader.
Byggvaruhandeln sålde enbart Dewalt. Enligt dessa skulle jag behöva köpa en stor modell för ca 7500:- och ställa panelen upp. Får nog ta och köra tillbaka och testa själv istället.
 
Det blir garanterat bättre resultat om du lägger panelen när du kapar att gera en 120 mm bräda stående och få det bra är inte lätt. Jag skulle kört med list har gjort ett liknande jobb och eftersom inte alla brädorna är exakt lika höga är det lätt att skarven blir förskjuten nån mm i höjdled och det blir inte snyggt med en list syns inte förskjutningen om den inte blir för stor.
 
Johannes Persson skrev:
Tyckte också det var konstigt att det inte gick att vinkla bladet iaf på ett håll till 45 grader.
Byggvaruhandeln sålde enbart Dewalt. Enligt dessa skulle jag behöva köpa en stor modell för ca 7500:- och ställa panelen upp. Får nog ta och köra tillbaka och testa själv istället.
Låter konstigt, den vanligaste DeWalten är väl DW777 och den går bra att luta åt ena hållet.
 
Det går, men i den kan bara luta åt vänster. vilket gör att man måste tänka tvärtom och lägga biten "uppochner från höger" typ.
Det fungerar bra för mig, men går åt en del provbitar för at ställa in huvuet rätt innan sågen är rätt inställd.
 
Ja ska du ha en som går att luta åt båda hållen kostar det en bra slant till och det behövs inte vänd på brädan så funkar det bra med en vanlig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.