Det har diskuterats om detta i flera trådar, men jag kan inte hitta nåt vettigt svar på min fråga. Är det enligt föreskrifterna tillåtet att ansluta en badrumsfläkt utan att den föregås av en strömbrytare.

I detta fallet vill jag inte att fläkten ska starta så fort man tänder belysningen (irriterande), utan den ska enbart styras av luftfuktigheten. Sen vill jag inte att någon ska kunna bryta fläkten av misstag så att den inte går igång när den behövs.

Frågar man 10 personer så får man 10 olika svar, men vad säger föreskrifterna?
 
Vad säger installationsmanualen? Den ska följas. De flesta föreskriver nog en "allpolig" brytare, men inte av elsäkerhetsskäl utan av "mekaniska" skäl - rörliga maskiner skall ha en (säkerhets)frånskiljare inom synhåll... :rolleyes:
 
Fläkten ska ha en allpolig brytare, men det är inte det du pratar om. Du pratar om strömbrytaren vid dörren och det gå att ta bort tändtråden och brytaren och sätta en liten bygling i fläkten från fasen till plinten där tändtråden var kopplad innan. Men det gäller kanske bara nyare badrumsfläktar.

Fresh har ju en perfekt badrumsfläkt för ändanmålet. Den är snygg, tyst, går hela tiden och går enkelt att vika ut fläkten så att man kan rengöra ventröret, går att montera på ojämna underlag och behöver inte vara helt centrerad över röret/trumman.

Fluxio.se - badrum. Kan du se badrumsfläkten? ;)

//Patrik
 
Redigerat:
Patrik - Jo, det var så jag tänkt mig att göra. Men då behöver jag i så fall placera en allpolig brytare någon annan stans där jag kan bryta fas och nolla till fläkten.

Bo - Har tyvärr ingen manual till fläkten. Ska se om jag kan hitta något på nätet. Det verkar inte vara något av de kända fabrikaten iaf.

Eller så får jag skaffa en PAX med inbyggd brytare
 
Aha, den var ju diskret :) Fick titta noga efter den
 
Kan tillägga att Freshen har alla funktioner inbyggda. Till Pax får man köpa till allpolig brytare, kallrasskydd osv.

Ja, den allpoliga brytaren brukar sättas/sitta på fläkten. Går det inte att köpa en brytare till fläkten så byt ut den till en ny.
2000 kr för en Fresh typ (men du är ju rörmokare så du kan ju få den för nästan halva priset på Ahlsell. ;) )

//Patrik
 
Ursäkta ett kanske jobbigt inlägg som dessutom glider från ämnet, men:

Varför vill man ha en fläkt som kan gå igång innan man duschat färdigt? Då blir det ju (oftast) kallt i duschen. Kallt i duschen är i mitt tycke dåligt, och då kan man väl fråga sig varför man ska ha sitt eget hus om det inte är bra?

Kolla vad de eventuella andra som också kommer använda duschen tycker innan du väljer hur fläkten ska vara kopplad!

Jag har extremt svårt att tro att ett badrum blir fuktskadat om man väntar med att fläkta ut fuktig luft till man har duschat färdigt. Däremot kan det nog vara en bra idé att ha extra gott om värme i badrummet rent allmänt.

Exakt hur man bäst gör en sån koppling vet jag inte - om man har separat lampa för duschutrymmet så skulle man t.ex. kunna ha en trappbrytare för belysningen som växlar mellan att ge ström till belysningen i ena läget och en automatisk fläkt i andra läget, så att fläkten startar och går lagom tid när man släcker ljuset. Det funkar såklart inget vidare om man på vanligt vis har gemensam belysning för hela badrummet.
 
yxis skrev:
Ursäkta ett kanske jobbigt inlägg som dessutom glider från ämnet, men:

Varför vill man ha en fläkt som kan gå igång innan man duschat färdigt? Då blir det ju (oftast) kallt i duschen. Kallt i duschen är i mitt tycke dåligt, och då kan man väl fråga sig varför man ska ha sitt eget hus om det inte är bra?

Kolla vad de eventuella andra som också kommer använda duschen tycker innan du väljer hur fläkten ska vara kopplad!

Jag har extremt svårt att tro att ett badrum blir fuktskadat om man väntar med att fläkta ut fuktig luft till man har duschat färdigt. Däremot kan det nog vara en bra idé att ha extra gott om värme i badrummet rent allmänt.

Exakt hur man bäst gör en sån koppling vet jag inte - om man har separat lampa för duschutrymmet så skulle man t.ex. kunna ha en trappbrytare för belysningen som växlar mellan att ge ström till belysningen i ena läget och en automatisk fläkt i andra läget, så att fläkten startar och går lagom tid när man släcker ljuset. Det funkar såklart inget vidare om man på vanligt vis har gemensam belysning för hela badrummet.
Varför skulle det bli kallt i duschen för att fläkten går? Jag har som sig bör frånluft i badrummet (som ska hjälpas av fläkten) och uppvärmd tilluft från rummet utanför, via underkant på badrumsdörren. Har även golvvärme
Har ett badrum med denna lösning redan och det blir inte kallt.
 
Patrik - Jag ska ner till Ahlsell och pruta lite ;)
 
lordi skrev:
Patrik - Jag ska ner till Ahlsell och pruta lite ;)
Lycka till! :)
 
Inte för att jag rekommenderar enpolig brytare till badrumsfläkten, men det kan vara bra att veta att en "allpolig brytare" inte behöver bryta nollan.

/Hasse
 
b_hasse skrev:
Inte för att jag rekommenderar enpolig brytare till badrumsfläkten, men det kan vara bra att veta att en "allpolig brytare" inte behöver bryta nollan.

/Hasse
Varför krävs det då en allpolig brytare...? Allpolig brytare.

//Patrik
 
Inte den diskussionen nu igen :x:x

Den behöver bryta så många poler som säkerställer att fläkten inte kan starta. Vissa fläktar har ju både en och två "tändtrådar" förutom den fasta fasen, så om N inte bryts i detta fall så kan fläkten starta.
 
Är det godkännt att styra en pax fläkt från en vanlig enkel trapp då paxfläkten har en "inbyggt" brytare. Ska väl inte var några beskymmer väl?
 
Inte vad jag kan se.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.